جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه به گفته دست‌اندرکاران این ژانر سینمایی، مهم‌ترین جشنواره فیلم کوتاه خاورمیانه است. اگر حضور بین‌المللی فیلم‌های کوتاه را با فیلم‌های بلند مقایسه کنیم، با تمام احترامی که برای این بخش می‌توان قائل شد، شاهدیم که افتخارات زیادی از جانب سینمای کوتاه برای ایران کسب شده است. سی‌وچهارمین دوره این جشنواره این روزها به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است و فردا به کار خود پایان می‌دهد. بخش جنبی بین‌الملل «آسیا، مذهب و ویدئوآرت» نام دارد و جایزه مسابقه اصلی بخش بین‌الملل ۳ هزار یورو و جایزه مسابقه اصلی ملی ۶ هزار یورو خواهد بود. آثاری که در این دوره از برگزاری جشنواره ارائه شده‌اند، به اعتقاد بسیاری از حاضران کیفیت بالایی دارد و همگی تولیدات ۲ سال اخیر هستند.

آهسته و پیوسته ولی رو به جلو پیش می‌رویم

گزارشگر ما در این روزها با شرکت در این رویداد با دست اندرکاران برگزاری آن گفت‌وگوهایی انجام داده است. سیدصادق موسوی، دبیر این دوره از جشنواره، در پاسخ به سؤال ما که چرا این رویداد بین‌المللی در بین جشنواره‌های دیگر سینمایی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و اهمیت لازم از سوی سینماگران به آن داده نمی‌شود، گفت: جشنواره فیلم کوتاه یک رویداد تخصصی است لذا باید به صورت جدا و مستقل به آن پرداخته شود. از نگاه  بنده، به این جشنواره کم‌لطفی نشده است. ما امسال توانستم که حضور سیمرغ را در جشنواره فیلم فجر قطعی کنیم و این مسئله باعث می‌شود که فیلم کوتاه بهتر دیده شود و با مردم ارتباط بهتری برقرار کند.

 وی با بیان اینکه تمام فستیوال‌های مهم دنیا از جمله کن، ونیز و برلین بخش فیلم کوتاه دارند، گفت: فقط جشنواره فیلم فجر ما این خلأ را داشت که الحمدلله به این صورت اصلاح شد.

موسوی درباره این دوره از جشنواره نیز یادآور شد: ما امسال از ۱۱۷ کشور تقاضای حضور در جشنواره را داشتیم و مجموعاً آثار ۴۴ کشور به جشنواره راه پیدا کرد؛ علاوه بر کشور خودمان ایران که در این جشنواره حضور دارد و ۱۱۹ فیلم در بخش بین‌الملل و ۱۳۶ از فیلم هنرمندان ایرانی پخش می‌شود. مجموعاً هزار و ۵۰۰ فیلم ایرانی و نزدیک به ۶ هزارفیلم خارجی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که بازبینی آن توسط داوران ۷ ماه طول کشید. ما در این جشنواره ۲۰ ورک‌شاپ تخصصی را برگزار کردیم که با استقبال خوبی مواجه شد و از ۲ عنوان کتاب نیز رونمایی شد و امیدواریم که علاقه‌مندان به این جشنواره و فیلم کوتاه بهره کافی را برده باشند. رئیس انجمن فیلم کوتاه درباره بسترسازی این انجمن برای هنرمندان توضیح داد: تمامی دفاتر تولیدی انجمن در سراسر کشور آماده پذیرش  فیلمنامه‌های کوتاه هستند و اگر هنرمند یا سینماگر جوان اثر خوبی را داشته باشد، می‌تواند به انجمن کوتاه مراجعه کند.

موسوی درباره حضور مسئولان در این جشنواره گفت: به نظرم، رضایت مسئولین با رضایت مردم پیوند دارد و بازخورد خوب و پرشور مردم باعث رضایت جدی مدیران شده است. آن چیزی که اتفاق افتاده، نشان‌دهنده این است که اگرچه ما در این دوره حتماً نقاط ضعفی داشته‌ایم ولی نقاط قوت ما بیشتر بوده است.

افقی برای تماشای سینمای آینده

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هم در حاشیه این جشنواره به خبرنگار ما گفت: جشنواره خیلی مناسبی بود و انرژی جوانی که در این جشنواره و فیلم‌های کوتاه دیده شد، بسیار امیدوارکننده بود. این جشنواره افقی را در برابر ما می‌گذارد که باعث قوت سینمای آینده نیز خواهد بود.

علیرضا تابش، مدیر بنیاد سینمای فارابی، نیز به خبرنگار ما گفت: بنیاد فارابی متولی سینمای حرفه‌ای است ولی در طول سال از برخی از رویدادهای فیلم کوتاه نیز حمایت می‌کند؛ مانند جشنواره فیلم کوتاه رضوی و برخی از رویدادهایی که در استان‌ها برگزار می‌شود. هدف ما این است که از این جریان فیلمسازی در بُعد جشنواره‌ای حمایت کنیم. ما در ۲ سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای را با انجمن سینمای جوان امضا نمودیم و نخستین المپیاد فیلمسازی نوجوانان را برگزار کردیم. ما با آقای موسوی به این نتیجه رسیدیم که به دلیل اهمیتی که نگاه این فیلمسازان آینده‌ساز به جهان سینما دارد، کمک کنیم که این المپیاد در دوره دوم آن نیز به‌صورت منجسم و خوبی برگزار شود. وی درباره ارزیابی خود از جشنواره سی‌وچهارم گفت: الحمدلله جشنواره امسال پرشور است زیرا نسل جدید فیلمسازهای ما سینما را جدی می‌گیرند و می‌توان با صراحت گفت که خلاقیت آن‌ها از فیلمسازهای حرفه‌ای بهتر است. خوشبختانه فیلم کوتاه در این چند سال توانسته افتخارآفرین باشد و رشد خوبی را در زمینه‌های مختلف داشته باشد.

تابش افزود: در طرح جامع سینما هم که اخیراً تدوین شده، نگاه ویژه‌ای به این سینمای جوان شده است و در این طرح مجموعه نهادهای سینمایی به عنوان یک منظومه هماهنگ دیده شدند. اگر ما می‌خواهیم در آینده سینمای بالنده‌ای را رقم بزنیم و سهم بیشتری از بازارهای جهان کسب کنیم، باید حتماً به سینمای جوان و فیلم کوتاه توجه کنیم. با برنامه‌ریزی‌هایی انجام‌شده و با همدلی و همگرایی نهادهای سینمایی، امیدواریم که شاهد تقویت فیلم کوتاه و سینمای جوان در این دوره باشیم.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.