بندرعباس- هرمزگان با برخورداری از نوار ساحلی گسترده مهم‌ترین و بزرگ‌ترین استان ساحلی محسوب می‌شود که بیش از ۲۹ هزار صیاد را در خود جای داد و رتبه نخست صید کشور را داراست اما بسیاری از ملوانان و صیادان از مشکلات پیش رو گلایه‌مند هستند.

سکان اشتغال از دست ملوانان ایرانی خارج شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: در سال‌های اخیر حضور ملوانان خارجی و همچنین شناورهای صیادی بیگانه در کرانه خلیج‌فارس خواب را از چشمان بسیاری صیدان ربوده  است.

چند سالی است که حضور کشتی‌های چینی در خلیج‌فارس و دریای عمان مشکلات زیادی را برای جامعه صیادان به ارمغان آورده تا جایی که صدای ائمه جمعه هرمزگان راهم درآورده و در خطبه‌های نماز جمعه خواستار لغو مجوز صیادی برای کشتی‌های چینی و همچنین خودداری از به‌کارگیری ملوانان بیگانه شده است.

در کنار حضور کشتی‌های چینی با ظرفیت بالای صید ماهی حضور پررنگ ملوانان خارجی موجب بیکاری بسیاری از سکان‌داران دریا شده است .

ملوانان ایرانی در اقلیت

یکی از ملوانان بومی می‌گوید: در هر لنج صیادی فقط یک ملوان ایرانی وجود دارد درصورتی‌که تعداد ملوانان هندی در این لنج ها به بیش از هشت نفر می‌رسد که حضور این‌یک نفر ملوان ایرانی هم صرفاً جهت پاسخگویی به سؤالات دریابانی  است.

جاسم از حضور تعداد ۳۰۰ ملوان خارجی در کیش خبر می‌دهد و ابراز می‌کند:  با حضور روزافزون ملوانان هندی بسیاری از جاشوهای ایرانی از کار بیکار شدند.

وی ادامه می‌دهد: حتی گزینش ملوانان ایرانی نیز بر عهده ملوانان خارجی است و به همین ترتیب اخراج ما هم با نظر خارجی‌ها صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان می‌کند: عمده این ملوانان مجوز قانونی برای اقامت در خاک کشور را ندارند و با زد و بندهای اداری و اعمال‌نفوذ مالکان لنج ها در ادارات به‌صورت کفالتی مشغول به کار هستند.

هجوم دریانوردان خارجی

بهنام ارمقی یکی از صیادان شهرستان بندرلنگه با اشاره به حضور صیادان خارجی از کشورهای هند و بنگلادش در بندرحسینه و چارک گفت:هر لنج صیادی ظرفیت اشتغال‌زایی برای ۱۰الی ۱۲ ملوان و جاشو را دارد ازاین‌رو بسیاری از بومیان که هیچ زمینه‌ای برای کار ندارند در لنج های صیادی مشغول به صیادی هستند اما در سال‌های اخیر با هجوم کارگران هند و بنگال به سواحل غربی زمینه کار را از بومیان گرفتند.

وی اظهار کرد: باوجوداینکه اکثر ملوانان بومی تجربه بالایی دارند و نسبت به دستمزدها قانع‌ترند اما لنج داران تمایل به استفاده از کارگر هندی دارند.

استقبال اندک صیادان بومی

مدیرعامل تعاونی صیادان جزیره کیش در خصوص   ملوانان هندی و اعتراض صیادان بومی اظهار کرد: مالکان شناورهای صیادی در کیش و با توجه به تغیر روش صید از تور و گرگور به روش صید رشته قلاب یا «لانگ لاین» و آشنا نبودن ملوانان ایرانی به این روش، اقدام به به‌کارگیری ملوانان هندی برای آموزش کرده‌اند.

نبود بازار داخلی، صید غیر مجاز، واردات ماهی خارجی ارزان قیمت و همچنین نبود کارخانه یخ سازی از عمده مشکلات جامعه صیادی کیش است که باید حضور ملوانان خارجی را نیز به آن اضافه کردعبدالرحیم  قاسم نژاد بابیان اینکه استقبال صیادان بومی از کار بر روی شناورها کم است افزود: به‌رغم ظرفیت اشتغال‌زایی برای حدود ۱۶۰ نفر در شناورهای لنج ،صیادان بومی تمایلی به کار در زیردست ملوانان هندی را ندارند ،هندی‌ها هم آموزش می‌دهند و هم گوشه‌ای از کار را می‌گیرند.
وی یادآور شد: مالکان لنج ها بارها برای جذب نیروی بومی اعلام نیاز کرده‌اند اما استقبال کم است، بیشتر خدمه و جاشوهای از بلوچستان یا بندرعباس بر روی شناورها کار می‌کنند اما پس از مدتی به دلیل سختی کار و دوری از خانواده به شهر خود بازمی‌گردند لذا با این روند نمی‌شود کار را متوقف کرد .

صیادان محلی در تور کشتی‌های صنعتی

نبود بازار داخلی، صید غیرمجاز، واردات ماهی خارجی ارزان‌قیمت و همچنین نبود کارخانه یخ‌سازی از عمده مشکلات جامعه صیادی کیش است که باید حضور ملوانان خارجی را نیز به آن اضافه کرد.

البته نماینده مردم بندرعباس،حاجی‌آباد،قشم،خمیروابوموسی در مجلس شورای اسلامی صیدهای بی‌رویه آبزیان  توسط کشتی‌های صنعتی و چینی صیادان را ناشی از وجود رانت در پشت پرده می‌داند.

احمد مرادی می‌گوید: صیدهای بی‌رویه آبزیان توسط کشتی‌های صنعتی و چینی،اقتصاد معیشتی صیادان را به‌طور مستقیم  هدف گرفته است.

نماینده  مردم بندرعباس بابیان اینکه کشتی‌های صنعتی نباید در محدود منابع آبی کشور به صید بپردازند، تصریح کرد: برخی افراد با استفاده از خلأهای قانونی، صیدهای بی‌رویه توسط کشتی‌های چینی را ساماندهی کرده‌اند.

وی ادامه داد: صیادان سنتی به‌جز صید ماهی منبع اقتصادی دیگری برای ارتزاق ندارند،اما متأسفانه کشتی‌های صنعتی با صید ماهی‌های خرد و بزرگ اقتصاد صیادان داخلی را برهم می‌زنند.

مرادی بابیان اینکه کشتی‌های صنعتی با صیدهای  بی‌رویه ذخایر آبزیان دریایی را به خطر  می‌اندازند،گفت:کشتی‌های صنعتی با ابزارهای ماهواره‌ای ماهی‌های  خرد و کلان  را صید می‌کنند و در این شرایط سزاوار نیست تورهای صیاد داخلی از صید خالی باشد.

وی یادآور شد: صیدهای بی‌رویه آبزیان توسط کشتی‌های صنعتی و چینی صیادان را گله مندکرده است، بنابراین  برای حمایت از صیادان  داخلی،بهارستان می‌تواند با  تصویب قانونی اجازه ندهد کشتی های چینی به ویژه در شهر های ساحلی هم جوار خلیج فارس به صید آبزیان بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.