یزد- رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد: امروزه دستیابی به رشد و توسعه پایدار، یکی از مباحث عمده کشورها بویژه کشورهای در حال توسعه است.

قدس آنلاین- گروه استان ها، حمید رضا نصیری زاده: امروزه دستیابی به رشد و توسعه پایدار، یکی از مباحث عمده کشورها بویژه کشورهای در حال توسعه است. این کشورها به منظور جبران عقب‌ماندگی‌ها، رهایی از فقر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برای رسیدن به توسعه‌ای متعادل و همه‌جانبه، به شناخت صحیح پتانسل‌ها، توان‌ها و محدودیت‌ها در تمامی زمینه‌ها و مناطق خود نیاز دارند. علاوه بر این، توسعه یک امر نسبی است و هرچقدر مطالبات مردم سطح خردمندانه تری به خود گیرد، می توان امیدوار بود که جامعه در مسیر توسعه در حال گام برداشتن است.

عموما از استان یزد، به عنوان یکی از استانهای توسعه یافته در سطح کشور نام برده می‌شود. شاخص های کمی و کیفی در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خوشبختانه خود دلیلی بر برنامه‌ریزی‌های نسبتا مناسب، بهره‌گیری از توانمندی‌ها، مشارکت مطلوب بخش غیردولتی و تعامل مناسب در سطح استان است. از سوی دیگر چالش های توسعه و معضلات فراروی مدیریت استان نظیر نوسانات نرخ رشد، چالش های زیست محیطی، آب وکمبود منابع مالی نیازمند تصمیم گیری های عقلایی و رویکردهای نوین، کلان نگر و تحول زاست.

استان یزد از بسیاری جهات در کشور قابل توجه است، در حالیکه تنها ۱.۴ درصد از جمعیت ایران در استان یزد ساکن هستند، در مقابل رقمی بالغ بر ۲.۰۵ درصد از ارزش تولید ناخالص داخلی کشور در این خطه تولید شده است؛ ضمن آنکه متوسط رشد سالیانه غالب بخش های عمده اقتصادی استان یزد از جمله کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات از متوسط کشوری آن بیشتر است.

علیرغم تمام محدودیت های اقلیمی، استان یزد بیش از سهم جمعیتی خود در تولید ناخالص داخلی کشور سهم دارد به گونه ای که ارزش تولید هر یزدی در سال ۱۳۹۳ بطور متوسط ۲۲.۱ میلیون تومان بوده که از میزان متوسط کشوری ۱۴.۷ میلیون تومان بالاتر است.

خوشبختانه پیش نویس چشم انداز توسعه درازمدت استان در افق ۱۴۱۴ بعنوان یکی از اسناد بالادستی تدوین شده و در حال طی مراحل قانونی برای تصویب نهایی است. سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد بعنوان متولی امر برنامه ریزی استان، از سال گذشته تدوین اسناد بخشی و فرابخشی استان را بمنظور پیاده سازی در طول سال های برنامه ششم توسعه آغاز کرده و آن را بمنظور بهره گیری از نظرات کارشناسان، صاحبنظران و اساتید حوزه های مختلف در معرض نقد و نظر قرار داده است.

گام های بلند استان در حوزه اقتصاد مقاومتی موضوعی است که نباید از نظر دور داشت، در همین زمینه و در سالجاری بمنظور افزایش اثربخشی، سازماندهی مجدد کارگروه های نه گانه ذیل ستاد اقتصاد مقاومتی استان در دستور کار قرار گرفته تا با تمرکز بر هدف اشتغال زایی و تولید ادامه فعالیت دهند.

برای تحقق «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال»، تمام تلاش بر آن قرار گرفته تا با شناخت ظرفیت ها و بهره گیری حداکثری از فرصت ها، توانمند سازی بخش خصوصی، حمایت از تولید کنندگان و بنگاه های اقتصادی و نگاه مشارکتی در اجرای طرح ها و توسعه صادرات دنبال شود و در نتیجه استان بیش از پیش در مسیر توسعه قرار گیرد.

در این میان آنچه حایز اهمیت است بهره گیری از فرصت های نوظهور در زمینه اقتصاد و فناوری در شرایط کنونی است. گشایش های تازه در حوزه اقتصاد علی الخصوص فراهم نمودن زیرساخت های تازه برای سرمایه گذاری و رونق به فضای کسب و کار، نیازمند برنامه ریزی و تلاش مضاعف خواهد بود. استان یزد از قابلیت ها و ظرفیت های کم نظیری برای تحقق چشم اندازهای توسعه ای خود برخوردار است که از همه مهمتر سرمایه های انسانی و بویژه فرزندان و جوانان مومن و مستعد و آماده به کارند که قطعا این دستاوردها و چشم اندازها بیش از هر کس متعلق به آنهاست.

در نهایت اینکه برای تحقق همه اهداف فوق نیازمند آگاهی‌بخشی عمومی و انتقال عوامل و شاخص های توسعه از نخبگان به کل افراد جامعه هستیم، چرا که باورمان این است امر توسعه با مشارکت تک تک افراد جامعه می شود، از این رو لازم است تا کلیه افراد جامعه در جریان این مباحث قرار گیرند و بنابر فراخور تخصص و تجربه، در آن مشارکت نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.