نیمه دوم مرداد امسال، بطحائی در گفت‌وگویی با یکی از خبرگزاری‌ها از بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان با اجرای نظام جامع رفاهی خبر داد.

نهضتی‌ها هم باید در دانشگاه فرهنگیان آموزش‌های مکمل بگذرانند

نیمه دوم مرداد امسال، بطحائی در گفت‌وگویی با یکی از خبرگزاری‌ها از بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان با اجرای نظام جامع رفاهی خبر داد. او که آن موقع به عنوان وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم سخن می‌گفت از استقرار نظام جامع رفاه فرهنگیان به عنوان یکی از برنامه‌هایش یاد کرد و گفت: به عنوان وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم ضمن اینکه بشدت از ارائه وعده‌های بلند مدت و دست نیافتنی اجتناب می‌کنم، اما با تمام وجودم معتقدم آموزش و پرورش از حیث منابع و امکانات در حدی هست که بتواند با کمک دولت، نظام جامع رفاهی را برای فرهنگیان طراحی و مستقر کند.

• هر تحولی باید از آموزش و پرورش آغاز شود

بطحائی وعده داد: در نظام جامع که به نوعی مکمل وضعیت معیشتی فرهنگیان خواهد بود، در حوزه‌های درمان، سلامت، گردشگری، مسکن و... خدمات شایانی به فرهنگیان عرضه خواهد شد که همین مسئله می‌تواند وضعیت معیشتی آن‌ها را بهبود بخشد.

وی با اشاره به اینکه هر گونه تحولی که موجب کیفی سازی نظام آموزش و پرورش و کاهش مشکلات آن شود باید از معلم و مدرسه آغاز شود، یکی از مصادیق تلاش دولت برای رفع دغدغه معیشت معلمان را اجرای طرح رتبه‌بندی دانسته و خاطرنشان کرده بود: مهم‌ترین پیام این طرح، همسو و هم جهت کردن شایستگی‌های نیروی انسانی با نظام پرداختی بود. یعنی بخشی از نظام پرداخت باید با شایستگی‌ها و توانمندی‌های نیروی انسانی گره زده شود.

حالا پس از گذشت بیش از دو ماه از این اظهارات و انتخاب وی به عنوان وزیر آموزش و پرورش سراغ او رفتیم تا از آخرین تدابیر و برنامه‌های وی برای شکل‌گیری نظام صنفی معلمان و یا به تعبیر خودش نظام رفاهی و معیشتی معلمان مطلع شویم.

از وزیر آموزش و پرورش پرسیدیم از شکل‌گیری نظام صنفی معلمان چه خبر و اصولاً برای شکل‌گیری این نظام چه بسترهایی لازم است؟

• برای تأمین معیشت معلمان تلاش می‌کنیم

در نظام جامع که به نوعی مکمل وضعیت معیشتی فرهنگیان خواهد بود، در حوزه‌های درمان، سلامت، گردشگری، مسکن و... خدمات شایانی به فرهنگیان عرضه خواهد شد که همین مسئله می‌تواند وضعیت معیشتی آن‌ها را بهبود بخشد.بطحائی گفت:اگر منظورتان نظام رفاهی و معیشتی معلمان است؛ در قانون برنامه ششم مجلس در این زمینه قوانینی وضع شده است که می‌تواند راهگشا باشد و علاوه بر این دولت نیز مجدانه به دنبال این است که معلمان به سطح قابل قبولی از معیشت برسند تا بتوانند با فکر باز و دغدغه کمتری به وظیفه خود عمل کنند. البته معلمان می‌دانند که متأسفانه شرایط اقتصادی کشور اجازه یک گام جدی را در این زمینه نمی‌دهد، اما ما هم به لحاظ ملاحظات قانونی و هم با اصلاح روش‌های مدیریتی به دنبال این هستیم که بتوانیم از منابع تعریف شده و قابل وصول گشایش‌هایی را در این زمینه ایجاد کنیم.

تصویب کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی موضوع دیگری بود که آن را با وزیر آموزش و پرورش مطرح کردیم. از بطحائی پرسیدیم با پذیرش این نکته که آموزش و پرورش بویژه در بخش آموزش ابتدایی با کمبود معلم مواجه است، اما آیا استفاده از آموزشیاران نهضت سواد آموزی برای تدریس در مدارس، کیفیت آموزش را دچار اخلال نمی‌کند؟

• انتشار برنامه جامع نیروی انسانی یک ماه دیگر

وی پاسخ داد: همان طور که اشاره کردید در چهار سال آینده به دلیل اینکه تعداد زیادی از همکارانمان به بازنشستگی می‌رسند، یکی از چالش‌های جدی ما در بحث آموزش، نیروی انسانی است. این چالش در حوزه ابتدایی جدی‌تر است چون نیاز ما در آموزش ابتدایی بیشتر است.

بطحائی ادامه داد:ما یک برنامه جامع نیروی انسانی را در دست تهیه و بررسی داریم که تا یک ماه دیگر منتشر خواهد شد. این برنامه مسیر تأمین نیروی انسانی را برای چهار سال آینده برای ما روشن می‌کند. اینکه ما به چه تعداد نیرو نیاز داریم و اینکه این نیاز در مقاطع و بخش‌های مختلف ابتدایی و متوسطه اول و دوم چقدر است و وضعمان به تفکیک استان‌ها چگونه است و به چه تعداد و ترکیبی از نیرو نیاز داریم و این نیاز از چه محلی باید تأمین شود.

• نهضتی‌ها هم باید آموزش‌های مکمل ببینند

بطحائی در ادامه به ظرفیت‌های دانشگاه فرهنگیان برای تامین نیاز آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: دانشگاه فرهنگیان ظرفیت تعریف شده و محدودی دارد و ممکن است نتواند همه نیاز ما را تأمین کند؛ بنابراین روش‌های دیگری نیز وجود دارد از جمله بکارگیری نیروهای حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی که آن را در برنامه دیده‌ایم،اما باید یادآور شوم که ورود به عرصه آموزش و پرورش حتماً باید با صلاحیت‌ها، شایستگی‌ها و توانایی‌هایی که نیروهای انسانی احراز می‌کنند، باشد. بخشی از این شایستگی‌ها در دوره‌های آموزش معلمی در دانشگاه فرهنگیان تأمین می‌شود؛ بنابر این اگر ما در طرح جامع بخواهیم از نیروهایی خارج از خروجی این دانشگاه استفاده کنیم، حتماً در این مجاری به آموزش‌های مکمل که آن‌ها در دانشگاه فرهنگیان باید ببینند، خواهیم پرداخت.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.