اگر «سباستین کورتز» ۳۱ ساله صدراعظم اتریش شود، او تنها فردی نیست که در جوانی به بالاترین مقام سیاسی رسیده است.

به گزارش قدس آنلاین، به نظر می رسد «سباستین کورتز»، ۳۱ساله، از بخت بالایی برای رسیدن به عنوان صدراعظمی اتریش برخوردار است. اگر چنین شود وی جوانترین رهبر اروپا در حال حاضر لقب خواهد گرفت؛ اما در این زمینه رکوردار نیست.

سیاستمداران دیگری نیز در سال‌های اخیر وجود داشتند که در سنین جوانی به موقعیت سیاسی بالایی دست یافتند. در ادامه به معرفی این افراد می پردازیم:

سباستین کورتز، اتریش

کورتز رهبر حزب «مردم اتریش» است و در پایان شمارش آرای همه پرسی روز گذشته مشخص خواهد شد آیا وی لقب جوانترین صدراعظم اروپارا به دست می آورد یا خیر.

ماریو فریک، لیختن اشتاین

فریک در دسامبر ۱۹۹۳ و زمانیکه فقط ۲۸ سال داشت به عنوان نخست وزیر کشور کوچک لیختن اشتاین برگزیده شد. وی هنوز هم رکورددار جوانترین رئیس دولت در سراسر جهان است. فریک برای هفت سال (تا آوریل ۲۰۰۱) نخست وزیر ششمین کشور کوچک جهان بود. وی به عنوان یک وکیل زبده، از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ ریاست کانون وکلای لیختن اشتاین را برعهده داشت.

پاندلی ماجکو، آلبانی

ماجکو همین اواخر به عنوان وزیر خارجه آلبانی انتخاب شد؛ اما وی در یک دوره از سپتامبر ۱۹۹۸ تا اکتبر ۱۹۹۹، و سپس در دوره ای دیگر از فوریه تا ژوئیه ۲۰۰۲ نخست وزیر این کشور بود. زمانیکه وی در سال ۱۹۹۸ برای نخستین بار در یک سمت مهم دولتی قرار گرفت فقط ۳۰ سال داشت. زندگی سیاسی ماجکو خیلی زود آغاز شد، وی در سال ۱۹۹۲ به پارلمان کشورش راه یافته بود.

ایگور لوکشیچ، مونته نگرو

لوکشیچ هم اکنون وزیر امور خارجه کشورش است؛ اما از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ نخست وزیر مونته نگرو بود. وی نخست وزیری را در ۳۴ سالگی آغاز کرد.  
لوکشیچ در حزب سوسیالیست های دموکرات مونته نگرو عضویت دارد و در سال ۲۰۰۴، زمانی که هنوز به ۳۰ سالگی نرسیده بود، به عنوان وزیر دارایی کشورش انتخاب شد.

بی نظیر بوتو، پاکستان

بوتو اولین زنی بود که در یک کشور اسلامی و در جریان یک انتخابات آزاد به عنوان نخست وزیر انتخاب شد. وی در دوم دسامبر ۱۹۸۸ و زمانیکه ۳۵ سال داشت به عنوان نخست وزیر پاکستان سوگند یاد کرد. بی نظیر بوتو در این دوره تا سال ۱۹۹۰ در جایگاه نخست وزیری خدمت کرد. اما در یک انتخابات دیگر از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ نیز بار دیگر نخست وزیر شد.

بی نظیر بوتو از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ تبعید شد و در دبی زندگی کرد. وی در ۲۷ دسامبر ۲۰۰۷ و فقط دو هفته مانده تا برگزاری انتخابات پارلمانی پاکستان، ترور شد.

ویکتور اربان، مجارستان

اربان هم اکنون نخست وزیر مجارستان است. حزب محافظه کار فیدز به رهبری اربان در سال ۱۹۸۸ تاسیس شد. اولین دوره از نخست وزیر اربان در سال ۱۹۹۸ و زمانیکه ۳۵ سال داشت آغاز و در سال ۲۰۰۲ به پایان رسید.

عاطفه یحیی آغا، کوزوو

یحیی آغا در سال ۲۰۱۱ زمانیکه ۳۶ سال داشت به ریاست جمهوری کوزوو انتخاب شد و تا سال ۲۰۱۶ در این پست باقی ماند. وی نه تنها نخستین زنی است که در طول تاریخ کوزوو توانست به جایگاه ریاست جمهوری برسد؛ جوانترین رئیس جمهور این کشور نیز بود. در کوزوو حداقل سن مجاز برای ثبت نام در رقابت های ریاست جمهور ۳۵ سال است.

امانوئل مکرون، فرانسه

مکرون ۷ مه ۲۰۱۷ موفق شد «مارین لوپن»، رقیب سرسخت خود را، شکست دهد و در ۳۹ سالگی به عنوان جوانترین رئیس جمهور تاریخ فرانسه برگزیده شود. البته پیش از این، مکرون در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ وزیر اقتصاد فرانسه بود.

یوسف شاهد، تونس

شاهد هم اکنون نخست وزیر تونس است؛ اما زمانیکه در این پست قرار گرفت ۴۰ ساله بود. در کشورهای عربی، قرار گرفتن در سمت های مهم دولتی در سنین پایین چندان مرسوم نیست. پس از آنکه «حبیب الصید»، نخست وزیر پیشین تونس، نتوانست در سال ۲۰۱۵ از نمایندگان پارلمان این کشور رای اعتماد بگیرد، یوسف شاهد در نخستین انتخابات دموکراتیک تونس به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.