مشهد- تصمیم ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور امّا به یکباره عوض شد و مرز شلمچه در استان خوزستان برای زائران خراسانی تعیین گردید. تصمیم جدید به این معناست که زائران خراسانی دستکم باید ۱۰۰۰ کیلومتر مسیر بیشتر را طی طریق کنند!

قدس آنلاین- گروه استان ها- حسن کدخدای عرب: ضرورت ساماندهی و مدیریت عزیمت زائران برای سفر حدود ۲ میلیون زائر ایرانی به اعتاب مقدسه عتبات عالیات در ایام منتهی به اربعین حسینی، امسال هم ستاد مرکزی اربعین حسینی وزارت کشور را پای کار آورد تا تردد زائران در مرزها مدیریت شود.

 یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های این ستاد که طی این سال‌ها شاهد آن هستیم؛ تقسیم  بندی مرزهای مشترک ایران و عراق برای استان‌ها به نسبت نزدیکی آن استان به مرز تعیین شده است.

این تقسیم بندی طی سال‌های گذشته و در نظر گرفتن مرز شلمچه و چذابه برای زائران خراسانی مورد انتقاد جدی مردم سه استان خراسان بود و انعکاس نظرهای بحق و گلایه شدید مردم برای تجدید نظر در این تصمیم بارها از سوی روزنامه قدس مطرح شد تا اینکه چند روز پیش تعیین مرز«مهران» برای زائران خراسان رضوی و خراسان شمالی از سوی مسئولان ستاد اربعین، رسانه‌ای شد و بارقه امیدی در این زمینه برای مشتاقان زیارت سیدالشهدا(علیه السلام) به وجود آمد.

این تصمیم ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور امّا به یکباره عوض شد و مرز شلمچه در استان خوزستان برای زائران خراسانی تعیین گردید.

تصمیم جدید به این معناست که زائران خراسانی دستکم باید ۱۰۰۰ کیلومتر مسیر بیشتر را طی طریق کنند!

هرچند به باور مسئولان ستاد اربعین وزارت کشور، در این تصمیم گیری به ضرورت و اقتضای امکانات دو کشور ایران و عراق توجه شده است، امّا دراین تقسیم بندی به دور بودن شهرهای خراسان از مرزهای عراق و رفاه زائران استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی توجهی نشده و از آنجا که عزیمت بیشتر زائران اربعین به صورت زمینی و با اتوبوس و خودروهای شخصی است هر زائر خراسانی تا رسیدن به مقصد درهمین مسیر حدود ۱۰۰۰ کیلومتر- در رفت و برگشت- راه بیشتری را طی می‌کند.

برای روشن شدن این نکته، کافی است بدانیم فاصله مشهد تا مهران ۱۶۷۰ کیلومتر و مشهد تا مرز شلمچه – مرز زائران خراسانی– ۱۸۵۰ کیلومتر است. از سوی دیگر فاصله بغداد تا مهران ۲۳۰ کیلومتر و بغداد تا  بصره و مرز شلمچه بیش از ۵۵۰ کیلومتر است؛ همچنین فاصله کربلا تا بصره ۵۲۴ کیلومتر و تا مرز شلمچه ۵۴۹ کیلومتر، مهران تا کربلا ۲۷۹ کیلومتر و مهران تا نجف  ۳۰۳ کیلومتر است.

این در حالی است که فاصله مرز مهران تا استان‌های خراسان کوتاه‌تر بوده و فاصله کاظمین، نجف و کربلا تا مهران کمتر از نصف مسیر شلمچه می‌باشد.

این در حالی است که ورود و خروج زائران عتبات عالیات، سال گذشته از مرزهای مشترک ایران و عراق در  چذابه و شلمچه در استان خوزستان و مرز مهران در استان ایلام صورت می‌گرفت، امّا امسال مرز خسروی در استان کرمانشاه فعال شده و زائران استان‌های غربی کشور و شماری از زائران خارجی از این مرز استفاده خواهند کرد که پیش بینی می‌شود با فعال شدن این مرز از حجم زائران در مرز مهران کاسته شود.

اکنون این پرسش مطرح است با توجه به استقبال فراوان زائران خراسانی از پیاده روی اربعین – که ۲۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود- آیا در نظر گرفتن دورترین نقطه مرزی عراق برای زائران این استان‌های خراسان منطقی است و اینکه ستاد اربعین وزارت کشور چه خصومتی با زائران خراسانی دارد؟

از سوی دیگر افزایش ضریب تصادفات رانندگی و تلفات انسانی و نیز افزایش مصرف وهزینه‌های سوخت و... به تناسب طولانی‌تر بودن مسیر، از مواردی است که در این تقسیم بندی در نظر گرفته نشده است.

محمدحسن واحدی معاون هماهنگی امور زائرین استان در گفت گو با نویسنده این مطلب هم از بی نتیجه بودن تلاش هایش و نیز نافرجام ماندن پیگیری و رایزنی‌های مستمر علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی با مسئولان ستاد اربعین وزارت کشور، گلایه کرد و بر ضرورت تغییر مرز خروجی زائران استان تأکید داشت.

بنابراین شایسته است برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار ترافیکی مسئولان ستاد اربعین وزارت کشور نسبت به این تصمیم تجدیدنظر کرده و با توجه به مسیر طولانی و خسته کننده خراسان تا عتبات عالیات «مرز مهران» را برای مردم این خطه در نظر بگیرند.

بدیهی است؛ ایجاد رفاه، امنیت و آرامش بیشتر برای زائران اباعبدالله الحسین(علیه السلام) بوژه زائران شرکت کننده در راهپیمایی عظیم اربعین موجبات خشنودی و رضایت آن حضرت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.