اصفهان- با حضور مسئولان بخش میمه و بازدید از قناتهای تاریخی و جهانی قصبه و بلده در گناباد و فردوس، مقدمات عقد خواهرخواندگی قنات مزدآباد میمه با قنات گناباد کلید خورد.

خواهرخواندگی قنات جهانی مزدآباد میمه با قنات جهانی گناباد

به گزارش قدس آنلاین، رئیس شورای اسلامی شهر میمه در این باره با اشاره به توجه ویژه شورای اسلامی این شهر به قنات جهانی مزدآباد اظهار داشت: پیگیرهای مؤثر و مستمر یکی از شهروندان شهر میمه به صورت خودجوش از سال ۱۳۸۸، باعث شد تا قنات های مزدآباد و عمومی وزوانِ بخش میمه در فهرست آثار جهانی ثبت شود و همین موفقیت، نام میمه را در عرصه های گردشگری جهانی متمایز نموده است.

مرتضی اسفندی افزود: از زمان ثبت جهانی قنوات بخش میمه، شورای اسلامی و شهرداری مرکز بخش، در کنار شورای کشاورزی و با محوریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شهرستان شاهین شهرومیمه، توانسته با نگاه به رویکرد مثبت، در معرفی و شناساندن قنوات بخش میمه نقش کلیدی را ایفا نماید و در همین راستا با هماهنگی انجام شده از سوی اداره میراث فرهنگی شهرستان شاهین شهرومیمه برنامه بازدید از قنوات گناباد و بلده فردوس صورت گرفت که در این بازدید علاوه بر تشریح وجوه تمایز قنات تاریخی و جهانی مزدآبادِ میمه، در نشستی با حضور فرماندار، شهردار و مسئولان میراث فرهنگی شهرستان گناباد و جمع مسئولان بخش میمه، مقدمات عقد خواهرخواندگی قنات مزدآباد میمه نیز با قنات گناباد انجام شد.

رئیس شورای اسلامی شهر میمه خاطرنشان کرد: به راستی که قنات باعث شده تا جلوه های بزرگی از تلاش انسان، برای زندگی بهتر به نمایش گذاشته شود. امروزه قناتها محلی برای مطالعات علمی دانشجویان و محققان شده و بازدید از قناتها میتواند تغییر نگاهی ژرف شود، بر انسانهای امروزی که درگیر زندگی ماشینی هستند. قناتها علاوه بر تأمین آب، فرهنگی غنی را در دل خود جای داده اند، از آداب، رسوم، فرهنگ و ارتباطات عاطفی گرفته تا نحوه تعامل انسانها در طول تاریخ که وظیفه نسل امروز حفظ و احیای آن است.

اسفندی ادامه داد: تشابه های قناتهای بلده و قصبه با قنوات مزدآباد و وزوانِ بخش میمه و فرهنگهای موجود در دل این قناتها بیانگر این است که مسئولان و مردم برای رسیدن به بهترین شرایط گردشگری برای این قنوات، علاوه بر جذب سرمایه گذار، فرهنگ گردشگری را باید نیز ترویج نمایند.

رییس شورای اسلامی شهر میمه، در پایان از زحمات تمام کسانی که در راه جهانی شدن قنوات بخش میمه تأثیرگذار بودند تشکر کرد و گفت: از سال ۸۸ که تلاشهای از خاطر نرفتنیِ محسن فخریان برای ثبت جهانی قنوات بخش میمه شروع شد تا به امروز، افراد بسیاری با همدلی و همراهی مثال زدنی در این راه قدم برداشته اند که جای دارد از همه این عزیزان به خصوص اقشار مختلف مردم، مسئولان بخش میمه، رئیس اداره میراث شهرستان شاهین شهر و میمه و رئیس پایگاه جهانی قنوات استان و شهردار میمه و سایر عوامل موثر قدردانی نمود.

بنابر این گزارش، قنات گناباد با ۳۳ کیلومتر طول در شهر گناباد و قنات مزدآباد با ۱۸ کیلومتر طول در شهر میمه قراردارد و در تیرماه سال گذشته در فهرست آثار جهانی قرارگرفته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.