یزد -کارشناس حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد گفت: در این استان ۲هزار و ۷۰۰رشته قنات وجود دارد که حدود ۲۰ درصد آب مورد نیاز استان از همین طریق تأمین می شود و فلسفه دوام و پایداری شهر یزد وجود قنات هاست.

۲۰ درصد آب مورد نیاز استان یزد از  طریق قنات تأمین می شود

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی فهیمی با بیان این خبر اظهارداشت: از ویژگی های قنات ها، استحصال آب از منابع زیرمینی بدون مصرف انرژی و برداشت آب در حد توان سفره آب زیرزمینی و برهم نخوردن تعادل بین تخلیه و تغذیه سفره است.

وی افت سطح آب زیرزمینی، نشست زمین، هجوم آب شور و افت کیفی منابع آب و شورشدن تدریجی آنها، بیابان زایی(پدیده ماسه های روان و ریزگردها) را از مشکلات و چالش های موجود در زمینه آبهای زیرزمینی برشمرد.

کارشناس حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد درباره مصرف آب زیرزمینی در استان یزد خاطرنشان کرد: آب زیرزمینی در این استان در بخش های کشاورزی ، صنعت و خدمات و شرب و بهداشت به ترتیب ۸۲درصد ، ۷۰درصد و ۱۱درصد مصرف می شود.
فهیمی میزان بازدهی آبیاری در ایران را طبق گزارش فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) ۳۳درصد اعلام کرد و افزود: از جمله راهکارهای صرفه جویی مصرف آب کشاورزی ، توسعه نیافتن کشت در استان ، جایگزین کردن کشت های پرآبخواه با کشت های کم آب خواه و متناسب با اقلیم استان و استفاده از روش های نوین آبیاری است.

وی با بیان اینکه میزان بازدهی در آبیاری سنتی ۳۰ درصد ، بارانی ۷۰ درصد و قطره ای ۹۰ درصد است گفت: آب میراثی از پدرانمان نیست، بلکه امانتی است برای فرزندانمان و باید درحفاظت و صرفه جویی آن دقت و جدیت داشته باشیم

این کارشناس درباره وضعیت اقلیمی استان یزد هم افزود: از لحاظ میانگین بلندمدت بارش ، بارش های استان یزد از بارش های سیستان و بلوچستان هم کمتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.