یزد- یزد استانی صنعتی و مهاجرپذیر است که بیشتر افراد مهاجری که از شهر و دیار خود دل می کنند و به سودای کار به این شهر پناه می آورند در استان تا دلتان بخواهد کارخانه و واحدهای صنعتی وجود دارد که بسیاری از آنها هزاران مشکل بزرگ وکوچک دارند و یکی پس از دیگری تعطیل می شوند.

چرخ واحد های صنعتی یزد  کند می چرخد

قدس آنلاین – گروه استانها – سمیه شرف دینی: در حال حاضر بیش از ۱۰۰واحد صنعتی راکد و نیمه فعال در شهر ک های صنعتی استان یزد وجود دارد که نیازمند نگاه ویژه دولت است.

مشکلات پیش رو صنعت استان 

معاون صنایع کوچک شهرکهای صنعتی یزد درگفتگو با ما اظهارداشت: درحال حاضر ۳۱ شهرک و ناحیه صنعتی دراستان یزد وجود دارد که زمینه اشتغال ۲۱هزار نفر را فراهم ساخته کمبود نقدینگی، کمبود سرمایه در گردش،کاهش قدرت خرید مردم ، قفل شدن سیستم اعطای اعتبارات بانکی، افزایش قیمت تمام شده محصولات، مشکلات صادراتی و کاغذبازی های اداری به خصوص برای  واحدهای کوچک و متوسط  وکند شدن روند تولید ازمهمترین مشکلات  واحد ها ی صنعتی در حال فعالیت می باشد.

ذبیح الله زارع افزود: نوع مدیریتی که واحدهای صنعتی استان در پیش گرفته اند بسیار بسته  و توسعه نیافته می باشد  و مدیریت مالی بسیار نامناسبی دارند از سوی دیگر مکان یابی نامناسب طرح ها  وفقدان مزیت طرح برای سرمایه گذاری و تولید محصول با کیفیت پائین و بهره وری پائین و ضایعات بالا و اینکه طرح ها اکثرا مدیر مالکی هستند  و مدیران فاقد علم مدیریت  وبازاریابی مناسب هستند وعدم توجه به مباحث بازاریابی بخصوص بی توجهی به بازارهای صادراتی  و نبود انجمن صنفی و اتحادیه های شغلی  وکارگری  مهمترین ضعف واحد های تولیدی استان بوده  و همگرایی واحدها کم شده و ازاین رو از امکانات موجود نهایت استفاده را نمی برند.

این مسئول ادامه داد: عوامل رکود و تعطیلی حاکم برصنایع استان بر اساس امارهای ارائه شده بیش از ۵ درصد این واحدها مشکل نقدینگی، مشکل فنی وتکنولوژی  اختلاف نظر مدیریتی دارند، بیش از ۲۵ واحد سوء مدیریت با بدهی بالا دارند  و ۱۰تا ۱۵درصد واحدها عدم توجیه اقتصادی  و بازاریابی نامناسب دارند که همه این عوامل برتعطیلی  و ناکارآمدی این واحدها اثر گذار می باشد. 

وی در مورد سرمایه گذاری در واحدهای شهرک صنعتی استان گفت: سرمایه گذاری در یزد در حال حاضر به مرحله اشباع رسیده ودیگر نیاز به سرمایه گذاری نیست و ما باید به سراغ واحدهای دانش بنیان و فناورانه برویم و تلاش ما برای راه اندازی واحدهای کم آبخواه وصنایع هایتک است.

۹۹درصد صنایع یزد کوچک هستند

زارع تصریح کرد: در مجموع  روند سرمایه گذاری در استان در چند سال گذشته مثبت بوده  و طی سالهای ۹۲ تا ۹۴رشد صعودی داشته تعداد متقاضیان افزایش داشته، هم چنین واگذاری زمین با متراژ بالا به افراد متقاضی نیز افزایش داشته ولی در مقطع پایانی سال ۹۵ میزان سرمایه گذاری رشد نزولی داشته و از ابتدای سال ۹۶ دوباره رشد صعودی داشته ودرحال حاضر سرمایه گذاری دراین مجموعه  ۲۵ درصد رشد داشته و با توجه به فراهم بودن همه زیرساختها در تمامی ۱۰شهرستان  برای استقرار متقاضیان سرمایه گذاری در کل استان  روند مثبتی داشته است.

 این مسئول درمورد رکود بازار و تاثیر آن بر واحد های صنعتی وتولیدی افزود: رکود یک بحث همه جانبه است و وقتی حاکم می شود و بر همه بخش های جامعه  تاثیر می گذارد و در کل جامعه اثرمی گذارد و اگر واحدهای صنعتی  نگاه  به  بازارهای صادراتی داشته باشند به کیفیت و برندینگ محصولات خود توجه داشته کمتر دچار مشکل می شوند و در حال حاضر شرایط بین المللی و اقتصادی منطقه  نیز اثرگذار می باشد  واگر مشکلات انتقال پول و ارز برطرف شود و واحد ها بتوانند با شرایط آسان پول و ارز را جابجا کنند  خیلی از صنایع می توانند از شرایط  رکود خارج شدند. 

وی تصریح کرد: ۹۹ درصد از صنایع استان جزو صنایع کوچک هستند و حمایت و پشتیبانی  از این واحدها از اولویت های اصلی دولت می باشد و به طورکلی در چند حوزه توانمندی ازطریق آموزش با برگزاری دوره های مهارت آموزی و کار افرینی و مدیریتی و حمایت ها صورت می گیرد و اولویت اصلی پرداخت تسهیلات به بنگاه های تولیدی کوچک و متوسطی است که دارای مشکلات نقدینگی می باشند .

زارع خاطرنشان ساخت: بیش از ۱۰ درصد از واحدهای صنعتی مستقر درشهرک صنعتی که از این سازمان مجوزفعالیت داشته اند  و بنا به دلایلی تعطیل شده اند که با جلساتی که با صاحبان و بانکها ومسئولان استانی برگزار شد و تعاملاتی صورت گرفت و قرارشد تسهیلاتی برای راه اندازی مجدد این واحد ها ارائه گردد  و از ۱۰۰واحد تعطیل شده در شهرک صنعتی ۳۰واحد در ۲سال گذشته احیا و راه اندازی شده و بخشی از واحدهای راکد برای تغییر کاربری به فروش رسیده اند و تعدادی از انها نیز پس از ارزیابی ها و بررسی طرح توجیهی، در صورت امکان در مدار تولید قرار خواهند گرفت و بعضی، واحدهای صنعتی استیجاری هستند که به طور موقت راه اندازی شده و تعدادی از آنها پس از اخذ پروانه بهره برداری نسبت به تغییر و یا تعطیلی کارگاه اقدام می کنند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی یزد افزود: در سال جاری که با شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده این شرکت نیز در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری نسبت به برنامه ریزی های لازم اقدام کرده و تا  کنون۲۶ ریزپروژه اقتصاد مقاومتی برای اجرا در سال جاری انجام شده است. 

وی با اشاره به تدوین دستورالعمل جدید اجرای طرح رونق تولید در سال ۱۳۹۶گفت: در این طرح که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و با مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی  اجرا می شود تامین مالی بنگاه های تولیدی و صنعتی کوچک و متوسط و طرح های نیمه تمام دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰درصد انجام می شود کمک به حفظ اشتغال، افزایش تولید بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط، راه اندازی نیمه تمام تولیدی و تقویت تحرک اقتصادی از طریق منابع بانکی از مهمترین اهداف طرح رونق تولید است.

این مسئول در مورد ارائه تسهیلات گفت: سایت بهین یاب در استان مجددا فعال شده واعطای تسهیلات پس از تایید کارگروه های استانی اختصاص می یابد وبنگاه های کوچک تا سقف ۱۰میلیارد ریال، بنگاه های متوسط تا ۳۰میلیارد ریال و برای طرح های نیمه تمام بالای ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی نیز تا سقف ۲۰میلیارد ریال تسهیلات پرداخت می شود. 

واحدهای صنعتی کوچک از رکود خارج نشده‌اند

رئیس خانه صنعت و معدن یزد با بیان اینکه واحدهای صنعتی کوچک از رکود خارج نشده‌اند گفت: تمام بارمالیاتی کشور بر دوش تولیدکنندگان افتاده واین که ما فقط اشکالات را بیان کنیم بی‌انصافی است چرا که دولت تلاش‌های زیادی برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی کشور به‌کار بسته و گره‌های زیادی را از پیش روی صنعت‌گران و معدن‌کاران کشور برداشته است.

سیدعلی اکبر کلانتر افزود: گلایه‌هایی که در زمینه اقتصاد بیان می‌شود سیاسی نیست و اقتصاد را نباید سیاسی کرد و یزد تقریبا از همه مواهب طبیعی محروم است و هیچ جنگل و دشت سرسبز و آب فراوانی ندارد و تنها با سخت‌کوشی و پشتکار، مردم این استان توانسته‌اند به پیشرفت دست پیدا کند.

وی خاطر نشان ساخت: یزد به عنوان استانی که تا چند سال پیش هفت و نیم درصد بیکاری داشته، الان با مشکل ۱۲ درصد بیکاری روبه‌رو است و یکی از علل اصلی این بیکاری‌ها افزایش مهاجرت از استان‌های دیگر به یزد است و درصورتی که قرار است استان یزد اشتغال برای مردم دیگر استان‌ها ایجاد کند لازم است که بودجه و اعتبار استان یزد در زمینه صنعت و معدن هم افزایش پیدا کند.

کلانتر تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر بیشتر فشار مالیات بر دوش صنعتگران به ویژه  صنایع کوچک می باشد  و این موضوع باعث شده  که این صنایع با  مشکلات بسیاری روبرو شوند .

وی افزود: بسیاری از بخش ها مانند صنایع پتروشیمی  با معافیت مالیاتی روبرو هستند  و مسئولان به هر طریقی شده با ید از بخش صنعت و صنایع کوچک حمایت کنند و اگر تولیدی زیان ده هم است  به دلیل  ایجاد اشتغال  باید از همان صنعت زیان ده نیز حمایت کنند .

رئیس خانه صنعت و معدن یزد افزود: قبول داریم که کشور در حال خروج از رکود است ولی واحدهای کوچک هنوز از رکود خارج نشده‌اند و با توجه به اینکه استان یزد بیشتر با این نوع واحدها روبه‌رو است مشکلات زیادی در استان وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.