دبیر ستاد مرکزی اربعین نیز با بیان اینکه امسال برخوردهای جدی با افراد فاقد مدارک قانونی که قصد مبادرت به سفر اربعین حسینی را داشته باشند صورت می‌گیرد، گفت: گسترش لایه‌بندی امنیتی قبل از مرزهای زمینی و برخوردهای قانونی با افراد قانون شکن انجام می‌گیرد.

تسهیلات پیش‌بینی شده برای راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی

قدس آنلاین- «تنها راه تشرف و حضور در مراسم اربعین کربلا ثبت نام در سامانه «سماح» است و بدون این کار امکان حضور در عراق برای هیچ زائری وجود ندارد.»

سخنگوی ستاد اربعین کشور با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: دسترسی به این سامانه (WWW.Samah.haj.ir) برای همه آزاد است و متقاضیان می‌توانند اطلاعات خود شامل کدملی، شماره گذرنامه، عکس و شماره تلفن همراه خود را در گروه‌های حداکثر ۱۰ نفره ثبت کنند. پس از ثبت‌نام سازمان حج و زیارت از طریق پیامک با زائران ارتباط مستمر داشته و آن‌ها را در جریان آخرین اطلاعات مربوط به هزینه‌ها و دسته‌بندی گروه‌ها قرار می‌دهد.

شهریار حیدری با بیان اینکه امسال پنجمین سالی است که برای ثبت نام از این سامانه استفاده می‌شود، می‌گوید: هنگام ثبت نام علاوه بر مدارکی که گفته شد، ۴۰ دلار برای ویزا به صورت ریالی و نه دلاری، ۱۸۸ هزار ریال برای بیمه، ۶۲ هزار هلال احمر و ۱۰۰ هزار ریال نیز برای دریافت ویزا از متقاضی دریافت می‌شود. پس از آن تمام کارها توسط خود دفتر انجام و پس از ۴۸ ساعت ویزا صادر می‌شود و حتی مرز عبوری زائر در سامانه مشخص و تعیین می‌شود. این ویزاها در چهار شهر مشهد، اهواز، کرمانشاه و تهران صادر می‌شود و در اختیار زائران قرار می‌گیرد و اعزام‌ها مانند گذشته از مرزهای شمالی و شمال غربی کشور (مرزهای مهران، خسروی، چذابه و شلمچه) انجام خواهد شد.

• ۱۲ یا ۱۳ صفر آخرین مهلت صدور ویزا

حیدری می‌افزاید: اگر افراد قصد دارند به صورت گروهی به این سفر مشرف شوند، از هر خانواده یک نفر به عنوان سرگروه وارد سامانه شده و پس از ثبت نام کد رهگیری برای او صادر می‌شود که تا انتهای سفر مورد نیاز آن هاست. این نوع ویزا به خاطر جمعیت بسیار آن ایام کار خدمات دهی را راحت‌تر می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه طبق صحبت‌های انجام شده ۱۲ یا ۱۳ صفر آخرین مهلت صدور ویزاست، می‌گوید: به زائران توصیه می‌کنیم ثبت‌نام خود را زودتر انجام دهند و آن را به روزهای پایانی موکول نکنند.

• اجرای «لایه‌بندی امنیتی»

دبیر ستاد مرکزی اربعین نیز با بیان اینکه امسال برخوردهای جدی با افراد فاقد مدارک قانونی که قصد مبادرت به سفر اربعین حسینی را داشته باشند صورت می‌گیرد، گفت: گسترش لایه‌بندی امنیتی قبل از مرزهای زمینی و برخوردهای قانونی با افراد قانون شکن انجام می‌گیرد.

مجید آقابابایی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشته است: سال گذشته و در ایام اربعین حسینی، تعدادی از افراد فاقد مدارک قصد تردد از مرز مهران را داشتند که مشکلاتی در این زمینه ایجاد شد و به همین سبب امسال تمهیدات ویژه‌ای برای جلوگیری از تردد افراد بدون مدارک قانونی(گذرنامه و روادید) اندیشیده‌ایم.

به گفته آقابابایی، امسال برنامه‌ریزی مناسبی صورت گرفته و لایه‌بندی امنیتی در مرز مهران و سایر مرزها زمینی انجام می‌شود تا از ورود چنین افرادی ممانعت شود.

• «اینترنت رایگان» برای زائران

در ادامه تسهیلات به زائران اربعین، وزیر ارتباطات نیز از ارائه خدمات اینترنتی رایگان به زائران اربعین حسینی خبر داده و گفته است: اپراتورهای ایرانی و عراقی تلفن همراه در طول مسیر پیاده‌روی اربعین به ارائه این خدمات می‌پردازند.

محمد جواد آذری جهرمی تصریح می‌کند: براساس برنامه‌ریزی‌ و هماهنگی‌های صورت گرفته با ستاد اربعین، وزارت کشور و اپراتورهای مخابراتی، خدمات اینترنتی در دو بخش عمده به زائران اربعین حسینی عرضه می‌شود.

آذری جهرمی می‌گوید: بخشی از این خدمات درباره مقوله ارتباطات رومینگ و ارتباطات بین‌الملل دو کشور خواهد بود که در این راستا، سال گذشته با اتصال فیبر نوری موفق شدیم این ارتباط را بعد از مدت‌ها به‌طور مستقیم و بدون استفاده از کشور ثالت برقرار کنیم که این مهم در کیفیت ارتباطات تاثیر بسزایی داشته است.

وی می‌افزاید: ارتباطات دیتا و صوت در نقاط مرزی شلمچه و استان ایلام برقرار بوده و برای ارتباط مناسب زائران در مسیر حرکت آن‌ها قرار می‌گیرد.

جهرمی می‌افزاید: این شرکت‌ها در طول مسیر با راه‌اندازی مراکز ict(فناوری اطلاعات و ارتباطات) به ارائه خدمات مختلف در حوزه فناوری می‌پردازند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.