ناتو در گزارشی از لزوم تقویت ساختار فرماندهی پیمان آتلانتیک شمالی سخن گفته تا توان مقابله با روسیه به ویژه در حوزه بالتیک را داشته باشد.

ناتو توان دفاعی پیمان آتلانتیک شمالی را زیر سوال برد

به گزارش قدس آنلاین، مجله‌ آلمانی «اشپیگل» به گزارش محرمانه‌ای از ناتو دست یافته که در آن موضوع توانایی پیمان آتلانتیک شمالی در برابر حمله احتمالی روسیه بررسی شده است. این گزارش قرار است در آخرین شماره‌ مجله‌ اشپیگل منتشر ‌شود حال آنکه در حال حاضر هم جزئیاتی از آن ارائه شده است.

طبق این گزارش، در صورت حمله‌ روسیه، پیمان ناتو توان مقابله با آن را ندارد و علت این امر هم تضعیف ساختار فرماندهی ناتو از زمان جنگ سرد به این سو عنوان می‌شود.

در گزارش محرمانه‌ ناتو که عنوان آن «گزارش پیشرفت اقدامات ارعابی و تدافعی پیمان ناتو» است، می‌خوانیم: حتی به نیروهای واکنش سریع ناتو (NRF) هم نمی‌توان اتکا کرد. آنطور که حوزه‌ مسئولان فرماندهی ناتو برای اروپا معلوم کرده‌اند، امنیت کافی وجود ندارد و حتی نیروهای واکنش سریع ناتو در وضعیتی نیستند که بتوانند سریع و در صورت لزوم پایدار واکنش نشان دهند.

نویسندگان گزارش در ادامه مدعی می‌شوند کشورهای عضو ناتو در بالتیک و اسکاندیناوی خود را مورد تهدید روسیه می‌بینند و پافشاری می‌کنند که کمبودهای پیمان ناتو در این زمینه برطرف شود.

در همین راستا، «اینه اریکسون زورایده» وزیر دفاع نروژ به اشپیگل گفت: ما می‌دانیم که باید ساختارهای فرماندهی ناتو را با شرایط جدید منطبق و مدرنیزه کنیم.

«رایمونداس کاروبلیس» وزیر دفاع لیتوانی نیز معتقد است کهباید از ساختارهای ناتو در مناطق آسیب‌پذیر چون بالتیک پشتیبانی شود.

«کلاوس هیورت فردریکسون» وزیر دفاع دانمارک هم مدعی است روسیه حقوق بین‌الملل را زیرپا گذاشته است و به همین دلیل پیمان ناتو باید ساختارهای خود را بررسی کند. به گفته‌ وی، ناتو به این دلیل نیرومندترین پیمان دفاعی جهان است که از دهه‌ ۷۰ دائما خود را با چالش‌های جدید وفق داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.