رئیس کمیته امداد پرداخت یارانه‌ها را مانع کاهش فقر در جامعه می‌داند و معتقد است؛ دولت باید با قاطعیت از توزیع۴۰هزار میلیارد تومان نقدینگی جلوگیری کند.

طرحی برای حذف یارانه نقدی ثروتمندان

قدس آنلاین- رئیس کمیته امداد پرداخت یارانه‌ها را مانع کاهش فقر در جامعه می‌داند و معتقد است؛ دولت باید با قاطعیت از توزیع ۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جلوگیری کند.

پرویز فتاح معتقد است، نهاد تحت ریاست وی می‌تواند، شرایط زندگی را برای افراد کم درآمد بهتر کند و برای همین پیشنهاد داده است که دولت ساماندهی و حذف یارانه نقدی را به کمیته امداد بسپارد تا هرکس نیازمند است بعد از بررسی و محرز شدن نیاز وی توسط کمیته امداد ابتدا برایش تشکیل پرونده بدهند و سپس یارانه‌اش را از این نهاد دریافت کند.

به گفته فتاح که در سال جاری برای دومین بار پیشنهادش را به دولت تکرار کرده است، با این روش احتمالاً نیمی از یارانه بگیران حذف و ۲۰ هزار میلیارد تومان صرفه جویی خواهد شد چرا که بسیاری از خانواده‌ها به صورت اتوماتیک و با مراجعه نکردن برای تشکیل پرونده از دریافت یارانه انصراف خواهند داد.

این موضع در شرایطی بیان می‌شود که خط فقر در ایران با بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان؛ دو برابرمتوسط حقوق و درآمد ۸۰ درصد جامعه ایرانی است.

اظهارات فتاح ضمن این که ناتوانی دولت در رسیدگی به مشکلات اقتصادی دهک‌های پایین را برملا می‌کند؛ به گونه‌ای به فراگیرشدن این معضل نیز اشاره دارد.

وجود ۴ میلیون بیکار؛ ادامه رکود در بازار، روند تصاعدی معوقات بانکی و افزایش سن ازدواج و تلاش برای طلاق بیشتر از وضع بد معیشت در بین قشرهای مختلف حکایت دارد.

افکار عمومی به خاطر دارند که وزیر اقتصاد ۱۳ مرداد ۹۲ وعده حذف اغنیا را از دریافت یارانه‌ها داده بود، از آن تاریخ چهار سال می‌گذرد و طی این مدت یارانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار معادل حدود ۴ میلیون نفر که درآمد بالای سه میلیون تومان داشتند قطع شد، که البته بعد از اعتراض ۴۰۰ هزار نفر، یارانه برخی افراد دوباره وصل شد. این روزها و بعد از ناتوانی دولت در اجرای پروژه انصراف و حذف ثروتمندان، این فرایند شکل دیگری به خود گرفته و تبدیل به خود اظهاری افراد به فقر در کمیته امداد شده است.

 با همه این تفاسیر کارشناسان همواره نسبت به نحوه توزیع یارانه نقدی بین ۷۵ میلیون ایرانی با هر سطح درآمدی انتقاد داشته و برای ادامه آن هشدار می‌دهند.

*پیشنهاد خوب

عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید که واگذاری مسئولیت پرداخت یارانه‌ها از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره) پیشنهاد بسیار خوبی است.

وی با اشاره به اینکه اگر کمیته امداد یا بهزیستی متولی یارانه باشند، تنها نیازمندان واقعی به یارانه به این نهادها مراجعه می‌کنند، می‌افزاید: در صورتی که طبق پیشنهاد آقای فتاح پرداخت یارانه از طریق این نهاد انجام شود و افراد ملزم باشند برای دریافت این مبلغ در کمیته امداد ثبت‌نام کنند بسیاری از افراد مانند کارمندان دولت از این کار منصرف خواهند شد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس می‌افزاید: هر چند وظیفه نمایندگان نظارت بر حسن اجرای قانون است، ولی بسیاری از افراد در جامعه برای دریافت مساعدت مالی به ما مراجعه می‌کنند و وقتی به آن‌ها گفته می‌شود که برای دریافت کمک آن‌ها را به کمیته امداد معرفی می‌کنیم از این کار سر باز می‌زنند و حاضر نیستند برای هر مبلغی به این کار مبادرت کنند و عنوان می‌کنند مگر ما نیازمند هستیم که به کمیته امداد برویم.

وی با بیان اینکه هر کسی برای دریافت ۴۵ هزار تومان به کمیته امداد مراجعه نمی‌کند، می‌افزاید: اگر دریافت یارانه فقط با ثبت نام در کمیته امداد انجام شود، نیازمندان واقعی با خود اظهاری شناسایی و یارانه دریافت خواهند کرد و در هزینه‌ها نیز صرفه جویی خواهد شد.

*پرداخت به سه دهک درآمدی

 مهدی پازوکی اقتصاد دان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: سال ۹۵ پولی که برای یارانه داده شده است دو برابر بودجه عمرانی کشور بوده و این پول به قیمت عقب افتادن بودجه عمرانی و بدهی پیمانکاران به همه مردم پرداخت می‌شود در حالی که فقط باید دهک‌های پایین درآمدی آن را دریافت کنند.

وی می‌افزاید: مجموعه دولت اگر بخواهد انضباط را به بودجه برگرداند باید تخصیص بهینه منابع را داشته باشد و با روش عملی پیش برود از جمله اینکه یارانه‌ها را تنها به سه دهک پایینی بدهد که حدود ۲۴ میلیون نفر می‌شوند به این شکل هر کسی نیازمند است به کمیته امداد مراجعه می‌کند تا تحت حمایت قرار بگیرد نه اینکه ۷۵ میلیون نفر مشمول داشته باشیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.