فلیپ گوردون از کارشناسان باسابقه وزارت خارجه آمریکاست که نه تنها عضو اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکاست؛ بلکه از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ هماهنگ کننده دولت آمریکا در خاورمیانه، شمال آفریقا و منطقه خلیج فارس بوده است.

آقای ترامپ به کجا چنین شتابان؟

قدس آنلاین- فلیپ گوردون از کارشناسان باسابقه وزارت خارجه آمریکاست که نه تنها عضو اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکاست؛ بلکه از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ هماهنگ کننده دولت آمریکا در خاورمیانه، شمال آفریقا و منطقه خلیج فارس بوده است. او در گزارشی که در نشریه آمریکایی پولتیکو منتشر شده از سخنرانی ترامپ انتقاد کرده و می‌گوید ترامپ هم مسیر بوش را می‌رود و می‌خواهد هر طور شده برخلاف حقایق موجود علیه ایران اقدام کند و اندیشکده ها نیز با او همراهی می‌کنند. متن یادداشت او را در ادامه می‌خوانید:

فلیپ گوردون از کارشناسان باسابقه وزارت خارجه آمریکاست که نه تنها عضو اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکاست؛ بلکه از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ هماهنگ کننده دولت آمریکا در خاورمیانه، شمال آفریقا و منطقه خلیج فارس بوده است. او در گزارشی که در نشریه آمریکایی پولتیکو منتشر شده از سخنرانی ترامپ انتقاد کرده و می‌گوید ترامپ هم مسیر بوش را می‌رود و می‌خواهد هر طور شده برخلاف حقایق موجود علیه ایران اقدام کند و اندیشکده ها نیز با او همراهی می‌کنند. متن یادداشت او را در ادامه می‌خوانید:

شنیدن سخنان آقای ترامپ در قبال ایران برای من و احتمالاً بسیاری دیگر یادآور سال ۲۰۰۲ بود، زمانی که رئیس‌جمهوری وقت آمریکا با سیاسی کردن اطلاعات امنیتی ادعای غلطی درباره سلاح‌های کشتار جمعی مطرح کرد و با اغراق درباره مزایای مقابله واشنگتن را به کام جنگ در غرب آسیا کشاند و سخنانش به حدی بود که به هیچ یک از اعضای کنگره اجازه نداد جرئت مخالفت داشته باشند تا شاید مبادا به اهمال در برابر مقابله با تروریسم و سلاح‌های کشتار جمعی متهم شوند. نتیجه آن شد که در سال ۲۰۰۳ به عراق حمله کردند و خون هزاران آمریکایی و میلیاردها دلار از سرمایه‌های ایالات متحده هدر رفت، خاورمیانه بی ثبات شد و نفوذ ایران در عراق را بیشتر کرد.
حالا سؤال این است که آیا کنگره از آن تجربه تلخ درس می‌گیرد و مانع رئیس‌جمهوری می‌شود که همان اشتباهات را تکرار کند یا در یک افتضاح سیاست خارجی دیگر همراه می‌شود؟
شباهت‌های این سخنرانی با سخنرانی زمان حمله به عراق بسیار زیاد است، رئیس‌جمهوری از وقایع و اطلاعات سوء‌استفاده کرده و آن را برای مقاصد سیاسی خود تحریف می‌کند.  
ترامپ در سخنرانی خود ایران را شریک القاعده و کره شمالی معرفی کرد و مدعی شد ایران با تحریم‌های بین‌المللی در سال ۲۰۱۵ در آستانه فروپاشی بود؛ او درباره مزایای اقتصادی برجام اغراق کرد و به غلط مدعی شد که ایران بازرسان تسلیحاتی را فریب می‌دهد و محدودیت‌های توافق طی چند سال از بین می‌رود. او حتی ادعا کرد که ایران توافق را نقض کرده و با توجه به گزارشات متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی (درباره پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام) و حتی گزارش‌های اطلاعاتی دولت خودش حرف عجیب و غریبی بود. در واقع شاهد اصلی ترامپ برای ادعای اخیر خود این بود که ایران به صورت موقت و به سرعت ذخایر آب سنگین اضافی خود را تصحیح کرده که نشان می‌دهد توافق به خوبی کارآمدی دارد.
سخت بود که سخنرانی گمراه کننده ترامپ را بشنوی و به یاد سخنرانی مشهور بوش در سال ۲۰۰۳ نیفتی که مدعی شده بود صدام حسین به دنبال خرید اورانیوم از آفریقا بوده است و معاون او، دیک چنی هم تکرار می‌کرد که صدام تلاش‌های خود برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را ادامه می‌دهد؛ حتی وزیر خارجه وقت، کالین پاول هم در سازمان ملل مدعی شد که عراق برنامه گسترده ساخت سلاح‌های بیولوژیکی و پیوندهای نزدیکی با القاعده دارد. این اظهارات همگی غلط از آب در آمد نه به خاطر این که اطلاعات غلطی دریافت شده بود، بلکه بیشتر به خاطر آن که دولت وقت آمریکا می‌خواست اقدامی بکند که بر حقایق هم منطبق نبود.
امروز هم به طور مشابه می‌توان گفت که ادعاهای ترامپ بر مبنای حقایق نیست، بلکه او خودش دوبار پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده که بر مبنای ارزیابی اطلاعاتی نیروهای خودش بوده است، حتی مشاور امنیت ملی او گفته که ایران به تعهدات خود پای بند است و این پایبندی در راستای منافع آمریکاست، اما او به دنبال دلیلی می‌گشته تا هر طور شده پایبندی ایران را زیر سؤال ببرد.
نقشی که اندیشکده ها و سایر متخصصان و کارشناسان در شکل دادن رویکرد ترامپ داشته اند هم کاملاً تکراری است. در انتهای مسیری که به جنگ عراق انجامید، این پژوهشگران اندیشکده امریکن اینترپرایز بودند که می‌گفتند عراق با القاعده ارتباط دارد و به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی است و شاید حتی ادعا کردند که عراقی‌ها با روی خوش از سربازان آمریکایی استقبال می‌کنند و آنها را آزادی بخش خود می‌دانند.
امروز هم این نقش را بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و موسسه علوم و امنیت بین المللی ایفا می‌کنند افرادی مانند مارک دووبیتز و دیوید آلبرایت هم می گویند، اگر ترامپ تهدید کند که توافق را کنار می‌گذارد، اروپایی‌ها و سایر بازیگران مطرح بین المللی به آمریکا می‌پیوندند تا ضعف‌های توافق اصلاح شود، بر خلاف آنچه که رهبران اروپایی دقیقاً مطرح می‌کنند.
در واکنش به سخنرانی ترامپ، رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا اصرار کردند که توافق کارآمد است و آن‌ها به تعهداتشان کاملاً پایبند خواهند ماند.

* ویژه نامه روایت امروز روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.