نوبخت با اشاره به اینکه ۸ میلیون ۸۷۰ هزار تن گندم از گندم کاران خریداری شده است، اظهار داشت: ارزش این مقدار گندم ۱۱ هزار و ۵۹۱ میلیارد تومان بوده که تا این لحظه ۸۵۲۵ میلیارد تومان، معادل ۷۴ درصد طلب کشاورزان پرداخت شده و ۳۰۶۶ میلیارد تومان آن باقی مانده که آن نیز پرداخت خواهد شد.

یارانه ۶۵۰ تومانی نان

قدس آنلاین- نوبخت با اشاره به اینکه ۸ میلیون ۸۷۰ هزار تن گندم از گندم کاران خریداری شده است، اظهار داشت: ارزش این مقدار گندم ۱۱ هزار و ۵۹۱ میلیارد تومان بوده که تا این لحظه ۸۵۲۵ میلیارد تومان، معادل ۷۴ درصد طلب کشاورزان پرداخت شده و ۳۰۶۶ میلیارد تومان آن باقی مانده که آن نیز پرداخت خواهد شد.
نوبخت درباره پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش قیمت گندم در سال آینده بیش از نرخ تورم پیش‌بینی شده هم گفت: در این خصوص دولت نظر نمی‌دهد، شورای اقتصاد باید نظر بدهد. شورای اقتصاد هم با توجه به جمیع جهات تصمیم گیری می‌کند.
وی افزود: قیمت خرید تضمینی گندم طی سه سال اخیر بیش از سه برابر افزایش یافته است و از ۴۰۰ تومان به ۱۳۰۰ تومان رسیده و ما نباید به بررسی یک سال اخیر بسنده کنیم. دوست داریم قیمت گندم را دو برابر و قیمت نان را نصف کنیم، اگر همین امروز این پیشنهاد بیاید همه ما موافقیم، اما منابعش کجاست؟
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما درباره اینکه با وجود تأیید کارشناسان در مورد کیفیت خوب گندم تولید داخل، آردی که به نانوایی‌ها تحویل می‌شود از کیفیت پایینی برخوردار است اظهار داشت: در فرایند تولید تا مصرف گندم که به صورت خرید تضمینی گندم از سوی دولت آغاز می‌شود تا نهایت عرضه نان، ایستگاه‌های مختلفی وجود دارد و هر یک در کیفیت محصول نهایی که به صورت نان است، مؤثر هستند. اینکه دولت در بخشی که خود متولی است و چه در بخش غیر دولتی که فراوری آرد را در دست دارد چه سازوکاری در حال انجام است و چه برنامه‌های اصلاح و بهبودی وجود دارد، از وزیر جهاد کشاورزی می‌خواهم مسئولان ذی‌ربط را مأمور کند تا گزارش مشروحی به مردم بدهند و برنامه‌هایشان را برای اصلاح اعلام کنند.
نوبخت تأکید کرد: خیلی ظلم است به اقتصاد که دولت گندم را ۱۳۰۰ تومان از کشاورز بخرد، کلی روی آن کار کند و در نهایت ۶۵۰ تومان و به نصف قیمت به نانواها عرضه کند و آخر امر هم رضایت مردم را جلب نکند. این خیلی بد است که ما این همه پول بدهیم برای اینکه مردم نان ارزان بخورند، ولی از آن سو به دلیل نبود کیفیت مطلوب نان، مردم ناراضی باشند و بویژه نکاتی که وزیر بهداشت درباره وضعیت نان مطرح کرد وجود داشته باشد.
با این حال تلاشمان این است که هم کشاورزان راضی باشند و هم مصرف کنندگان و هم صنایع میانی فراوری و تبدیل گندم به آرد که غالباً غیر دولتی هستند رضایتشان جلب شود.
نوبخت درباره اینکه دولت برنامه‌ای برای واردات گندم به منظور ارتقای کیفیت آرد نانوایی‌ها دارد؟ به خبرنگار ما گفت: واردات پی در پی مشکلاتی دارد؛ چون گندم وارداتی خیلی ارزان‌تر است. واردات گندم نیاز به کنترل زیادی دارد، زیرا اگر گندم وارداتی در بازار با گندم تولیدی مخلوط شود و ما دوباره مجبور شویم گندم وارداتی ۸۰۰ تومانی را به نام گندم تولید داخل به قیمت ۱۳۰۰ تومان بخریم، آن وقت تمام گندم‌های دنیا ممکن است در سوله‌های ما صف بکشند، که دولت آن‌ها را بخرد.
وی تأکید کرد: ما هیچ برنامه‌ای برای واردات گندم نداریم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.