۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵
کد خبر: 570405

در ماه‌های اخیر شاهد دیپلماسی فعال نظامی و تلاش برای نقش آفرینی بیشتر نیروهای مسلح کشورمان در تعاملات بین المللی از چین، عمان و ترکیه تا روسیه و ایتالیا هستیم.

دیپلماسی فعال نظامی از چین تا ایتالیا

به گزارش قدس آنلاین، هشتم تیر ماه ۱۳۹۵ بود که سرلشکر محمد باقری با حکم رهبر معظم انقلاب جایگزین سرلشکر حسن فیروزآبادی در ستاد کل نیروهای مسلح شد.

در حکم انتصاب سرلشکر باقری «ارتقاء توانمندی‌ها و آمادگی‌های دفاعی امنیتی نیروهای مسلح و بسیج مردمی و امکان پاسخگویی به‌موقع و مؤثر به هر سطح و نوع از تهدیدات متوجّه به نظام جمهوری اسلامی ایران با عمل انقلابی» مورد تاکید فرمانده معظم کل قوا قرار گرفته بود.

ریاست جدید ستاد کل نیروهای مسلح با شروع کار در مسئولیت جدید و با توجه به تجارب بسیاری که در طول سالهای خدمت خود بدست آورده بود حرکت پویا و علمی را در همه عرصه ها آغاز و با همکاری با سایر نهادهای مرتبط به دنبال تحقق فرامین فرمانده کل قوا برآمد، که نتایج آن در این مدت به خوبی قابل مشاهده است.

اما شاید آنچه بیش از موارد دیگر توجه همگان را به خود جلب کرده دیپلماسی فعال ستاد کل نیروهای مسلح است که در ۲ حوزه خود را عیان نموده است؛ سفرهای خارجی سرلشگر باقری که تقریبا همه آنها برای اولین بار پس از انقلاب بوده است و دیگری میزبانی هیئت های عالی رتبه نظامی خارجی در تهران.

سفر به ترکیه در راستای ارتقای امنیت مرزها و مقابله با تروریسم

سرلشکر محمد باقری صبح سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ به دعوت رسمی ژنرال «حلوصی آکار» همتای ترکیه‌ای خود برای سفری سه روزه در صدر هیات عالی رتبه نظامی سیاسی وارد آنکارا شد و با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و دیگر مقامات بلند پایه این کشور از جمله وزیر دفاع ملی و رئیس سازمان اطلاعات و امنیت دیدار و مذاکره کرد. این نخستین سفر عالی رتبه ترین مقام نظامی ایران به ترکیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

دیدار با اردوغان رئیس جمهور ترکیه و مخالف با همه پرسی اقلیم کردستان عراق

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پس از دیدار با مقامات عالی رتبه نظامی سیاسی ترکیه گفت: دو کشور ایران و ترکیه مصمم به افزایش روابط در همه زمینه ها به ویژه همکاریهای نظامی و دفاعی هستند.  

سرلشکر باقری افزود: در گفتگو با مقامات نظامی امنیتی ترکیه درخصوص افزایش همکاریهای نظامی و امنیتی، همکاریهای مشترک مرزی و مسایل نظامی موافقت شد.  مقامات دو کشور همچنین موافقت کردند همکاریهای آموزشی و پژوهشی داشته باشیم از جمله تبادل دانشجو، رفت و آمد ناوها به کشورهای یکدیگر، اعزام ناظر به رزمایشهای دو طرف را بیش از بیش مد نظر قرار دهند.

 تامین امنیت مرزها،  انسداد مرزها و برخورد با قاچاق از انواع مختلف، مقابله با تروریستها و مخالفت با همه پرسی اقلیم کردستان عراق از جمله مواردی بود که دو طرف بر آن تاکید کردند.

سفر رئیس ستاد ارتش ترکیه به ایران

در ادامه ژنرال «حلوصی آکار» رئیس ستاد ارتش ترکیه در پاسخ به سفر هیات عالیرتبه نظامی جمهوری اسلامی ایران به کشور ترکیه، یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۶  وارد تهران شد.

رئیس ستاد ارتش ترکیه در مدت اقامت در ایران با سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، دریادار شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و امیر حاتمی وزیر دفاع دیدار کرد. در این دیدارها دو طرف بر نزدیکی نیروهای مسلح دو کشور و تقویت همکاری در مبارزه با تروریسم و مخالفت با همه پرسی اقلیم کردستان تاکید کردند.

اعلام آمادگی همکاری با ارتش عراق برای استقرار در مرزهای مشترک 

در ادامه دیپلماسی فعال ستاد کل نیروهای مسلح و همکاری با کشورهای همسایه،  «عثمان الغانمی» رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری عراق عصر چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ در راس یک هیات عالیرتبه نظامی به تهران آمد و مورد استقبال رسمی سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان قرار گرفت.

باقری پس از دیدار با رئیس ستاد ارتش عراق ادامه پشتیبانی‌ها و حمایت‌های بی‌دریغ جمهوری اسلامی ایران از دولت، ارتش، حشدالشعبی و حاکمیت عراق تاکید و همچنین مواضع مشترک‌ دو طرف را مبنی بر عدم پذیرش همه‌پرسی در شمال عراق و اینکه تغییر جغرافیای عراق و جدا شدن قسمتی از این کشور قابل قبول نیست را اعلام کرد.

دومین سفر برون مرزی سرلشکر باقری

سرلشکر باقری در دومین سفر برون‌مرزی خود سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ به سوریه رفت؛ سفری بسیار مهم که به اذعان بسیاری حتی مهم تر از سفر وی به ترکیه. اولین دیدار باقری با همتای سوری بود، وی در نشست خبری مشترک با ژنرال علی ایوب رییس ستاد کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه هدف خود را از انجام این سفر اعلام همبستگی ملت‌های سوریه و ایران در مبارزه با تروریسم عنوان کرد و  یک پیغام به رژیم صهیونیستی داد: «پذیرفتنی نیست، رژیم صهیونیستی هروقت بخواهد به خاک و آسمان سوریه تجاوز کند.»

در این نشست خبری مشترک، رییس ستاد کل نیروهای مسلح  ایران از وضعیت آرام اقلیم کردستان نیز خبر داد و گفت: امیدواریم دیگر شاهد خطایی مانند خطای مسعود بارزانی رییس حزب دموکرات کردستان عراق، در شمال عراق نباشیم. اکنون با تصمیم پارلمان و اقدام به موقع نیروهای مسلح عراق کنترل اوضاع به دولت عراق بازگشته است.

دیدار با وزیر دفاع سوریه و تاکید بر تقویت همکاری‌های نظامی

سرلشکر باقری در همان روز اول سفر خود با ارتشبد «فهد جاسم الفریج» وزیر دفاع سوریه نیز دیدار و در خصوص آخرین تحولات منطقه و لزوم برنامه‌ریزی برای تقویت جبهه مقاومت در مبارزه علیه تروریسم گفتگو کرد.

در این دیدار مسائل نظامی، امنیتی و راهبردی منطقه و نیز بررسی ابعاد و زمینه‌های توسعه و ارتقای روابط نظامی دو کشور ایران و سوریه مورد بحث قرار گرفت.

دیدار با رئیس ستاد ارتش سوریه و تاکید بر مبارزه با تروریسم 

یکی دیگر از بخش‌های سفر سرلشکر باقری، دیدار با رئیس ستاد ارتش سوریه در دومین روز سفر بود که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان در پایان این دیدار و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در برابر خطر تروریستی که سوریه را تهدید می‌کند، در کنار دولت و ملت سوریه بوده و در آینده هم خواهیم بود تا تروریست‌ها را از بین ببریم و نقشه‌های دولت‌های حامی آن‌ها را خنثی کنیم.  

سپهبد علی عبدالله ایوب رئیس ستاد ارتش سوریه نیز،  اظهار داشت: مذاکرات ما با همتای ایرانی در سطح گسترده صورت گرفت. تحولات جاری، روند روابط دوجانبه بین ارتش دو کشور و تمایل مشترک برای تقویت این روابط را به صورت مفصل مورد بحث‌ و بررسی قرار دادیم.

وی همچنین تاکید کرد: از رهبران سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران به خاطر  حمایت از سوریه در جنگی که بر ملت سوریه تحمیل شده، قدردانی می‌کنم.  

دیدار با بشار اسد و تقدیم پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی 

 در سومین روز از سفر مهمترین دیدار رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان صورت گرفت که این دیدار با بشار اسد رئیس جمهور سوریه بود.

در این دیدار، سرلشکر باقری با تبریک پیروزی های اخیر ارتش و نیروهای مسلح سوریه به رئیس جمهوری سوریه، ابراز امیدواری کرد تروریسم هرچه سریع‌تر از خاک سوریه ریشه‌کن شود.

وی همچنین بر ادامه حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از ملت و دولت سوریه تاکید کرد.

رئیس جمهوری سوریه نیز در این دیدار از حمایت‌های همه‌جانبه مقام معظم رهبری و دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران از سوریه در مبارزه با تروریسم قدردانی کرد.

بشار اسد از سرلشکر باقری خواست تا سلام و درود گرم و صمیمانه وی را به رهبر معظم انقلاب اسلامی، دولت و ملت ایران ابلاغ کند.

همچنین در این دیدار سرلشکر باقری پیام کتبی رهبر معظم انقلاب اسلامی را به بشار اسد تقدیم کرد.

بازدید میدانی از منطقه عملیاتی حلب و لاذقیه

در آخرین روز از سفر به سوریه، سرلشکر باقری با سفر به استان‌های حلب و لاذقیه، از مناطق عملیاتی جبهه مقاومت بازدید کرد. وی همچنین در جریان این بازدید با رزمندگان و مدافعان حرم دیدار کرد و به گفتگو پرداخت.

وی در جمع مدافعان حرم گفت: به لطف خدا شاهد موفقیت‌های چشم‌گیر جبهه مقاومت و رزمندگان مدافع حرم علیه گروهک‌های تروریستی هستیم. سرلشکر باقری در حلب بر پایان عمر گروهک‌های تروریستی و تکفیری تاکید کرد.

همچنین یادداشت تفاهم همکاری‌های نظامی میان ایران و سوریه توسط سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران و سپهبد علی عبدالله ایوب رئیس ستاد کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه امضا شد.

در این سفر و در جریان دیدارها با مقامات سوری به موضوع خطر صهیونیسم و تجاوز این کشور به سوریه اشاره و بر ضرورت مبارزه با صهیونیسم تاکید شد. خطای بارزانی در برگزاری همه‌پرسی کردستان عراق نیز مورد اشاره قرار گرفت و سرلشکر باقری ابراز امیدواری کرد تا دیگر شاهد بروز چنین خطاهایی در منطقه نباشیم.

ادامه دیپلماسی فعال نظامی

به موازات اقدامات ستادکل نیروهای مسلح، سایر نهادهای نظامی هم تعاملات بین المللی خود را توسعه دادند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سفر فرمانده نیروی هوایی عمان به ایران

در ادامه همکاری های نظامی ایران با کشور های همسایه سرلشکر خلبان مطر علی مطر العبیدانی فرمانده نیروی هوایی عمان به ایران سفر کرد و با مقامات عالی رتبه نظامی از جمله امیر سرتیب حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، سردار قدیر نظامی معاون بین الملل ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس کمیسیون مشترک دوستی نظامی ایران و عمان و امیر سرتیپ خلبان حسن شاه صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش دیدار کرد.

در این دیدارها طرفین بر ادامه همکاری ها و گسترش روابط تاکید کردند.

سفر سردار اشتری به چین و دیدار با مقامات این کشور

همچنین سردار اشتری به دعوت وزیر امنیت عمومی کشور چین و دبیر کل سازمان اینترپل که ۵ مهرماه برای شرکت در هشتادو نهمین مجمع اینترپول در راس هیئتی به کشور چین سفر و در این سفر با رئیس پلیس مرزبانی ، رئیس دانشگاه امنیت و انتظامی و رئیس امنیت سایبری چین دیدار و بر تقویت تعاملات و همکاری ها، تبادل اطلاعات و تجربیات در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی تاکید کردند.

بازدید رئیس نیروی مبارزه با مواد مخدر پاکستان از نمایشگاه پلیس در تهران

علاوه بر این نیروی های مسلح کشور، همکاری های نظامی در مسئله مبارزه با مواد مخدر  را هم در دستور کار قرار داده که بر همین اساس  روز گذشته ژنرال مسرت‌ نوازملک رئیس نیروی مبارزه با مواد مخدر پاکستان به ایران سفر و از نمایشگاه پلیس در تهران بازدید کرد.

وی در حاشیه بازدید از نمایشگاه پلیس مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: افتخار می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران میزبانی ما را قبول کرده و با همدیگر همکاری خوبی در امر مبارزه با مواد مخدر اجرا می‌کنیم. ژنرال نوازمک با اشاره به اینکه در حال حاضر هر دو کشور در امر مبارزه با ترانزیت و کشت مواد مخدر، همکاری‌های خوبی را اجرا می‌کنند، افزود: انتظار داریم این سطح همکاری‌ها بیش از پیش ارتقاء پیدا کند و یکی از دلایل حضور من در ایران نیز افزایش همکاری‌های پلیس دو کشور است.

 اعزام ناو گروه نیروی دریایی ارتش به روسیه

چند روز پیش نیز ناوگروه نیروی دریایی ارتش شامل ناوشکن دماوند و ناو موشک‌انداز پیکان وارد آب‌های خزری روسیه شد و در بندر ماخاچ قلعه پهلو گرفت. بر اساس برنامه اعلام شده، فرماندهان نظامی ایران در این سفر دریایی با فرماندهی نیروی دریایی خزر روسیه و واسیلیف رییس جمهوری داغستان دیدار و مذاکره کردند.

این دومین حضور ناوهای ایرانی در سال ۲۰۱۷ در آب‌های خزری روسیه است و پیشتر در فصل بهار چنین برنامه‌ای انجام شده بود.

حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش در ایتالیا و گفتگو تلفنی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با وزیر دفاع روسیه، همگی نشان از فعال شدن دیپلماسی نظامی ایران می‌دهد، ‌ دیپلماسی‌ای که کلید آن با سفر عالی‌ترین مقام نظامی ایران به ترکیه در مرداد ماه سال جاری زده شد.

مقامات عالی نظام از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره تاکید کرده اند که دکترین نظامی ایران دفاعی است و هیچ گاه به خاک کشوری چشم ندارند. البته هرچند دکترین دفاعی ایران مبتنی بر دفاع و حراست از تمامیت ارضی کشور است اما امروزه به اعتراف قدرت های جهانی بسیاری از معادلات و مذاکرات در سطح منطقه و جهان، بدون حضور ایران به نتیجه نمی رسد. نیروهای مسلح ایران و به خصوص سپاه پاسداران پیشگام‌ در مبارزه با تروریسم در منطقه و جهان هستند و به اذعان مردم و مسئولان کشورهای درگیر با مسئله تروریسم اگر اقدامات ایران اسلامی نبود شرایط منطقه بسیار آشفته تر از این بود و برهمگان روشن است که اگر حضور مستشاری نیروهای مسلح ایران در سوریه و عراق و حمایت همه جانبه ایران از دولت های قانونی این کشورها نبود آینده ای غیر قابل تصور منتظر مردم منطقه بود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.