فرآیند دریافت ویزا از سوی اتباع افغانستانی خاص می‌باشد چرا که زمانی که برای سفر اربعین ثبت نام کردند باید اداره اتباع استانداری‌ها و وزارت کشور تأیید کند که آن‌ها مجاز هستند. همچنین در ادامه اسامی به نیروی انتظامی ارسال شده و برای این گروه به جای گذرنامه دفترچه‌ای صادر می‌شود.

قدس آنلاین- به تازگی کلیپی در فضای مجازی منتشر شده که در آن برخی از اتباع افغانستانی که علاقمند به همراهی با اجتماع و راهپیمایی اربعین هستند از وجود برخی موانع و محدودیت ها در ارایه ویزا اظهار گلایه می کنند.  

*هیچ محدودیتی برای سفر اتباع مجاز وجود ندارد

مجید آقا بابایی، دبیر ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور با اشاره به محتوای همین  کلیپ به قدس گفت:بنابر آخرین اطلاعات موجود امسال ۱۲ هزار نفر از اتباع افغانستانی برای شرکت در راهپیمایی اربعین ثبت نام کرده‌اند و هیچ مشکل حل نشده‌ای برای سفر اربعین اتباع مجاز نداریم.

وی ادامه داد:آن دسته از اتباعی که به طور مجاز در کشور ما حضور داشته و از دولت جمهوری اسلامی ایران کارت معتبر اقامت دریافت کرده اند، می‌توانند به دفاتر کفالت مراجعه کرده و با پرداخت هزینه هایی همانند اتباع ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین  اقدام کنند. البته این روند در سال گذشته به همین منوال انجام شده است.

وی افزود: اتباعی نیز که دارای گذرنامه افغانستانی هستند و دارای مُهر اقامت در کشور ما می‌باشند، می‌توانند به کنسولگری‌ها مراجعه کرده و با دریافت گذرنامه در مراسم اربعین حسینی حضور داشته باشند.

آقابابایی همچنان خاطر نشان کرد: فرآیند دریافت ویزا از سوی اتباع افغانستانی خاص می‌باشد چرا که زمانی که برای سفر اربعین ثبت نام کردند باید اداره اتباع  استانداری‌ها و وزارت کشور تأیید کند که آن‌ها مجاز هستند. همچنین در ادامه  اسامی به نیروی انتظامی ارسال شده و برای این گروه به جای گذرنامه دفترچه‌ای صادر می‌شود. البته  این روند  چندان زمان بر و طولانی نیست و هیچگونه مشکلی برای ویزای دریافت اتباع مجاز افغانستانی وجود ندارد. چنانکه با مراجعه به دفاتر کفالت و ادارات کل  اتباع استانداردی‌ها می‌توانند اقدام کنند.

*ما تابع قوانین کشور میزبان هستیم

محمدجواد جمالی نوبندگانی، دبیر کمیسیون  امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این که ما نمی‌توانیم قوانین کشور میزبان را نقض کنیم، به خبرنگار ما گفت: به منظور تأمین امنیت این سفر معنوی ما باید خواسته‌های کشور میزبان یعنی عراق را تأمین کنیم. چنانکه  انتظار می‌رفت برای برگزاری اربعین طی توافقی با کشور مقصد  روادید حذف شود. درحالی که  عراق به دلیل شرایط خاص خود این قضیه را نپذیرفت. از این رو حتی اتباع ایرانی که دارای  ویزا نباشند نمی‌توانند برای اربعین به عراق سفر کنند. چنانکه سال گذشته نیز  طی سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به مرزهای چزابه و شلمچه شاهد بودیم بسیاری از علاقه مندان به همراهی در این سفر روحانی به دلیل همراه نداشتن ویزا بازمانده‌اند.

وی تأکید کرد: اتباع افغانستانی که با مشکلاتی برای سفر اربعین مواجه هستند یا به لحاظ اقامت مجاز دچار مشکل هستند یا آنکه از نظر پاسپورت با چالش هایی مواجه‌اند نیز تفاوتی با هموطنان ایرانی ندارند. چرا که شاهدیم در حال حاضر بسیاری از اتباع دیگر کشورها همانند حوزه اسکاندیناوی، آمریکای لاتین و آفریقا  برای شرکت در سفر اربعین ثبت نام کرده و هیچ مشکلی ندارند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.