ایلام- خروجی مرزی مهران در ۹۶ کیلومتری مرکز استان ایلام به‌عنوان محور اصلی ورود و خروج زائران عتبات عالیات ایران و عراق مطرح است و انتظار می‌رود در ایام اربعین امسال شمار ورود و خروج زائران از مرز مهران با افزایش ۲۰ درصدی به نسبت پارسال به حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسد

خانه‌تکانی ایلام برای پذیرایی از زائران حسینی

قدس آنلاین-گروه استان ها:  معاون سیاسی، امنیتی استاندار ایلام بابیان اینکه مرز بین‌المللی مهران دروازه اصلی عتبات عالیات است بیان می‌کند: بر اساس تقسیم‌بندی استان‌های کشور برای تردد زائران اربعین حسینی از مرزها، امسال مصوب شد که زائران ۱۳ استان از مرز مهران عبور کنند.

حسین کلانتری با اشاره به برطرف شدن موانع و مشکلات اربعین سال گذشته درزمینهٔ خدمات‌رسانی اذعان می‌کند: با مساعدت سپاه پاسداران وضعیت متناسب‌سازی زیرساخت‌های استان نسبت به سال‌های گذشته بهترشده است.

تردد بدون ویزا ممنوع

وی همچنین از تمامی عاشقان حسینی خواست تا در ایام منتهی به اربعین حسینی بدون «روادید» و یا ویزای معتبر عراق به مرز مهران مراجعه نکنند چون به‌هیچ‌وجه تردد بدون ویزا و گذرنامه میسر نخواهد بود.

کلانتری افزود: بر اساس تأکید مسئولان عراقی، سفر زائران بدون گذرنامه و ویزای معتبر به عراق از مرزهای کشورمان برای شرکت در آیین اربعین حسینی ممنوع است.
وی افزود: از خروج و ورود زائران بدون مدارک قانونی  و گذرنامه در پایانه مرزی مهران جلوگیری می‌شود ضمن اینکه مسئولان عراقی تأکید کرده‌اند با افرادی که بدون این مدارک وارد این کشور شوند بر اساس قانون برخورد می‌کنند.

آماده‌سازی پارکینگ

کلانتری با اشاره به ساماندهی پارکینگ‌ها در ورودی شهر مهران یادآور شد: در بحث مربوط به پارکینگ اتوبوس‌های درون و برون‌شهری و خودروهای شخصی نیز اقدام‌های خوبی در حوزه شهرستان و مرز مهران انجام‌شده که و در این خصوص آسفالت پارکینگ بزرگ اربعین و پارکینگ برکت در حال انجام و تجهیز و تکمیل سرویس‌های بهداشتی نیز در دستور کار قرار دارد.

هر ۳ کیلومتر یک خودروی امدادی

رئیس اورژانس کشور نیز که به‌منظور بررسی تمهیدات اندیشیده به این استان سفرکرده بود اظهار داشت: در مسیر ایلام به مهران هر ۱۵ کیلومتر یک آمبولانس و از شهر مهران تا پایانه مرزی نیز هر سه کیلومتر یک آمبولانس استقرار می‌یابد.

انتظار می‌رود در ایام اربعین امسال شمار ورود و خروج زائران از مرز مهران با افزایش ۲۰ درصدی به نسبت سال گذشته به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسدپیر حسین کولیوند بیان کرد: همچنین  ۵۰۰ آمبولانس برای خدمات‌رسانی به بیماران و مصدومان ایام اربعین در مرزهای چهارگانه استقرار پیدا می‌کنند.

وی اظهار داشت: کمبود تجهیزات پزشکی نیز در این ایام مشاهده می‌شود درحالی‌که ازنظر پزشک و کادر درمانی کمبودی نداریم.

وی افزود: تعداد۴۰ نفر از طرف معاونت بهداشتی وزارتخانه به کشور عراق برای دریافت کارت بهداشتی به‌منظور نظارت بر موکب‌های عراقی معرفی‌شده‌اند تا از کیفیت و سلامت مواد غذایی موکب‌ها اطمینان حاصل کنند.

استقرار بیمارستان صحرایی

کولیوند یادآور شد: همچنین تعداد ۲ بیمارستان صحرایی ۳۰ تختخوابی متعلق به ارتش جمهوری اسلامی برای آمادگی در برابر حملات تروریستی، بیوشیمیایی، هسته‌ای و بیولوژیک در مرزهای چزابه و شلمچه استقرار پیدا می‌کنند تا در صورت لزوم به حادثه دیدگان امدادرسانی کنند.

رئیس اورژانس کشور نبود مسیر ویژه برای حمل‌ونقل بیماران و مصدومان را از مشکلات جدی در ایام اربعین ذکر کرد و همین عامل باعث می‌شود برای انتقال افرادی که با تهدید جانی روبرو هستند از بالگرد استفاده خواهیم کرد.

راه‌اندازی ۱۰۰ موکب پذیرایی

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ایلام  نیز از راه‌اندازی ۱۰۰ موکب پذیرایی از زائران اربعین حسینی توسط هیئت‌های مذهبی این استان در مناطق مختلف خبر داد.

حجت‌الاسلام حشمت رستمی افزود: این تعداد موکب در شهرهای مسیر تردد زائران اربعین و بیشتر در مسیر ایلام تا مهران دایر و توسط هیئت‌های مذهبی خدمات‌رسانی به زائران انجام می‌شود.
وی افزود: امکانات موردنیاز این موکب‌ها نظیر مواد غذایی، بهداشتی، آب آشامیدنی و غیره برای خدمات‌دهی به زائران اربعین حسینی شده‌اند.

وی استقرار ۲۰ مبلغ روحانی در مرز مهران، ایستگاه‌های فرهنگی برای توزیع بسته‌های فرهنگی، مراکز مشاوره دینی و تهیه اپلیکیشن ویژه اربعین و توزیع در فضای مجازی را از دیگر برنامه‌های این سازمان در ایام اربعین در سال جاری برشمرد.

فعالیت ۱۲ دفتر صدور ویزا

مدیر سازمان حج و زیارت ایلام  نیز بابیان اینکه بر اساس تقسیم‌بندی استان‌های کشور برای تردد زائران اربعین حسینی از مرزها، امسال مصوب شد که زائران ۱۳ استان از مرز مهران عبور کنند اظهار داشت: ۱۲ دفتر صدور ویزا در استان فعالیت دارند.

مهدی حیدری بر لزوم بیمه شدن زائران برای سفر به کشور عراق تأکید کرد و یادآور شد: زائران اربعین حسینی برای شرکت در همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین در سامانه سماح به نشانی samah.haj.ir ثبت‌نام کنند.

راه‌اندازی جایگاه سوخت

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام نیز گفت: هفت جایگاه سوخت سیار برای خدمات‌دهی به زائران اربعین در مهران راه‌اندازی می‌شود.

علی‌اصغر چاغروندی گفت: دو جایگاه در پارکینگ بزرگ اربعین، یک جایگاه در پارکینگ برکت و یک جایگاه هم در ضلع روبروی پارکینگ اربعین در نظر گرفته‌شده است.

وی افزود: در این ایام و در صورت نیاز ۲ جایگاه سوخت سیار دیگر نیز در ورودی امامزاده پیرمحمد ملکشاهی و سه‌راهی صالح‌آباد راه‌اندازی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.