به نظر می رسد تنها راه جلوگیری از ورود موبایل قاچاق به کشور عدم دریافت ارزش افزوده ۹درصدی از وارد کننده است چرا که وارد کننده عملا نمی تواند این مبلغ را از مصرف کننده اخذ کند. بی تردید زمانی که موبایل با تعرفه ۵درصدی وارد شود دیگر توجیهی برای قاچاق ندارد بنابراین اجرای طرح ریجستری نمی تواند پایانی بر مشکلات حوزه موبایل بخصوص در موضوع قاچاق آن به کشور باشد.

امیدی به موفقیت طرح رجیستری نداریم

غلامحسین کریمی رئیس سابق اتحادیه دستگاه های مخابراتی در گفت گو با قدس آنلاین با اشاره به اینکه طرح رجیستری موبایل کارشناسی شده است اما تردیدهای به اجرای موفق آن وجود دارد گفت: طرح رجیستری در دو سال گذشته از سوی بسیاری از دست اندرکاران و نهادهای ذیربط مورد بررسی قرار گرفته است بنابراین می توان گفت که بر روی این طرح کار کارشناسی شده است. هر چند طرح رجیستری کارشناسی شده است اما به نظر بنده و سایر کارشناسان این طرح نمی تواند از قاچاق موبایل به کشور جلوگیری کند.

وی تنها راه جلوگیری از واردات موبایل قاچاق به کشور را حذف ارزش افزوده عنوان کرده و خاطر نشان کرد: به نظر می رسد تنها راه جلوگیری از ورود موبایل قاچاق به کشور عدم دریافت ارزش افزوده ۹ درصدی از وارد کننده است چرا که وارد کننده عملا نمی تواند این مبلغ را از مصرف کننده اخذ کند. بی تردید زمانی که موبایل با تعرفه ۵ درصدی وارد شود دیگر توجیهی برای قاچاق ندارد بنابراین اجرای طرح رجیستری نمی تواند پایانی بر مشکلات حوزه موبایل بخصوص در موضوع قاچاق آن به کشور باشد.

وی در پاسخ به این سوال که طرح رجیستری با هدف حمایت از حقوق مصرف کننده دنبال می شود اما برخی از کارشناسان معتقدند اجرای این طرح می تواند به گران شدن موبایل منتهی شود به قدس آنلاین گفت: بعید می دانم با اجرای این طرح  قیمت موبایل افزایش پیدا کند چرا که اصلی ترین هدف رجیستری  جلوگیری از قاچاق موبایل به کشور است. نوسانات قیمت موبایل به واسطه آنکه کالای ارز بری است به کاهش یا افزایش قیمت ارز بستگی دارد.  

کریمی در پایان با اشاره به اینکه باید تمامی برندها شامل طرح رجیستری قرار بگیرند خاطر نشان کرد: تمامی برندها دارای کد پانزده رقمی IMEI هستند بنابراین با توجه به اینکه این کد در عرصه بین المللی معتبر است طرح رجیستری در صورتی می تواند موفق باشد که تمامی برندها را پوشش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.