ارومیه- راه‌آهن مراغه - ارومیه ازجمله طرح‌های عمرانی آذربایجان غربی است که شهر ارومیه را به راه‌آهن سرتاسری وصل می‌کند، عملیات اجرایی این طرح از ۱۶ سال پیش آغازشده و تاکنون قطعه اول آن از مراغه تا میاندوآب و قطعه دوم آن از میاندوآب به مهاباد به بهره‌برداری رسیده است.

قدس آنلاین-گروه استان ها: این پروژه که از سال ۸۰ آغازشده به طول ۱۸۵ کیلومتر و در پنج قطعه در دست اجراست ولی در طی ۱۶ سال گذشته با فرازوفرودهای بسیاری همراه بوده است.

این طرح که باید در سال ۸۸ به اتمام می‌رسید، باوجود وعده‌های متعدد مسئولان همواره در این سال‌ها درگیر مشکلات اعتباری و خلف وعده‌های پیمانکار بوده است.

آخرین وعده مسئولان مبنی بر افتتاح ایستگاه نقده دهه فجر سال ۹۵ و ایستگاه ارومیه نیز بهار سال ۹۶ بود اما حالا که این خط به آخر خود رسیده است سخنان دیگری مبنی بر فرسودگی ریل‌ها و سفر ناایمن شنیده می‌شود.

ریل‌های زنگ‌زده

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در این راستا با اشاره به وعده‌های دولتمردان در مناسبت‌های مختلف جهت افتتاح قطار ارومیه ـ مراغه گفت: ۱۶ سال است این قطار بر پای میز وعده‌های مسئولین است و بالاخره پس از سال‌ها به مرحله افتتاح رسیده، اما این راه‌آهن عاری از مشکلات نیست.

۱۶ سال است این قطار بر پای میز وعده های مسئولین است و بالاخره پس از سال ها به مرحله افتتاح رسیده، اما این راه آهن عاری از مشکلات نیستنادر قاضی پور با اشاره به مشکلات راه‌آهن ارومیه مراغه در ابتدا به مشکل ایستگاه قطار ارومیه اشاره‌کرده و بیان داشت: ایستگاه قطار ارومیه در خارج و حاشیه شهر قرارگرفته، درحالی‌که در تمام نقاط دنیا ایستگاه‌های قطار در داخل شهر و در دسترس سریع مردم قرار دارد.

 نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از پوسیدگی و وارداتی بودن ریل‌های راه‌آهن ارومیه ـ مراغه و بی‌توجهی مسئولین به این امر انتقاد کرده و با اشاره به وضعیت ریل‌های موجود درراه آهن ارومیه ـ مراغه گفت: ریل‌های راه‌آهن همگی دارای مشکل بوده و پوسیده است و با ضربه دچار ازهم‌پاشیدگی می‌شوند.

وی افزود: مشکل ریل‌ها تنها زنگ‌زدگی نیست،هیچ‌کدام از ریل‌ها دارای مشخصات تولید نیستند و در برابر سردی، گرمی و سرعت قطار دچار مشکل خواهند شد.

قاضی پور، ریل‌های راه‌آهن را وارداتی خواند و ادامه داد: دولتمردان و بزرگان ریل‌های قطار کهنه و استفاده‌شده از کشورهای چین و هند که مورداستفاده آن‌ها نبوده‌اند را وارد کرده‌اند این در حالی است که اصفهان خود تولیدکننده بهترین ریل‌ها با استانداردهای بسیار مناسب است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: مانع آمدن قطار با مسیر و وضعیت موجود به ارومیه نشدم تا نگویند قاضی پور با قطار و پیشرفت استان مقابله کرد اما مسئولین باید پاسخگوی وضعیت فعلی باشند

وضعیت عادی است

درحالی‌که نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه این راه‌آهن را همراه با مشکلات می‌خواند اما «سید هادی بهادری»

دیگر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نظری مخالف داشته و ابراز می‌کند: ریل‌های راه‌آهن مراغه –ارومیه سالم بوده و هیچ‌گونه مشکلی ندارد.

وی یادآور می‌شود: تمامی ریل‌ها سالم بوده و فقط در برخی نقاط دارای زنگ آهن سطحی هستند که اتفاقی عادی و طبیعی محسوب می‌شود.

وی می‌افزاید: عملیات عمرانی قطار به پایان رسیده و پس از پایان ریل‌گذاری مسیر تحویل شرکت راه‌آهن داده می‌شود تا ازلحاظ پیچ بندی و استانداردسازی موردبررسی گیرد.

وی ادامه می‌دهد: اکنون نیز حرکت قطار با سرعت‌پایین در این مسیر ممکن است و پس از پایان استاندارسازی،قطار می‌تواند با سرعت  ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در این مسیر به حرکت درآید.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایجاد اداره کل راه‌آهن آذربایجان در دست پیگیری است گفت: این در حالی است که وجود برخی موانع در وزارت راه و شهرسازی مانع از ایجاد آن می‌شود.

وی بیان کرد: هم‌اکنون اداره کل راه‌آهن در هشت منطقه کشور وجود داشته و با توجه به وجود مشکلاتی، دولت درصدد است در آذربایجان به‌جای اداره کل، پایانه وجود داشته باشد.

کار تمام است

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز گفت: اتصال مرکز استان به شبکه ریلی به‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و با تلاش‌های مجموعه مدیران استانی و ملی بخش عمده‌ای پروژه انجام شد.

کهوریان ادامه داد: باوجود برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای افتتاح این پروژه به دلیل مشکلات اعتباری، بهره‌برداری از آن به تأخیر افتاد.

وی بابیان اینکه از مسیر ایستگاه نقده تا ارومیه ۵۰ کیلومتر ریل‌گذاری به اتمام رسیده است افزود: از محل ایستگاه ارومیه نیز به طول ۲۰ کیلومتر به‌صورت دستی ریل‌گذاری انجام‌شده است.

کهوریان افزود: همچنین ساختمان اصلی ایستگاه ارومیه با ۹۳ درصد در حال اجراست و از مراحل زیرسازی و ریل‌گذاری نیز تنها ۴ کیلومتر مانده است که تمام نیروی کار برای مرحله استحکام‌بخشی ریل‌گذاری‌های دستی و برای تکمیل نواقص و آماده سازی مسیر متمرکز شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.