سامانه سماح یا همان سامانه مشتاقان اربعین حسینی که از چهار سال گذشته برای نام نویسی زائران اربعین حسینی تدارک دیده شده، از شامگاه سه‌شنبه گذشته دچار اختلال فنی شد و همین موضوع سبب گردید صبح دیروز

گرانفروشی دولت برای زائران اربعین

قدس آنلاین- سامانه سماح یا همان سامانه مشتاقان اربعین حسینی که از چهار سال گذشته برای نام نویسی زائران اربعین حسینی تدارک دیده شده، از شامگاه سه‌شنبه گذشته دچار اختلال فنی شد و همین موضوع سبب گردید صبح دیروز کاربرانی که قصد نام‌نویسی نهایی در این سامانه را داشتند، نسبت به برخی مشکلات فنی مانند واریز نشدن مبلغ اعلامی در این سایت ابراز نگرانی کنند. آن‌ها می‌دانستند افرادی که ‌نام نویسی اولیه و موقت را انجام می‌دهند، فقط ۷۲ ساعت فرصت دارند تا مبلغ مذکور را از طریق سامانه پرداخت کنند.

قیمت ویزای اربعین، بر مبنای همان ۴۰ دلار!

یازدهم شهریور امسال محسن نظافتی، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت درباره هزینه ویزای اربعین حسینی و نحوه دریافت مبالغ آن گفته بود: طبق توافق طرفین هزینه ویزای اربعین حسینی ۴۰ دلار در نظر گرفته شده که این مبلغ به‌ ریال از زائران دریافت می‌شود. مبلغ مورد نظر برای دریافت ویزا فقط به حساب اربعین حسینی واریز خواهد شد و هیچ کس نمی‌تواند دخالتی در دریافت پول از ثبت‌نام‌کنندگان داشته باشد.

نظافتی گفته بود: قیمت ویزای اربعین حسینی بر مبنای همان ۴۰ دلار خواهد بود که به‌همراه بیمه حدود ۱۹۰ هزار تومان می‌شود و البته نوسانات قیمت ارز را نیز باید در این زمینه در نظر گرفت.

علاوه بر نظافتی، سفیر عراق در تهران نیز در گفت‌وگویی دیگر اظهار داشته بود: بر اساس توافقات انجام شده هزینه صدور ویزای اربعین ۴۰ دلار تعیین شده است.

سامانه دوباره آمد؛ این بار با بار گرانی!

سرانجام پس از سه روز قطعی «سامانه سماح» صبح دیروز مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت از رفع مشکل آن خبر داد و گفت: این سامانه در دسترس کاربران قرار گرفته، ولی هجوم متقاضیان منجر به کندی روند آن شده است.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به اختلال فنی ایجاد شده در «سامانه سماح» از رفع آن خبر داد و گفت: این سامانه از صبح دیروز در دسترس کاربران قرار گرفته ولی هجوم متقاضیان منجر به کندی روند آن شده است.

محسن نظافتی گفت: متأسفانه در روزهای گذشته سامانه سماح به‌دلیل اختلال‌های فنی دچار مشکلاتی شد و نام‌نویسی علاقه‌مندان به سفر زیارتی اربعین حسینی امکان‌پذیر نبود که با تلاش‌های صورت گرفته، مشکلات فنی برطرف شده و این سامانه در اختیار کاربران قرار گرفته است.

وی البته به این نکته نیز اشاره کرد که ‌نام نویسی کسانی که ثبت‌نام موقت هم کرده بودند، باطل نشده و می‌توانند مراحل نام‌نویسی را از حالا یعنی از صبح دیروز قطعی کنند. نظافتی قول داد روند نام‌نویسی نیز در ساعت‌ها و روزهای آتی شتاب بیشتری می‌گیرد.

شهریار حیدری، سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی نیز پیش از این گفته بود: اختلال‌های فنی ایجاد شده در «سماح» به جابه‌جایی نیروها در برخی دفاتر موقت صدور ویزا و بعضی مسائل فنی در سامانه برمی‌گردد که برطرف می‌شود.

اما آنچه جای پرسش را برای کاربران و مشتاقان این سفر باقی گذاشت آن بود که آن‌ها پس از سه روز اختلال در سامانه وقتی به این سامانه مراجعه کردند با افزایش هزینه ریالی صدور ویزا مواجه شدند؛ به گونه‌ای که سامانه از آن‌ها طلب هزینه ریالی ۴۰ دلار آن هم با رقم ۴۲۵۰ تومان! می‌کرد. این در حالی است که قیمت دلار دولتی هم اکنون حدود ۳۵۰۰ تومان و قیمت در بازار آزاد ۴۰۱۰ تومان است.

سفارت عراق در تهران برای ویزای هر نفر ۴۰ دلار مطالبه می‌کند که این مبلغ در سامانه سماح متعلق به سازمان حج و زیارت به ازای هر دلار ۴۲۵۰ تومان به ۱۷۰ هزار تومان پول نقد تبدیل شده است. یعنی دولت در این سامانه دلار را ۲۴۰ تومان بالاتر از نرخ بازار آزاد با زائران محاسبه می‌کند.

مردم انتظار کمک ندارند، در حق آن‌ها اجحاف نکنیم

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در توضیح چرایی تفاوت قیمت دلار در بازار و سامانه سماح، به خبرنگار ما می‌گوید: در مکاتباتی که چند روز اخیر با سازمان حج و زیارت داشته‌ایم، درخواست کرده‌ایم توضیحات کاملی از هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم خود را به مجلس اعلام کنند. در مورد تفاوت قیمت دلار دریافتی از زائران، با قیمت بازار نیز حتماً پیگیری کرده و با این موضوع که منجر به تضییع حقوق زائران می‌شود، برخورد می‌کنیم.

نصرالله پژمان‌فر تأکید می‌کند: اربعین حسینی، موضوعی کاملاً فرهنگی است که نیاز به حمایت تمام ارگان‌های کشور دارد. همه عوامل و دست اندرکاران باید برای با شکوه‌تر برگزار شدن این مراسم نهایت تلاش خود را داشته باشند. در این راه هیچ نهادی حق ندارد نگاهی انتفاعی به  موضوع اربعین داشته و برای زائران سیدالشهدا هزینه‌ای اضافی ایجاد کند که اگر این طور باشد و مردم شکایتی داشته باشند، شخصاً آن مورد را پیگیری خواهم کرد.

در مکاتباتی که چند روز اخیر با سازمان حج و زیارت داشته‌ایم، درخواست کرده‌ایم توضیحات کاملی از هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم خود را به مجلس اعلام کنند. در مورد تفاوت قیمت دلار دریافتی از زائران، با قیمت بازار نیز حتماً پیگیری کرده و با این موضوع که منجر به تضییع حقوق زائران می‌شود، برخورد می‌کنیم. وی به دو برابر شدن قیمت اتوبوس‌های زائران اربعین نیز اشاره کرده و بیان می‌کند: اینکه مسئولان خالی برگشتن اتوبوس از یک مسیر را بهانه‌ای برای افزایش قیمت می‌دانند، اصلاً قابل قبول نیست؛ چرا که مشابه این اتفاق برای تمام شهرها و در فصول خاص می‌بینیم. به طور نمونه در ایام پیک حضور زائر در شهر مشهد نیز همین اتفاق می‌افتد. اتفاقی که نه تنها اتوبوس که برای سایر وسایل نقلیه مانند هواپیما و قطار نیز هست و هیچ نهاد و ارگانی اجازه ندارد بر اساس اینکه ممکن است مسافر کافی برای برگشت وجود نداشته باشد، هزینه‌ای مازاد از زائر یا مسافر دریافت کند.

پژمان‌فر در پایان تأکید می‌کند: در این اتفاق مهم فرهنگی جهان اسلام، نیاز به ورود و حمایت دولت محسوس است. حتی ضرورت دارد یارانه‌ای نیز در راستای تسهیل این سفر گذاشته شود. این در حالی است که مردم، انتظار ندارند به آن‌ها کمکی شود، بلکه حداقل باید تلاش کرد در حق آن‌ها اجحافی نشود. زیاد شدن هزینه اتوبوس، اضافه گرفتن مبالغی برای ویزا، بیمه و مسائلی دیگر اجحاف در حق زائران است.

انصراف می‌دهند یا ...

این تفاوت و البته گرانفروشی عیان برخی از زائران اربعین را از دریافت ویزا از طریق سامانه سماح منصرف کرد و آن‌ها ترجیح دادند تا با مراجعه به سفارت عراق یا دفاتر آن یا آژانس‌های مسافرتی نسبت به دریافت ویزا اقدام کنند.

علاوه بر آن مسئولان سازمان حج و زیارت تلاش دارند تا سامانه سماح را به عنوان تنها مرجع صدور ویزای عراق به زائران اربعین معرفی کنند، اما سفارت عراق در دفاتر خود و برخی آژانس‌های مسافرتی نیز امکان صدور ویزا را فراهم کرده است.

هزینه‌های اربعین باید به حداقل برسد

شهریار حیدری، سخنگوی ستاد اربعین نیز با تأکید بر اینکه سیاست کلی ستاد و کمیته‌ها به حداقل رساندن هزینه‌های سفر زائران اربعین است، به خبرنگار ما می‌گوید: طبق روال همه ساله، زائران معادل مبلغ دلاری ویزا، وجهی را به دفاتر زیارتی تحویل داده و دفاتر زیارتی با توافق سفارت و کنسولگری‌ها و دفاتر موقت به صورت دلاری، ارزی یا ریالی پرداخت می‌کردند. حال اگر این مبلغ با قیمت دلار اعلام شده تفاوت دارد، باید سازمان حج و زیارت پاسخگوی آن باشد.

مسئولان سازمان حج و زیارت تا چند روز قبل سامانه سماح را به عنوان تنها مرجع صدور ویزای عراق معرفی می‌کردند، در حالی که سفارت عراق در تهران انحصاری شدن کانال صدور ویزا را نپذیرفته و در دفاتر خود ویزا صادر می‌کند. حیدری در این مورد توضیح می‌دهد: تعدادی شرکت که مورد تأیید سفارت عراق است هم مانند دفاتر حج و زیارت در سفارت عراق فعالیت می‌کنند. این موارد به دلیل توافقی است که بین سازمان حج و زیارت و سفارت عراق و ستاد منعقد شده تا منعی برای فعالیت شرکت‌هایی که از طرف سفارت عراق معرفی می‌شوند، وجود نداشته باشد. توافقی که بیان می‌کند ارائه خدمات باید با همان نرخی باشد که سایر دفاتر آن را انجام می‌دهند.

سخنگوی ستاد اربعین در پایان عنوان می‌کند: ۲۴۳۰شرکت از سازمان حج و زیارت مجوز دارند و در سراسر کشور فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها در سامانه سازمان حج و زیارت تعریف شده و وقتی نام نویسی صورت می‌گیرد، نزدیک‌ترین آن‌ها به محل سکونت فرد متقاضی معرفی می‌شود. البته در بین شرکت‌های مستقر در سفارت عراق، شرکت کارگزاران به نمایندگی از ۲۴۳۰ شرکت وابسته به سازمان حج و زیارت مستقر در سفارت عراق بوده و به صدور ویزا کمک می‌کند.

لازم به ذکر است تا لحظه تنظیم این گزارش، تماس‌های مکرر خبرنگار ما با مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت برای شفاف‌سازی و چرایی بروز این مشکلات به ثمر ننشست.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.