«علیرضا فیض‌نژاد» مسئول پارکینگ‌های حرم مطهر رضوی است. او معتقد است با توجه به کمبود فضاهای پارک خودرو در معابر اطراف حرم مطهر رضوی، زائرین ومجاورین گرامی بهتر است برای تشرف به حرم مطهر رضوی، از وسائط نقلیه عمومی استفاده کنند.

پاسخ به پرسش‌های مردمی درباره پارکینگ‌های حرم مطهر رضوی

قدس آنلاین- چرا صف ورودی به پارکینگ‌ها، طولانی است؟ چرا نمی‌گذارند با وانت‌بار وارد پارکینگ‌های حرم مطهر بشویم؟ چرا پارکینگ خدام را در اختیار زائران قرار نمی‌دهید؟ چرا در بعضی از مناسبت‌ها، پارکینگ‌های حرم مطهر تعطیل است؟  
این‌ها تنها بخشی از پرسش‌هایی است که در ستون «صدای مردم» این صفحه طرح شده و می‌شود. پاسخگویی به این پرسش‌ها می‌تواند در رفع بخشی از ابهام‌ها مؤثر باشد.  
«علیرضا فیض‌نژاد» مسئول پارکینگ‌های حرم مطهر رضوی است. او معتقد است با توجه به کمبود فضاهای پارک خودرو در معابر اطراف حرم مطهر رضوی، زائرین ومجاورین گرامی بهتر است برای تشرف به حرم مطهر رضوی، از وسائط نقلیه عمومی استفاده کنند.  
با این وجود او به خدمات رسانی به دو میلیون خودرو تنها در نیمه اول سال‌جاری اشاره می‌کند و می‌گوید: تا پایان نیمه اول سال جاری حدود دو میلیون خودرو متعلق به زائرین بارگاه مقدس امام رضا(ع) از خدمات مربوط به پارکینگ‌های حرم مطهر، استفاده کرده‌اند.

ظرفیت پارکینگ‌های حرم مطهر، محدود است

مسئول پارکینگ‌های حرم مطهر رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس بر محدود بودن ظرفیت پارکینگ‌های حرم مطهر تأکید می‌کند و می‌گوید: در مجموعه بارگاه مقدس امام هشتم(ع)، سه پارکینگ برای ارائه خدمات به خودروهای زائران، سه پارکینگ برای ارائه خدمات به موتورسیکلت و دوچرخه و یک پارکینگ نیز برای استفاده خودروهای خدمه و کارکنان حرم مطهرامام رضا(ع) پیش‌بینی شده است.

فیض‌نژاد می‌افزاید: با توجه به ساختار هر یک از پارکینگ‌ها و تعداد خودروها و وسایل نقلیه مربوط، ظرفیت تعیین شده‌ای برای استفاده از هر پارکینگ در حرم مطهر رضوی از سوی مسئولان مربوط تعیین شده است.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر در مجموع برای حدود ۱۸۰۰ دستگاه خودرو متعلق به زائرین(در سه پارکینگ)، ۶۰۰ دستگاه موتورسیکلت و دوچرخه(در سه پارکینگ) و ۴۳۰ دستگاه خودرو متعلق به خدمه و کارکنان حرم مطهر امام رضا(ع) (در یک پارکینگ) خدمات پارکینگ در بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الائمه(ع) ارائه می‌شود.

مسئول پارکینگ‌های حرم مطهر رضوی می‌گوید: با توجه به کمبود فضای پارک خودرو در خیابان‌ها و معابر سطح شهر در محدوده حرم مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) و برای برخورداری شمار بیشتری از خودروهای زائرین از خدمات پارکینگ‌های حرم مطهر رضوی برای تشرف به زیارت بارگاه ملکوتی آن حضرت، حداکثر زمان پیش‌بینی شده برای پارک خودرو در این پارکینگ‌ها، سه ساعت است.

فیض نژاد همچنین بیان می‌کند: به منظور مساعدت به جانبازان و معلولان عزیزی که به زیارت بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) مشرف می‌شوند، مطابق شرایط اعلام شده، فضاهای ویژه‌ای برای پارک خودرو این عزیزان نیز ایجاد شده که مطابق ضوابط می‌توانند از این تمهیدات استفاده کنند.

جلوگیری از ورود وانت، برای حفظ کرامت زائران است

مسئول پارکینگ‌های حرم مطهر رضوی در پاسخ به این پرسش که چرا از ورود بعضی از خودروها به پارکینگ‌های حرم مطهر امام هشتم(ع) در قسمت زیرگذر جلوگیری می‌شود، می‌گوید: مطابق ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی مدیران و مسئولان مربوط، ورود کامیون، کامیونت، اتوبوس، مینی‌بوس، ون و وانت بار به پارکینگ‌های حرم مطهر رضوی ممنوع است.

فیض‌نژاد ادامه می‌دهد: این ضوابط هم با توجه به برخی مشکلات ایجاد شده در پارکینگ‌ها از سوی این خودروها، مثل اتراق و... اتخاذ شده و هدف از آن، حفظ کرامت زائران و آرامش حداکثری آن‌هاست.

این ضوابط با توجه به برخی مشکلات ایجاد شده در پارکینگ‌ها از سوی این خودروها، مثل اتراق و... اتخاذ شده و هدف از آن، حفظ کرامت زائران و آرامش حداکثری آن‌هاست

وی متذکر می‌شود: مطابق این ضوابط، متصدیان پارکینگ‌های حرم مطهر موظف به جلوگیری از ورود خودروهای مزبور به پارکینگ بوده و در این زمینه هیچ تفاوتی ندارد که نوع و کاربری خودروهای ممنوعه اشاره شده، چه ‌باشد.

فیض نژاد توضیح می‌دهد: در بسیاری از موارد مشاهده شده است که زائرین بارگاه مطهر امام رضا(ع) به همراه خانواده خود با یکی از انواع خودروهایی که ورود آن‌ها به پارکینگ ممنوع است برای زیارت و تشرف به حرم مطهر حضرت ثامن الائمه(ع) به پارکینگ‌های زیرگذر حرم منور رضوی مشرف می‌شوند که مطابق ضوابط اعلام شده، از ورود آنان به پارکینگ جلوگیری می‌شود.

وی اضافه می‌کند: متصدیان پارکینگ‌های حرم مطهر امام هشتم(ع) در این زمینه به هیچ عنوان به صورت اختیاری و گزینشی رفتار نمی‌کنند.

ایستگاه پارک سوار برای کاروان‌های زیارتی

این مقام مسئول به خدمات پیش‌بینی شده برای خودروهای کاروان‌های زیارتی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: کاروان‌های زیارتی که به صورت گروهی و با اتوبوس برای زیارت بارگاه مقدس امام رضا(ع) مشرف می‌شوند، می‌توانند از خدمات ایستگاه پارک سوار پیش‌بینی شده در این زمینه استفاده کنند.

وی اضافه می‌کند: بدین منظور یک ایستگاه پارک سوار در حد فاصل ورودی خیابان شیرازی و خروجی خیابان امام رضا(ع) در قسمت زیرگذر بارگاه مطهر امام هشتم(ع) برای استفاده کاروان‌های زیارتی پیش‌بینی شده است.

او یادآور می‌شود: در این ایستگاه پارک سوار، اتوبوس‌های کاروان‌های زیارتی مجاز هستند، حداکثر به مدت ۲۰ دقیقه به طورموقت توقف کرده و نسبت به پیاده و یا سوار کردن زائرین کاروان‌های مزبور اقدام کنند و پس از پایان این مدت، باید محل پارک سوار مربوط را ترک کنند.

خودروها، پشت ورودی پارکینگ‌ها توقف نکنند

مسئول پارکینگ‌های حرم مطهر رضوی به ترافیکی که گاه در پشت ورودی‌ پارکینگ‌های حرم مطهر ایجاد می‌شود هم اشاره می‌کند و می‌گوید: مطابق ابلاغیه‌های اعلام شده از سوی مسئولین مربوط و به علت محدود بودن فضای پارکینگ‌های حرم مطهر، به محض تکمیل شدن این ظرفیت، متصدیان پارکینگ‌ها از ورود خودروهای زائرین جلوگیری می‌کنند و در صورت تخلیه پارکینگ‌ها و ایجاد فضای پارک خودرو، پارکینگ‌ها بازگشایی و آماده پذیرش خودروهای زائران می‌شوند.

فیض‌نژاد می‌گوید: در بعضی از مواقع مشاهده می‌شود که به علت تکمیل ظرفیت پارکینگ‌های حرم مطهر رضوی، زائرین بارگاه مقدس امام هشتم(ع) به همراه وسیله نقلیه خود در پشت ورودی پارکینگ‌ها توقف کرده و منتظر خالی شدن جای پارک خودرو می‌مانند و این موضوع منجر به تشکیل شدن زنجیره طولانی از خودروهای زائرین می‌شود که البته از حوزه عمل و اختیار پارکینگ‌ها بیرون است و رسیدگی به این مشکل و رفع آن، نیازمند همکاری دیگر بخش‌های ذی‌ربط است.

وی ادامه می‌دهد: تشکیل این زنجیره خودرو که اغلب همراه با روشن بودن موتور وسائط نقلیه هم هست، منجر به ایجاد آلودگی هوا در زیرگذرحرم مطهر نیز می‌شود. به همین دلیل از زائرین ارجمند تقاضا می‌کنیم به محض تکمیل شدن ظرفیت پارکینگ‌ها از توقف در مقابل ورودی پارکینگ‌ها خودداری کرده و با مأمورین و متصدیان مربوط بیش ازپیش همکاری کنند تا شاهد ترافیک روان و سبک در اطراف حرم مطهر رضوی باشیم.

تعطیلی موقت پارکینگ‌ها، با هماهنگی شورای تأمین استان است

این مقام مسئول با اشاره به وجود برخی از موارد خاص و ایام ویژه برای استفاده از پارکینگ‌های مزبور بیان می‌کند: با توجه به اهمیت و حساسیت حوزه اماکن متبرکه بارگاه مقدس امام هشتم(ع) در ایام ویژه و خاص در طول سال و با توجه به مناسبت‌های مختلف مذهبی و ملی، محدودیت‌هایی برای استفاده از پارکینگ‌های حرم مقدس امام رضا(ع) مطابق ابلاغیه مدیران و مسئولان آستان قدس رضوی و پس از هماهنگی با مسئولان مربوط استانی(از جمله شورای تأمین استان) اعمال می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به این موضوع، پارکینگ‌های حرم مطهر رضوی در این ایام ویژه و خاص از پذیرش خودروهای زائرین معذور بوده و برای ساعات مشخص و معینی، تعطیل می‌شوند.

فیض نژاد یادآور می‌شود: این تصمیم‌گیری برای تعطیلی پارکینگ‌های حرم مطهر امام رضا(ع) در ایام مزبور، پس ازهماهنگی‌های صورت گرفته بین آستان قدس رضوی و مدیران سازمان‌ها و نهادهای ذی ربط در سطح استان و شهر مشهد اجرا می‌شود وهمین تعطیلی پارکینگ‌ها با توجه به کثرت زائرین، به نوعی خدمتی دیگر در جهت رفاه حال آنان برای تشرف بهتر و شایسته‌تر در ایام ویژه و خاص به شمار می‌آید.

او می‌افزاید: در کنار ایجاد این محدودیت‌ها، خدمات دیگری از جمله پیش‌بینی سرویس دهی مناسب به زائرین با استفاده از خودروهای زائربر در قسمت زیرگذر حرم مطهر رضوی و خیابان‌های منتهی به بارگاه مقدس حضرت ثامن الحجج(ع) توسط آستان قدس رضوی انجام می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهره ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    0 0
    ببخشید درست ماشین وانت هایلوکس در پارکینگ حرم ممنون است نمیشه برد ؟؟؟