۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۷
کد خبر: 569047

آمریکایی‌ها که داعیه دفاع از حقوق بشر را دارد و برخی کشورها را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند، ولی در کشوری مثل عراق مدام به دنبال ایجاد فتنه و جنگ و خونریزی هستند، اگرچه قوم کرد باید بدانند که آمریکا دوست کُردها نیست

پس از اینکه فتنه داعش در عراق با راهنمایی مرجعیت و شخصیت‌های مذهبی و نقش آفرینی ایران در حال فروکش کردن است و عراق به همراه همسایگانش توانست بر این فتنه غلبه کند و به سمت وحدت و یکپارچگی پیش می‌رفت، کشورهای استعمارگر و در رأس آن‌ها آمریکا تصمیم گرفتند فتنه جدیدی را با موضوع تفرقه و نفاق و با محوریت قوم کردنشین عراق توسط شخص مسعود بارزانی در این کشور اجرا کنند. در حقیقت آن‌ها به دنبال ایجاد اختلافات قومی و تنش و درگیری در سرزمین عراق هستند و هنگام ایجاد فتنه داعش، از شروع جنگ‌های ۷۰ ساله خبر دادند و پس از شکست در هر فتنه، فتنه جدید را شروع می‌کنند تا از این رهگذر آرامش و امنیت را از کشور عراق بگیرند. اگرچه دولت عراق تا امروز توانسته است این فتنه‌ها را مدیریت کند.
از طرفی دیگر، آمریکایی‌ها که داعیه دفاع از حقوق بشر را دارد و برخی کشورها را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند، ولی در کشوری مثل عراق مدام به دنبال ایجاد فتنه و جنگ و خونریزی هستند، اگرچه قوم کرد باید بدانند که آمریکا دوست کُردها نیست و در گذر تاریخ در خلق مشکلات و گرفتاری‌ها علیه کُرد سهیم بوده است. از طرفی، کردستان عراق با توجه به شرایطی که بر آن حاکم شده بود، موجب نگرانی ملت عراق و همسایگان این کشور همچون ایران و ترکیه شده بود و از مدتی قبل احساس می‌شد که مسعود بارزانی به دنبال تجزیه عراق است و قصد دارد در زمانی که دولت عراق با داعش در حال جنگ و از بین بردن آن است از آب گل آلود ماهی بگیرد.
اما هوشیاری کشورهای منطقه همچون ایران، ترکیه و دولت مرکزی عراق سبب شد که این فتنه راه به جایی نبرد. بارها کشورهای منطقه و حاکمیت عراق از اقلیم کردستان درخواست کردند که همه پرسی را اجرا نکنند و پیرو نظرات بیگانگان و استعمارگران نباشند؛ اما متأسفانه بارزانی و برخی منفعت طلبان بر خواسته غلط خود که از سوی آمریکا پشتیبانی می‌شد، اصرار کردند. اگرچه سه کشور ایران، ترکیه و عراق یک راهبرد مشخصی را در پیش گرفتند و با هماهنگی عوامل ناامنی و تهدید را مورد ملاحظه قرار دادند.
از طرفی، یکی از جاهایی که بسیار مهم و مورد توجه حکومت خودمختار بود منطقه کرکوک بود که جزو اقلیم کردستان نبود و تلاش می‌کردند تا این منطقه را تحت پوشش منطقه کردستان قرار دهند و در این مرحله که اعلام استقلال و همه پرسی کردند، این بخش نفت‌خیز را از عراق مرکزی جدا کنند.
از طرفی دیگر، کرکوک شهری با قومیت‌های متعدد است و لازم است دولت عراق تلاش کند این قومیت‌ها زندگی مسالمت‌آمیزی با هم داشته باشند و تضاد قومیتی در بین آن‌ها ایجاد نشود. در حقیقت، ساکنان کرکوک مشکل چندانی با هم ندارند، این سران احزاب سیاسی هستند که برای آن‌ها مشکل‌آفرینی می‌کنند.
اگرچه افرادی همچون جلال طالبانی که شخصیت کاریزمای کُردها و از اعتبار والایی نزد تمامی جریان‌های سیاسی عراق برخوردار بود همواره در حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی کشور عراق تلاش می‌کرد و قطعاً اگر امروز زنده بود اجازه نمی‌داد کردها به این وضعیت دچار شوند و فردی همچون بارزانی آن‌ها را در این بحران قرار دهد.
به هر حال، قانونی‌ترین و منطقی‌ترین اقدام دولت مرکزی عراق آن است که علاوه بر لغو همه‌پرسی، به سلطه غیرقانونی بارزانی بر اقلیم کردستان پایان دهد و طبق قانون اساسی برقراری امنیت در مناطق مختلف و حراست از ثروت‌های این کشور را در دستور کار خود قرار دهد و عراق یکپارچه را صحنه‌ای برای زندگی مسالمت آمیز اقشار مختلف مردم عراق نماید اگرچه از نقش و کمک خیرخواهانه کشورهای منطقه همچون ایران نیز در برقراری این آرامش باید استفاده کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.