گرچه ورزش راهکاری عالی برای حفظ سلامتی و طول عمر است، اما افراط در انجام تمرینات ورزشی نیز عامل خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی محسوب می‌شود.

ورزشِ خیلی زیاد شما را می‌کُشد!

قدس آنلاین- گرچه ورزش راهکاری عالی برای حفظ سلامتی و طول عمر است، اما افراط در انجام تمرینات ورزشی نیز عامل خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی محسوب می‌شود.

نتایج مطالعه‌ای که در نشریه پزشکی Mayo Clinic Proceedings به چاپ رسیده، نشان می‌دهد، انجام زیاد تمرینات ورزشی می‌تواند به سلامت قلبی آقایان آسیب برساند. در واقع مشخص شد، بیش از هفت و نیم ساعت ورزش در هفته عامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی در برخی آقایان است.

پژوهشگران دانشگاه ایلی نوی در شیکاگو مطالعه‌ای با عنوان CARDIA( ریسک بیماری‌های عروق کرنر در جوانان) را بر روی بیش از ۳۰۰۰ نفر انجام دادند و خطر تصلب شرایین، نشانه‌های پیر شدن عروق و علائم هشدار ابتلا به بیماری‌های قلبی بررسی شد.

در این پژوهش وضعیت شرکت کنندگان براساس مدل‌های انجام تمرینات ورزشی در قالب سه گروه طی مدت ۲۵ سال بررسی شد. گروه اول کمتر از ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش می‌کردند. گروه دوم دو ساعت و نیم و گروه سوم بیش از ۴۵۰ دقیقه در هفته ورزش را در برنامه خود داشتند.

گرچه انتظار می‌رفت، ورزش بیشتر با احتمال کمتر تصلب شرایین همراه باشد، اما پژوهشگران متوجه شدند، شرکت کنندگان گروه سوم ۲۷ درصد بیشتر از گروه اول مستعد ابتلا به این ناراحتی‌ها بودند.

هنگامی که نژاد و جنسیت نیز در این بررسی‌ها مورد توجه قرار گرفت، مشخص شد، مردان سفید پوست بیشتر در معرض خطر هستند و این احتمال خطر تا ۸۶ درصد افزایش داشت؛ اما در مورد دیگر مردان و زنان نژادهای دیگر چندان تفاوت بارزی نداشت.

به گفته یکی از پژوهشگران این طرح، سطح بالای ورزش در طول زمان می‌تواند به عروق استرس وارد کرده و منجر به احتمال بسیار بیشتر گرفتگی عروق شود. البته این تجمع پلاک‌ها ثابت بوده و احتمال سکته قلبی کمتر خواهد بود.

ترجمه/ مریم سادات کاظمی

منبع:www.Doctissimo.fr

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.