معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: عده ای می گویند ای کاش رفتن به کربلا در مراسم اربعین رایگان می شد بله ما هم از خدا می خواهیم که نمی شود و این کار نیازمند توافق دو کشور است.

رایگان شدن سفر اربعین نیازمند توافقات دو کشور است

به گزارش قدس آنلاین، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزرات کشور در همایش فعالان راهپیمایی اربعین با بیان این که اربعین برای همه مردم جهان است و این فریضه است که فرهنگ عاشورا را زنده نگه داشته، گفت: باید تلاش کنیم تا اربعین نقش بیشتری در انسجام حق و حقیقت داشته باشد.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته یک روند رو به رشد در راهپیمایی اربعین داشتیم که باتوجه به این امر، مدیریت و کار در این حوزه هم باید روشن باشد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تاکید کرد: این امر نیازمند کار جهادی است. از ابتدا هم به دوستان گفتیم، نام و نشان، تقی و نقی نداریم یک لوگو داریم و تمام، خدا کند ما هم مثل کسانی که سال های سال بدون نام  و نشان و با دل پذیرایی راهپیمایی را انجام می دهند، انجام دهیم.

وی با بیان این که کارهای سال قبل مورد بررسی قرار گرفت و دو کمیته تشکیل شد و قرار شد ایرادات برطرف شود، عنوان کرد: آن چیزی که اصل و اساس است این است که همه ما بتوانیم در این مسیر مروج فرهنگ اربعین باشیم. آن چیزی که برادارن ما در عراق انجام می دهند ما هم باید انجام دهیم.

ذوالفقاری ادامه داد:  دوستی می گفت در ایام اربعین مردم عراق متفاوت می شوند، من هم گفتم مردم ما هم متفاوت می شوند نه تنها مردم ایران بلکه مردم جهان تفاوت پیدا می کنند.

وی خاطرنشان کرد: مهم رعایت سنت ها و ارزش های دولت عراق است، میزبان این مراسم مردم عراق هستند، این مسئله ظرافت های بسیاری دارد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در ادامه با اشاره به این که دو محور برای ما مهم است گفت: نخست این که نذورات مردم ادا شود و سپس باری از دوش مردم عراق برداشته شود. ما به دنبال کمک به مردم عراق هستیم و نباید بین پذیرایی مردم عراق و ایران خط کشی شود.

وی تاکید کرد: مراسم اربعین باید مردم محور باشد و  خودجوش بودن باید اصل باشد. حضور ما نباید به معنی تصدی داری تلقی شود.

وارد شدن به عراق بدون ویزا ممکن نیست

ذوالفقاری با اشاره به اختلال عبور و مرور در مرزها اظهار داشت: تسهیل گری برای عبور و مرور زائرین و نظم و امنیت یکی از موضوعات اصلی است که باید به کیفیت این مسئله بپردازیم. وارد شدن به عراق بدون ویزا ممکن نیست.

وی ادامه داد: عده ای می گویند ای کاش رفتن به کربلا در مراسم اربعین رایگان می شد بله ما هم از خدا می خواهیم که نمی شود این کار نیازمند توافق دو کشور است.

کشور عراق گفته است در صورت مشاهده بی نظمی مرز بسته خواهد شد

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تاکید کرد: ایجاد اختلال برای کسانی که ویزا و روادید دارند شرعا و قانونا حرام است، کشور عراق گفته است در صورت مشاهده بی نظمی مرز بسته خواهد شد که اگر این اتفاق افتاد نگویید که چرا نتوانستید مشکلات را برطرف کنید.

وی در ادامه با بیان این که سال گذشته شاهد بی‌نظمی توسط افرادی که روادید نداشتند، بودیم، گفت:  امسال ما در این امر جدی هستیم و خوشبختانه مرز خسروی هم امسال فعال است.

اصرار بر تردد از مرز مهران درست نیست

وی در ادامه افزود: نمی دانم علت اصرار بر این که از مرز مهران عبور کنند، چیست، اگر فاجعه ای مثل منا اتفاق افتاد چه باید کرد؟

ذوالفقاری خطاب به دست اندر کاران راهپیمایی اربعین گفت: انتظارات را باید مدیریت کرد، سوالی از شما دارم آیا باید تمام خورد و خوراک اقامت افراد در طول ماندنشان در عراق با نذورات مردم باشد؟ درست است که ۸۰ درصد پذیرایی مردم از نذورات است اما بعداز روز اربعین که دیگر کم کم این پذیرایی جمع می شود چرا توقع ایجاد می کنید که خوراک تمام طول مدت اقامت باید از نذورات باشد.

بیمه زائران اربعین ضروری است

وی خاطرنشان کرد: بحث بعدی بیمه است که باید صورت بگیرد، سال گذشته ۶۰ نفر از کسانی که در حمله تروریستی کشته شدند بیمه نداشتند حالا ببنید خانواده هایشان چه مشکلاتی دارند.

رئیس ستاد اربعین تاکید کرد: مسئله بعدی هماهنگی است که باید امسال بیشتر شود و درخواستم از دوستان این است که با دولت عراق هماهنگی لازم را داشته باشید.

وی افزود: در سه استان مرزی کرمانشاه، خوزستان و ایلام تقریبا همه تلاش خودشان را برای برگزاری کرده اند و مسئول هماهنگی و اجرایی صفر تا صد مراسم اربعین را دارند. قرار شده است در مرز، یک تیم از ما یک تیم از عراق مسئول هماهنگی باشند.

خانم ها گروهی به عراق سفر کنند

رئیس ستاد اربعین تاکید کرد: خواهش می کنم کار اطلاع رسانی و اقناع صورت بگیرد و خانم ها با خانواده و یا کاروانی و گروهی به عراق سفر کنند. کنترل نرخ ها یکی از مطالبات مردم است و باید جلوی اجحاف ها رو بگیریم.

ذوالفقاری در خاتمه تاکید کرد: طبیعی است که مردم دو الی سه روز برای زیارت بمانند اما نه این که ۱۰ روز بمانند و توقع داشته باشند که پذیرایی آنان بر عهده ستاد اربعین باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.