کرج- توسعه یافتگی شهرها دارای شاخصه های مختلفی است که یکی از آنها فراهم بودن معابر استاندارد برای خودروها و شهروندان است.

قدس آنلاین- مجتبی علی مردانی: در کلانشهر کرج به واسطه رشد ناموزونی که در ۲ دهه اخیر شاهد بوده ایم معابر وشریان های شهر کرج براساس یک قاعده وضابطه مشخص توسعه نیافته اند و همین موضوع سبب نوعی آشفتگی در مسیرهای تردد شهروندان شده است.

در این میان اما فقط خودروها نیستند که از نامتوازن بودن معابر شهری دچار مشکل شده اند بلکه شهروندان و افراد پیاده نیز دچار مصائب خاص خود هستند و از کیفیت معابرشهری و نوع احداث آنها گله مندند.

با نگاهی به جای جای شهر کرج به خوبی می توان اوضاع نابسامان و به هم ریخته پیاده رو ها و معابر فرعی را مشاهده کرد و اینکه شهروندان با چه مشقتی از اولیه ترین حق خود یعنی تردد آسان در پیاده رو ها محروم می شوند.

آنچه بیان می کنیم حقوق اولیه افراد سالم جامعه وکسانی است که مشکل حرکتی ندارند در حالی که اگر قراربه اضافه شدن شهروندان معلول به این فهرست باشد اوضاع به مراتب وخیم تر وبحرانی تر خواهد بود.

در سال های اخیر شهرداری کرج در یک اقدام قابل توجه بسیاری از پیاده رو ها و مسیرهای تردد عابران پیاده را ساماندهی کرده  و تاحدی فضای نابسامان موجود در گذشته را بهبود بخشیده است.

اما همین حرکت موثر هم به دلیل اشکالات اجرایی وعدم نظارت کافی به سرمنزل مقصود نرسیده و با عبور از برخی از پیاده رو های شهری به عینه می توان نواقص و اشکالات فراوان سنگفرش پیاده رو ها را دید.

از دیگر سو عدم کنترل ونظارت کافی بربرخی صنوف نیز مزید برعلت شده تا پیاده رو ها به اشغال اجناس وفعالیت صنفی مشاغل مختلف دربیاید و در بسیاری از موارد شهروندان مجبور شوند برای رسیدن به مقصد خود از حاشیه خیابان ها استفاده کنند.

این موارد را به پارک خودروها در پیاده روها اضافه کنید تا متوجه عمق نابسامانی فراوان آن شوید.

حال در این شرایط به نظر می رسد شهرداری کرج، اتاق اصناف، راهنمایی و رانندگی ودیگر نهاد ها وارگان های مرتبط  می بایست با نگاهی جدی تر و توجهی افزون تر به ساماندهی اوضاع به هم ریخته و نامناسب کنونی اقدام کنند وبا تشکیل کمیته ای مشترک در جهت حل این معضل رو به تزاید قدم بردارند.

این نوشتار از آن جهت به رشته تحریر درآمد که در روزهای اخیر برخی مخاطبان قدس آنلاین با ارسال پیام و عکس هایی نسبت به اوضاع نامناسب معابر شهری به خصوص پیاده رو ها معترض بودند لذا وظیفه خود دانستیم با انعکاس آن در جهت مطالبه گری و حل مشکل گام برداریم.

امید می رود با توجه و دقت نظر مسئولان مرتبط این معضل به سمت کاهش برود و معابر شهر کرج به سطحی مناسب از استاندارد برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.