چندی پیش در یادداشتی که در همین صفحه با عنوان «مطالعه با ایجاد عادت به وجود می‌آید نه با سخنرانی» منتشر شد، عادت به مطالعه کتاب را یکی از لوازم کتابخوانی عنوان کردیم و نوشتیم آنچه باعث فاصله‌گرفتن جامعه از مطالعه شده، در معرض دید نبودن کتاب است.

آقای مدیر و «زنگ کتاب و کتابخوانی»

قدس آنلاین- چندی پیش در یادداشتی که در همین صفحه با عنوان «مطالعه با ایجاد عادت به وجود می‌آید نه با سخنرانی» منتشر شد، عادت به مطالعه کتاب را یکی از لوازم کتابخوانی عنوان کردیم و نوشتیم آنچه باعث فاصله‌گرفتن جامعه از مطالعه شده، در معرض دید نبودن کتاب است.  

 بعد از چاپ این یادداشت، یکی از مدیران مدرسه تماس گرفت و از طرحی گفت که به طور خودجوش در مدرسه‌اش اجرا کرده است تا عادت به مطالعه را در دانش‌آموزان مدرسه‌اش ایجاد کند.

این مدیر مدرسه وقتی حضور مستمر رهبر معظم انقلاب را در نمایشگاه کتاب دیده و تقریظ‌های ایشان را بر بعضی کتاب‌ها خوانده، دغدغه ایشان را در مطالعه مردم و مخصوصاً دانش‌آموزان درک کرده و سعی کرده است که در مدرسه‌ای که مدیریت آن را بر عهده دارد زنگی را به عنوان «زنگ کتاب و کتابخوانی» برای دانش‌آموزان ایجاد کند تا آن‌ها را در همین سنین به مسئله مطالعه عادت دهد.

علیرضا قربانی‌پور، مدیر مدرسه امام حسین(ع)، پروژه «زنگ کتاب وکتابخوانی» را برای دانش‌آموزان پایه اول تا چهارم و معلمان این پایه‌های تحصیلی ایجاد کرده است. در قالب این پروژه، در یک ساعت خاص در روزهای چهارشنبه همة دانش‌آموزان مدرسه همراه با معلمان‌ خود کتابی که دوست دارند را انتخاب و مطالعه می‌کنند. بعد از پایان ساعت مطالعه، دانش‌آموزان مشخصات کتاب را در کارتکسی که به همین منظور طراحی شده است، می‌نویسند و آخر سال خانواده‌ها با دیدن این کارت متوجه می‌شوند که دانش‌آموزشان چه آثاری را خوانده یا به چه نوع کتاب‌هایی علاقه‌مند است.

البته زنگ کتاب فقط به چهاردیواری کلاس منحصر نمی‌شود. پایه‌های مختلف تحصیلی این مدرسه به‌نوبت، در ساعت مطالعه به کتابخانة نزدیک مدرسه می‌روند تا آن زنگ را در کتابخانه بگذرانند. بدین ترتیب دانش‌آموزان با محیط کتابخانه، روش مطالعه، عضویت در کتابخانه و قفسه باز و بسته آشنا می‌شوند.

البته زنگ کتاب و کتابخوانی با آسیب‌شناسی همراه است تا نتیجه بهتری داشته باشد. به گفته قربانی‌پور، بعد از هر ۲ جلسة زنگ کتابخوانی معلم‌ها دور یکدیگر جمع می‌شوند و ساعت‌هایی که به مطالعه کتاب اختصاص داده شده را آسیب‌شناسی می‌کنند و درباره خلاقیت‌هایی که در این ساعات انجام شده، علاقه دانش‌آموزان و تحلیل‌های آن‌ها صحبت می‌کنند. البته در این جلسات نماینده‌ای از دانش‌آموزان هم حضور دارد.

مدیر مدرسه شماره ۲ امام حسین(ع) درباره تأمین کتاب برای «زنگ کتاب و کتابخوانی» می‌گوید: با شروع سال تحصیلی کتابخانة هر کلاس توسط معلم کلاس غربال می‌شود و کتاب‌هایی که کهنه شده یا خوانده نمی‌شوند، جدا و کتاب‌های مورد تقاضای دانش‌آموزان خریداری می‌شود. برای تأمین هزینه کتاب‌ها، صندوقی با عنوان «کتاب‌افزایی کلاس» با هدف خرید کتاب برای هر کلاس گذاشته شده که هر دانش‌آموز به صورت خودخواسته مبلغی برای خرید کتاب به صندوق می‌اندازد. با توجه به مناسبت‌های مختلف مثل روز دانش‌آموز و یا اعیاد، صندوق‌ها توسط معلم باز می‌شوند و با توجه به علاقه و خواسته دانش‌آموزان، کتاب‌های مورد نظر خریداری می‌شوند.

اما آیا زنگ کتاب و کتابخوانی توانسته دانش‌آموزان را به مسئله مطالعه علاقه‌مند کند؟ آقای مدیر می‌گوید: آن‌طور که والدین بچه‌ها می‌گویند، بچه‌ها در تابستان‌ها به مطالعه رغبت نشان داده‌اند. ضمن اینکه در این مدت نمره درس ادبیات دانش‌آموزان نسبت به قبل سیر صعودی داشته و دایره لغات و خرانه اطلاعات دانش‌آموزانی که با علاقه‌مندی این طرح را دنبال می‌کنند، بیشتر شده است. با توجه به این شواهد، من احساس می‌کنم عادت به مطالعه در بچه‌ها ایجاد شده و آن‌ها از لپ‌تاپ و تلفن همراه فاصله گرفته‌اند و همین برای ما مهم است.

بنا به گفته قربانی‌پور، آخر هر سال تحصیلی کارتکس مطالعه دانش‌آموزان به والدین آن‌ها داده می‌شود تا والدین ضمن اینکه از وضعیت مطالعه بچه‌ها آگاه می‌شوند، از جهت‌گیری فکری و علاقه‌مندی بچه‌هایشان هم آگاهی می‌یابند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.