مشهد- خراسان رضوی استانی است که از نعمت آفتاب بهره مند است و تقریباً بیشتر فصول سال مردم می‌توانند تنها با راه رفتن زیر نور خورشید از نعمت ویتامین D برخوردار شوند، اما با این حال دبیر کنگره بین‌المللی تغذیه در همایشی عنوان می‌کند که ۹۰ درصد مردم خراسان رضوی از کمبود ویتامین D رنج می‌برند.

۹۰ درصد خراسانی‌ها کمبود ویتامین دارند

قدس آنلاین-گروه استان ها-هنگامه طاهری: حالا این میزان کمبود ویتامین مذکور به گفته رئیس علوم تغذیه مشهد در این شهر ۸۵ درصد است!

انستیتوی پزشکی (IOM) میزانی برای مصرف ویتامین D پیشنهاد داده است که دریافت این میزان از طریق رژیم غذایی (با مکمل‌ها یا بدون آن‌ها) باید برای حفظ سلامتی کافی باشد.این میزان ۶۰۰ واحد در روز برای افراد بین یک تا ۷۰ سال و برای افراد بالای ۷۰ سال ۸۰۰ واحد در روز است. با توجه به اینکه این مقدار نیازمند مصرف بالایی از غذاهای حاوی ویتامین D است، اما مردم ما همچنان دچار بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین D هستند.
نتیجه مطلوبِ مصرف ویتامینD
 به خاطر داریم سال ۱۳۹۳ قائم مقام مرکز بهداشت خراسان رضوی اعلام کرد: ۷۵ درصد دختران دبیرستانی استان دچار کمبود ویتامین D هستند.
آن موقع قرار شد از آبان ماه ۹۳ به دختران دبیرستانی یک عدد «پرل» ۵۰ هزار واحدی ویتامین D به مدت ۹ ماه برای جبران کمبود این ویتامین داده شود.
در این خصوص یکی از پژوهشگران که روی پروژه‌ای بزرگ در خصوص کمبود ویتامین D در خراسان رضوی کار می‌کند اعلام می‌دارد که تأثیرات مصرف این ویتامین در دختران دبیرستانی پس از سه سال مورد بررسی قرار گرفته و منجر به نتایج قابل تأملی گشته است.
دکتر مجید غیور مبرهن، استاد علوم تغذیه و مدیر گروه فنون نوین دانشگاه علوم پزشگی مشهد در این زمینه اظهار می‌دارد: دو سه دهه قبل کمبود ویتامین D در مشهد بین ۲۵ تا ۳۰ درصد بود. اما طبق مطالعات ما اکنون به ۸۵ درصد رسیده است. البته این مختص ما نیست؛ چرا که کل دنیا با کمبود این ویتامین رو به رو شده‌اند.
وی مهم‌ترین دلایل آن را تغییر سبک زندگی و نوع تغذیه و کاهش استفاده از آفتاب و... بیان می‌کند.

ضرورت فراوری محصولات غذایی
او می‌افزاید: طبق بررسی‌های علمی لازم است محصولات غذایی با افزودن مکمل‌ها فراوری شوند. مطالعه ما هم با همکاری وزارت بهداشت و آموزش و پرورش صورت گرفت.
دکتر غیور ادامه می‌دهد: جبران کمبود این ویتامین موجب کاهش افسردگی و قند خون، بهبود وضعیت تغذیه، کاهش چربی و کاهش آنزیم‌های کبدی شده و حتی روی کلیه‌ها هم بدون اثرات منفی است.
او خاطر نشان می‌کند: بدین ترتیب موفق شدیم سطح ویتامین D را از حدود هشت به ۳۵ افزایش دهیم.
وی اذعان می‌دارد: در همایش «تغذیه از علوم پایه تا مداخلات بالینی» کارگروه کارشناسی ما به این نتیجه رسیدند که ویتامین D را می‌توان وارد محصولات لبنی، آرد و روغن کرد.

رابطه ویتامین D با قد کودکان

دانشیار تغذیه دانشکده پزشکی مشهد نیز در خصوص ضرورت مصرف ویتامین D بیان می‌دارد: تحقیقات نشان داده مصرف ویتامین D در افزایش قد بخصوص در کودکان از اهمیت ویژهای برخوردار است، از همین رو بود که قطره ویتامین D در کودکان اجباری شد.
دکتر عبدالرضا نوروزی علاوه بر این با اشاره به اهمیت تأثیر ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها متذکر می‌شود که عملکرد این ویتامین به کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی نیز از ۵۰ سال به بالا کمک می‌کند. ضمن اینکه از جدیدترین یافته‌ها در مورد این ویتامین این است که کمبود آن موجب چاقی در کودکان و نوجوانان می‌شود.
او می‌افزاید: کمبود این ویتامین منجر به کاهش رسوب استخوان و بروز دردهای استخوانی و آرتروز در سنین زیر ۴۰ می‌شود که از مشخص‌ترین آثارش تخریب دندان‌هاست.

ضرورت ورود مکمل‌ها در محصولات لبنی

با وجودی که دکتر غیور تأکید دارد برای شروع کار بهتر است این ویتامین را وارد مواد لبنی کنیم، اما مدیر عامل اتحادیه کارخانه‌های شیر خراسان بزرگ بیان می‌کند که در حال حاضر هم از این ویتامین و حتی کلسیم در برخی مواد لبنی همچون شیر استفاده می‌کنیم.
هدایت نیا ادامه می‌دهد: اما متأسفانه در بازار مصرف کننده‌ها از شیرهای فراوری شده و ویتامین دار استقبال نمی‌کنند.
او خاطر نشان می‌کند که تفاوت قیمت شیرهای ویتامین دار با سایر شیرها حدود ۱۰۰ تومان است، اما با این حال مردم ترجیح می‌دهند شیرهای فراوری نشده بخرند.
وی اظهار می‌دارد: باید برای مصرف شیرها و لبنیات فراوری شده و ویتامین دار در جامعه فرهنگ سازی شود.
او یادآور می‌شود: چنانچه پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که باید این ویتامین یا هر مکمل دیگری وارد لبنیات شود، از آنجا که جامعه هدف تمام مردم هستند، پس وزارت بهداشت ترتیبی اتخاذ کند که این مکمل رایگان در اختیار کارخانه‌ها قرار گیرد تا تأثیری روی قیمت شیر نگذارد.
اما دکتر غیور می‌گوید: مصوب شده ویتامین مذکور را وارد لبنیات کنیم که طرح آن در دست اقدام است و لازمه آن مشارکت کارخانه‌های محصولات لبنی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.