بیرجند- رئیس سازمان امورعشایری کشور گفت: ۱۵۳ هزار تن سهمیه علوفه دام طی سال جاری دریافت شده که هر کیلو با قیمت ۹۲۰ تومان بین عشایر توزیع خواهد شد.

۱۵۳ هزار تن علوفه دامی بین عشایر کشور توزیع می شود

به گزارش قدس آنلاین، کرمعلی قندالی ظهر سه شنبه در جمع اصحاب رسانه بیان کرد: خوشبختانه با سازکارهایی که در برنامه ششم توسعه برای تأمین منابع و توسعه و عمران عشایر پیش بینی شده، احساس می کنیم در طول برنامه به لحاظ تجهیز منابع اعتباری برای زیرساخت ها مشکل کمتری داشته باشیم.

وی افزود: همچنین با حسن نیت دولت برای اولین بار در برنامه های میان مدت، عشایر از اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده برخوردار شدند، گفت: در این راستا مقرر شد حداقل  سالی ۳۰۰ میلیارد تومان از این محل برای عمران و توسعه مناطق عشایری اختصاص یابد که خوشبختانه در سال جاری در بسیاری از استان ها، پرداخت سهم عشایر آغاز شده است.

وی  اظهار کرد: همچنین برای سال جاری ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه در راستای زنجیره تولید گوشت قرمز در اختیار عشایر قرار می گیرد.

قندالی ادامه داد: پیش بینی می شود تولید گوشت قرمز توسط عشایر کشور در طول برنامه ششم ۱۲ هزار تن افزایش داشته باشد.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته از ماده ۱۰ و 12 نیز مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان برای عشایر در نظر گرفته شد، افزود: تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و مابقی نیز تا پایان سال جاری پرداخت خواهد شد.

دریافت ۱۵۳ هزار تن سهیه علوفه دام عشایر

رئیس سازمان امور عشایری کشور با اشاره به فرا رسیدن فصل زمستان بیان کرد: عشایر در این فصل نگران تأمین علوفه برای دام های خود نباشند.

وی ادامه داد: طی سال جاری ۱۵۳ هزار تن سهیه علوفه دام دریافت شده که هر کیلو با قیمت ۹۲۰ تومان به عشایر عرضه می شود.

قندالی با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی های عشایر بیان کرد: عشایر کشور سالانه بیش از ۱۹۰ هزار تن مواد پروتئینی تولید می کنند.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود تولید مواد پروتئینی عشایر دو هزار تن افزایش یابد، افزود: باید خانوارهای عشایر در راستای افزایش بهره وری از دام ها را حمایت کنیم.

قندالی از فعالیت ۳۰۸ صندوق خرد زنان عشایری خبر داد و گفت: در حال حاضر شش هزار نفر از جمعیت عشایر را بانوان تشکیل داده که سهم خوبی در تولید صنایع دستی کشور دارند.

رئیس سازمان امورعشایری کشور اظهار کرد: همچنین در حال حاضر ۲۵ اتحادیه  و ۱۷۵ تعاونی عشایری در سطح کشوری فعال است.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی فروش صنایع دستی عشایر

قندالی با اشاره به اهمیت توجه به صنایع دستی عشایر بیان کرد: صنایع دستی با توجه مبتنی بودن بر فرهنگ و پیشینه عشایر، بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: فروشگاه اینترنتی برای فروش صنایع دستی عشایر راه اندازی شده که تمامی شهروندان می توانند از طریق این فروشگاه سفارشات خود را اعلام و دریافت کنند.

قندالی با بیان اینکه در مجلس یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای توانمندی خانوارهای عشایر و روستایی پیش بینی شده است، گفت:  از محل این اعتبار هفت برنامه برای توانمندی خانوارهای عشایری و روستایی برنامه ریزی شده است.

وی، توجه به استعدادهای ذاتی، عرفی و فرهنگی صنایع دستی عشایر را از جمله طرح های پیش بینی شده دانست و گفت: توجه به نقش گردشگری وبوم گردی، جمع آوری، بسته بندی و عرضه گیاهان دارویی و بهسازی تولید و تعاونی ها از دیگر طرح های پیش بینی شده است.

بهره مندی۶۰۰ خانوار عشایر خراسان جنوبی از آب سالم

رئیس سازمان امورعشایری کشور با اشاره به ظرفیت های عشایر خراسان جنوبی بیان کرد: علی رغم خشکسالی ها، عشایر این استان ۲۵ درصد از تولیدات صنایع دستی را به خود اختصاص داده اند.

قندالی خراسان جنوبی را چهارمین استان عشایری کشور دانست و گفت: شاخص های جمعیت و وسعت در تخصیص اعتبارات لحاظ می شود.

وی با اشاره به دستاوردهای سفر خود به خراسان جنوبی بیان کرد: طی سال جاری ۷۰ درصد از پروژه آبرسانی در ۴۰ محله عشایری زیرکوه اجرا می شود.

رئیس سازمان امور عشایری کشور اعتبار این پروژه را بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان دانست و گفت: فاز دوم این پروژه آغاز شده و با اجرای آن ۶۰۰ خانوار از نعمت آب سالم برخوردار می شوند.

بنا به گفته وی سهم خراسان جنوبی از ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات عشایری، شش میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.