دونالد ترامپ قصد دارد هفته آینده، به عنوان بخشی از استراتژی جدید خود در مقابل جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران را سازمانی تروریستی بنامد.

ترامپ قصد دارد راهبرد جدیدی علیه ایران وضع کند

قدس آنلاین- دونالد ترامپ قصد دارد هفته آینده، به عنوان بخشی از استراتژی جدید خود در مقابل جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران را سازمانی تروریستی بنامد.
یکی از مقامات رسمی ارشد دولت گفت رئیس‌جمهور آمریکا آماده است تا هفته آینده توافق هسته‌ای مهم میان ایران و قدرت‌های جهانی را ملغی کند، درصدد نخواهد بود تا تحریم‌های وسیعی را وضع کند که ریسک لغو برجام را به همراه داشته باشد.
اما بر اساس گزارش‌های حاصله آقای ترامپ می‌خواهد راهبرد جدیدی را علیه ایران اعلام کند که شامل دورنمایی از تحریم‌های مورد هدف بیشتر، اعلام نام سپاه به عنوان سازمانی تروریستی و اتخاذ موضعی سخت‌تر درباره حضور ایران در سوریه، عراق و یمن خواهد بود.
این استراتژی بر خنثی‌سازی و جلوگیری از فعالیت‌های بدخواهانه ایران در سطح منطقه و جهانی تأکید دارد.
حسن روحانی روز شنبه از برجام دفاع کرد. رئیس‌جمهور ایران گفت: ما به منافعی دست یافته‌ایم که بازگشت‌ناپذیر است؛ هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌ها را نادیده بگیرد، نه ترامپ، نه ده ترامپ دیگر...
مقامات آمریکایی از چیزی که به گفته خودشان تأثیر بی‌ثبات‌کننده ایران در سوریه، عراق و یمن و همچنین همکاری با حزب‌الله لبنان است خشمگین هستند. ایران و گروه‌هایی که از سوی تهران حمایت می‌شوند، شامل گروه حزب‌الله در کنار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در جنگ شش‌ساله سوریه جنگیدند. حزب‌الله همچنین بخشی از بازوی سیاسی دولت لبنان را نیز در دست خود دارد.
ترامپ در روز پنجشنبه و پیش از دیدار با مقامات ارشد نظامی خود درباره رسیدگی به ایران گفت: ما باید بر تعرض مداوم و آرمان‌طلبی‌های هسته‌ای ایران، نقطه پایانی بگذاریم. او همچنین افزود ایران از تروریسم حمایت کرده و خشونت، خون‌ریزی و آشوب را در سرتاسر خاورمیانه گسترش می‌دهد.
او کمی بعد به گزارشگران گفت شاید این آرامشی پیش از طوفان باشد، اما هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرد که آیا سخنش درباره ایران است یا خیر!
سازمان سیا از هرگونه اظهار نظری در این زمینه خودداری کرده است.
آقای ترامپ تا ۱۵ اکتبر فرصت دارد تا اعلام کند آیا برجام را تائید می‌کند یا خیر؛ پیمانی که در آن تهران موافقت کرد تا در ازای حذف تعدادی از تحریم‌ها، برنامه هسته‌ای خود را مهار کند.
ترامپ این توافق را بدترین پیمان ممکن خواند، اما منتقدان می‌گویند آسیب به این توافقنامه منجر به ایجاد تنش در خاورمیانه خواهد شد و راه را برای معامله توافق‌های آتی دشوارتر خواهد کرد.
تریتا پارسی، رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا و نویسنده کتاب «از دست دادن دشمن» که برجام را به لحاظ تاریخی مورد بررسی قرار می‌دهد، گفت اگر عدم تائید برجام با افزایش شدید تنش در منطقه همراه باشد، این که آمریکا بر تحریم‌ها پافشاری نکند، اهمیتی نخواهد داشت. تصمیم ترامپ ما را دوباره در راه اختلاف با ایران خواهد کشاند و این راه در نهایت منجر به جنگ خواهد شد.
اگر آقای ترامپ توافق هسته‌ای را تأیید نکند، آینده این پیمان را در دستان کنگره رها خواهد کرد که ۶۰ روز زمان دارد تا درباره وضع دوباره تحریم‌های هسته‌ای تصمیم بگیرد. حتی اگر کنگره هم قانع شود که چنین کاری نکند، احتمال دارد تلاش کند تا یک سری معیارهای تنبیهی تنظیم کند.
درحالی که تنها رهبران کنگره می‌توانند موجب تحریک ازسرگیری تحریم‌ها را شوند، تمرکز مجدد بر روی ایران ممکن است افرادی چون تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه کنگره را وادارد تا قوانین دیگری خارج از پیمان وضع نمایند.
دولت همچنین امیدوار است که بتواند قوانین موجود که لازم است آقای ترامپ در فاصله معمول نود روزه آن‌ها را تائید کند را نیز اصلاح کرده یا توسعه دهد. اما کنگره همچنان منتظر است ترامپ با گزارش ۹۰ روزه چه می‌کند و همچنین نمی‌خواهد از نظارت دست بردارد.
امضاکنندگان اروپایی قرارداد از جمله روسیه و چین هفته‌ها برای مواجهه با پاره کردن برجام که ترامپ آن را «بدترین قرارداد ممکن» می‌داند لابی کرده‌اند.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز جمعه و به دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر عدم تائید پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ، گفت توافق ایران باید بطور کامل حفظ شود.
مقامات اروپایی نتیجه گرفته‌اند که بیشتر مقامات ارشد آمریکایی موافق این هستند که توافق هسته‌ای ارزش نگهداری را دارد و در تلاش هستند که این پیمان را به شیوه‌ای نجات دهند که مشکلات آقای ترامپ با اطرافیان محافظه‌کارش به حداقل کاهش یابد.
درحالی که بیشتر جمهوری‌خواهان در کنگره منتقد توافق ایران بودند، کاخ سفید و رهبر مجلس سنا ترجیح می‌دهند اکنون درباره ایران تصمیمی نگیرند، مخصوصاً هنگامی که درصدد اجرای اصلاح مالیاتی هستند؛ مسئله‌ای بغرنج که تبدیل به اولویت نخست آن‌ها برای باقی سال شده است.
همچنین برخی از جمهوری‌خواهان درباره چگونگی برخورد آقای ترامپ با شرایط ایران نگران هستند و بخشی از این نگرانی به این دلیل است که او در مواقع مختلف، جملاتی در انظار عمومی و در مورد مسائل مختلف ادا کرده که باعث شده برخی از شرایط که آنها تا آن زمان با رئیس‌جمهور به توافق رسیده بودند را زیر سؤال ببرد.

Katrina Manson and Demetri Sevastopulo

*ویژه نامه روایت امروز روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.