دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در بحث موشکی از هیچ کسی اجازه نمی‌گیریم و نقض برجام و حتی بی خاصیت کردن آن بی‌پاسخ نمی‌ماند.

به گزارش قدس آنلاین،   محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری با اصحاب رسانه امروز ۲۹ مهر اظهار کرد: امروز در جلسه مجمع تشخیص درمورد تعیین هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی بحث کردیم و ضوابط و شرایط تعیین این اعضا به تصویب رسید.

وی ادامه داد: هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی به دستور مقام معظم رهبری تشکیل می‌شود و وظایفی که قبلا در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتیم به این هیئت منتقل خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این هیئت نقش مهم و تأثیرگذاری دارد و نهایی‌ترین مرجع رسیدگی به سیاست‌های کلی نظام خواهد بود.

رضایی تصریح کرد: دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با استفاده از مراکز پژوهشی و کارشناسان خبره میزان اجرایی شدن و یا انحراف از سیاست‌های کلی را بررسی می‌کند سپس گزارش تحلیل شده در این هیئت عالی به بحث گذاشته می‌شود تا میزان انحرافات از اجرای سیاست‌های کلی را تعیین کنیم.

وی بیان کرد: سپس انحرافات برای اصلاح به قوای سه گانه ابلاغ خواهد شد نهایتا از آنان کاسته می‌شود تا فعالیت‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌هایشان را اصلاح کنند، در نهایت گزارش اصلاحی به این هیئت از سوی قوای سه گانه ارائه شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اعضای این هیئت عالی اظهار کرد: روسای قوای سه گانه، رئیس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و ۲۰ نفر از اعضای این مجمع عضو این هیئت خواهند بود که ۲۰ نفر آن در جلسه بعدی تعیین می‌شوند.

*۲۵ نفر عضو هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی هستند

رضایی ادامه داد: وزرا، روسای کمیسیون‌های مجلس، روسای دستگاه‌های اجرایی و قضایی، معاون اول قوه سه گانه بدون حق رأی در جلسات شرکت می‌کنند.

*در بحث موشکی از هیچ کسی اجازه نمی‌گیریم

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه اخیرا وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرده که سفر مکرون به ایران فرصت مناسبی است تا ایران را در مورد برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای مجاب کنیم، گفت: حتما دولتمردان ما سیاست‌های قطعی نظام را به مقامات اروپایی و خارجی که به ایران سفر می‌کنند، خواهند گفت، ما در مسئله موشکی از هیچ کسی اجازه نمی‌گیریم.

رضایی تأکید کرد: برای دفاع از ملت و کشورمان هر آنچه که مشروع و با استانداردهای بین المللی سازگار باشد، خواهیم داشت مسئله موشکی مهم‌ترین بخش دفاعی ما را تشکیل می‌دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: بسیاری می‌خواهند موشک‌های ما را محدود کنند که در فرصت مناسب برای کشورمان تهدیدآفرینی کنند، ما به کمک موشک‌ها می‌توانیم امنیت را در کشور و منطقه حفظ کنیم موشک‌های ما برای صلح و امنیت است و با هیچ کس در این مورد مذاکره‌ای نخواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقلیم کردستان عراق گفت: اقداماتی که در شمال عراق صورت گرفت، نادرست و برخلاف قانون اساسی عراق انجام شد، منطقه شمال عراق همچون استان اربیل در حال طی کردن مسیر پیشرفت و رونق اقتصادی بود متأسفانه با اقدامات بارزانی ناامنی و تردید به وجود آمد و ریسک سرمایه گذاری بالا رفت.

رضایی ادامه داد: امیدواریم همه طرف‌ها در اقلیم کردستان عراق همچون پیشمرگه‌ها عمل کنند چرا که الان عاقلانه‌ و با تدبیر رفتار و از درگیری با ارتش عراق جلوگیری کردند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تمایل برخی کشورها  به بستن قراردادهای نفتی با اقلیم کردستان عراق و اینکه چنین تمایلی در این شرایط منجر به بی‌ثباتی بیشتری می‌شود، گفت: قانون اساسی عراق بسیار پیشرفته است و حقوق مردم همه مناطق عراق در آن دیده شده است پیشنهاد ما به همه کسانی که با عراق کار می‌کنند این است در چارچوب قانون اساسی این کشور فعالیت کنند چرا که این اتفاق ثبات پایدار را برای عراق به ارمغان می‌آورد.

*ترامپ شعری می‌گوید که در قافیه‌اش خواهد ماند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره اعمال تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران و اینکه مقامات آمریکایی این تحریم‌ها را بی‌سابقه عنوان کرده‌اند، گفت: اوباما در دفاع از برجام جمله‌ای تاریخی گفت که ادامه تحریم‌ها علیه ایران غیرممکن بود و اگر تحریم‌ها را ادامه می‌دادیم به اقتصاد آمریکا آسیب وارد می‌شد.

رضایی ادامه داد: آقای ترامپ شعری می‌گوید که در قافیه‌اش خواهد ماند این اقدامات آرزوهای آنان است اما در صحنه عمل با شکست مواجه می‌شوند.

*بی‌خاصیت کردن برجام بی‌پاسخ نمی‌ماند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا در عمل همراهی لازم را با برجام ندارد، اظهار کرد: مسئولان بارها گفته‌اند که نقض برجام بی‌پاسخ نمی‌ماند بنده اضافه می‌کنم که حتی بی‌خاصیت کردن آن هم نمی‌تواند بدون پاسخ بماند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: کشورهای اروپایی ادعای نقض برجام را ندارند و می‌گویند ما نمی‌خواهیم نقض کنیم اما ممکن است کشورهایی بخواهند برجام را کاملا بی‌خاصیت کنند، بی‌خاصیت کردن برجام با نقض آن هیچ تفاوتی ندارد و نمی‌شود ما فعالیت‌های هسته‌ای‌مان را متوقف کرده باشیم اما هیچ دستاوردی از برجام نداشته باشیم.

رضایی گفت:‌ برخی از تحلیل گران می‌گویند ترامپ نمی‌خواهد برجام را پاره کند اما با فشار آوردن به کنگره می‌خواهد برجام را بی‌خاصیت کند اگر برجام بی‌خاصیت شود و هیچ فایده‌ای جز ضرر و زیان برای کشور ما نداشته باشد قطعا مردم و دولت ما نسبت به آن بی‌تفاوت نخواهند بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه معاون اول رئیس جمهور گفته ۱.۵ شغل ایجاد شده این آمار تا چه حد واقعیت دارد، بیان کرد: دوستان ما از جمله دولت، مجلس و قوه قضاییه آمارهایی که می‌دهند حتما مستندات آماری را برای تحقیق، ارزیابی و درست نمایی ارائه کنند و پژوهشگران ما نظارت می‌کنند و نظر خود را اعلام خواهند کرد.

*مسئله آب و پولی بانکی اولویت های کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره بررسی وضعیت مال باختگان موسسات مالی در مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: دو موضوع آب و مسائل پولی و بانکی اولویت‌هایی هستند که در کمیسیون‌های دبیرخانه و مجمع مورد بررسی قرار می‌گیرند اعضای این مجمع هم گفتند نظراتی در این مورد دارند و قرار شد در جلسات کمیسیون‌ها شرکت کنند و مطالبشان را بگویند.

رضایی تأکید کرد: موضوع آب، مسائل پولی و بانکی برای ما بسیار اهمیت دارد و جلسات آن در دبیرخانه مجمع تشخیص آغاز شده است و در مورد نتایج آن بحث می‌کنیم و خدمت مقام معظم رهبری پیشنهاد می‌دهیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره هیئت عالی نظارت در حسن اجرای سیاست‌های کلی و اینکه کدام اعضای آن حق رأی دارند، گفت: سران سه قوه، رئیس، دبیر و ۲۰ نفر از اعضای مجمع تشخیص در هیئت عالی نظارت بر حسن سیاست‌های کلی حق رأی دارند. معاون اول قوه سه گانه و وزرا بدون حق رأی می‌توانند در جلسات شرکت کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آیین نامه نظارتی مجمع تشخیص مورد بازنگری قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: درمورد قوانینی که مجلس تصویب می‌کند ما ضمانت اجرایی کاملی داریم یعنی هر قانونی از مجلس شورای اسلامی که مغایر با سیاست‌های کلی باشد این را از طریق شورای نگهبان اعلام می‌کنیم، درمورد قوای دیگر هم انحرافات از سیاست‌های کلی را ابلاغ می‌کنیم و گزارش آن را خدمت مقام معظم رهبری ارائه می‌کنیم تا ایشان مطالعه کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.