۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 570489

ما و زائران پاکستانی

کامران شرفشاهی

هر ساله شمار قابل ملاحظه‌ای از شیعیان دلباخته پاکستانی برای زیارت مرقد منور حضرت ثامن الائمه، امام علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) از طریق مرزهای جنوب شرقی کشور به ایران می‌آیند تا در پناه امام رئوف لحظات معنوی نابی را به تجربه بنشینند.

قدس آنلاین- هر ساله شمار قابل ملاحظه‌ای از شیعیان دلباخته پاکستانی برای زیارت مرقد منور حضرت ثامن الائمه، امام علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) از طریق مرزهای جنوب شرقی کشور به ایران می‌آیند تا در پناه امام رئوف لحظات معنوی نابی را به تجربه بنشینند.

این زائران، شیعیان باورمندی هستند که با همه فشارها و محدودیت‌ها، و حتی تهدیدها و اقدام‌های خطرناک گروه‌های تکفیری بر ایمان و اعتقاد خود به مکتب خاندان عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) استوار هستند و با تحمل رنج و مشقت فراوان خود را به شهر مقدس مشهد رسانده‌اند و آنان که مراسم وعظ و عزاداری را در جوار مضجع مطهر امام رضا(علیه‌السلام) دیده‌اند، می‌دانند که شور و اشتیاق کاروان‌های زیارتی پاکستانی‌ها دارای چه حس و حال شگفت و دلپذیری است.

زائران پاکستانی بیشتر از ایالت‌های سند، پنجاب، خیبر پختونخواه و ایالت بلوچستان پاکستان از طریق کویته به استان سیستان و بلوچستان وارد شده و مرز میرجاوه نخستین توقفگاه آنان در سرزمین ایران است.

بی گمان حفظ امنیت و آسایش و تأمین رفاه و بهداشت این زائران که میهمان کشور ما و طلبیده شده آستان حضرت امام رضا(علیه‌السلام) هستند وظیفه‌ای بسیار مهم و شایان توجه است و اهمیت این موضوع بر کسی پوشیده نیست.

نظر به مسافت طولانی بین میرجاوه تا مشهد مقدس همواره نیاز به زائرسراهایی در این مسیر احساس شده و حق همسایگی و سایر مشترکات مذهبی، فرهنگی و تاریخی ایجاب می‌کند، شرایطی فراهم شود تا این زائران با خاطرات خوبی از سفر به کشورمان که در میهمان نوازی شهره آفاق است به خانه و کاشانه خود بازگردند.

اگرچه موقوفه زائرسرای امام رضا(علیه‌السلام) در ورودی شهر زاهدان بیش از سی سال است پذیرای بیش از ۳۰۰۰ نفر در شبانه روز بوده است، اما به نظر می‌رسد با رویکرد چشمگیر زائران پاکستانی چنین موقوفه‌هایی باید توسعه یافته یا به لحاظ کمی و کیفی افزایش پیدا کند. بویژه در ایام و فصولی از سال شاهد ورود شمار بیشتری از زائران پاکستانی هستیم که باید در این زمینه چاره اندیشی شده و تمهیدات لازم فراهم گردد.

بی گمان ساخت زائرسرای دیگری توسط سازمان توسعه عمران آستان قدس رضوی در مرز میرجاوه اقدام ارزنده‌ای است که با سرعت و دقت به انجام می‌رسد و با آینده نگری و رعایت عالی‌ترین استانداردها، امکان بهره‌مندی شمار افزون‌تری از زائران پاکستانی را به همراه خواهد داشت.

حضور زائران پاکستانی در کشورمان همچنین فرصت ارزنده‌ای برای آشنایی بیشتر دو ملت برادر و دوست و تحکیم پایه‌های مودت محسوب می‌شود، از این رو از جنبه فرهنگی نیز باید در این خصوص برنامه ریزی‌های هوشمندانه‌ای به مورد اجرا درآید. اهمیت این موضوع در عصر حاضر بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و از مهم‌ترین دلایل آن سرمایه گذاری‌های هنگفتی است که با هدف ایجاد تفرقه بین ملل مسلمان در جریان است.

بنابراین دعوت از اندیشوران و اصحاب ادب و هنر پاکستان و برگزاری برنامه‌های فرهنگی مشترک و ثبت و ضبط و تکثیر و انتشار آثار فرهنگی گام‌هایی است به سوی آینده‌ای روشن‌تر.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.