یاسوج- شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد هم چون سایر شهرهای کشور در طی سال‌های گذشته با روند رو به رشد و افزایش جمعیت روبرو بوده است و لذا قد کشیدن ساختمان‌های بلندمرتبه در خیابان‌های اصلی شهر خود گواه این مدعاست.

دست آتش‌نشانان یاسوج از آتش کوتاه است

قدس آنلاین-گروه استان ها: هنگامی‌که حادثه پلاسکو صدر اخبار شبکه‌های ملی و اجتماعی قرار گرفت تا مدت مدیدی و در هر محفلی سخن از ایمنی و ارتفاع ساختمان‌ها بود اما این روزها به‌غیراز برخی از متولیان آتش‌نشانی شاید کمتر شهروندی از ایمنی شهر و امکانات شهرداری خبر دارد و شاید هم هیچ شخصی نمی‌داند که یاسوج با جمعیتی افزون بر ۲۵۰ هزار نفر دستش از ایمنی کوتاه است. 

دست آتش‌نشانان کوتاه است

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یاسوج به‌عنوان شخصی که بیشترین مسئولیت و درگیری را در این رابطه دارد اظهار می‌کند: تجهیزات و خدمات آتش‌نشانی شهر یاسوج تنها برای ساختمان‌های سه‌طبقه می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد و برای ساختمان‌های با تعداد طبقات بیشتر نیاز به خودروهای بالابر مجهز و لباس و تجهیزات جدید آتش‌نشانی در سطح شهر یاسوج ضروری است.

محمد رستمی ابراز می‌کند: ساختمان‌های هشت و ۱۰ طبقه‌ای در یاسوج و نبود امکانات آتش‌نشانی برای مقابله با حوادث احتمالی بسیار نگران‌کننده است.

رستمی با توجه به اینکه ساختمان‌های جدید در شهر یاسوج هم‌اینک از پنج طبقه به هشت‌تا ۱۲ طبقه توسعه داده‌شده‌اند یادآور می‌شود: در صورت بروز اتفاق در این ساختمان‌ها عملیات امداد و نجات با مشکل جدی مواجه می‌شود.

وی بیان می‌کند: هم‌اینک نیز که در برخی ساختمان‌های پنج طبقه و بالاتر در یاسوج اتفاقی رخ می‌دهد نیروهای آتش‌نشانی تنها بنا به تعهد و رسالت و غیرت و شجاعتی که دارند با حداقل امکانات خدمات‌رسانی  می‌کنند.

بازی با آتش

کمبود امکانات اطفای حریق البته در این شهر تنها به بالابر و طبقات ساختمان‌های مرتفع منتهی نشده و بلکه جان آتش‌نشانان و متولیان تأمین ایمنی را هم نشانه گرفته است تا آنجا که مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یاسوج اظهار می‌کند: کمبود تجهیزات اطفای حریق در استان به حدی است که ۴۰ نیروی عملیاتی در شهر یاسوج در سه ایستگاه تنها سه دست لباس ایمنی قدیمی دارند که به‌زحمت دمای زیاد آتش را تحمل می‌کنند.

وی عنوان می‌کند: در بازدید که آقای رادی معاون آتش‌نشانی کشور از ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر یاسوج داشت وضعیت تجهیزات ایمنی در این ایستگاه‌ها را فاجعه‌بار دانست و بر ضرورت توجه مسئولان استان و کشور برای کمک به رفع مشکلات در این ایستگاه‌ها تأکید کرد.

رستمی می‌گوید: سه ایستگاه آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در سطح شهر یاسوج  فعال است که ایستگاه مرکزی  شماره ۱ حوالی بلوار چمران در منطقه سالم آباد، ایستگاه شماره ۲  حوالی بلوار عدل و ایستگاه شماره ۳ نیز در جاده اکبرآباد جنب شهربازی واقع‌شده است که با حد استانداردهای لازم فاصله دارد.

آتش زیر خاکستر

رستمی به وضعیت خیابان عمده‌فروشان شهر یاسوج و مشکلاتی که ازلحاظ ایمنی در این خیابان وجود دارد نیز اشاره‌کرده و می‌گوید: در برخی از مغازه‌های این خیابان با مواد قابل اشتعال نئونان مغازه‌ها را به سه قسمت تقسیم کرده‌اند و به‌صورت سه‌طبقه درآورده‌اند تا از فضای بیشتری برای انبار اجناس استفاده کنند که در صورت بروز آتش‌سوزی هم جان مأموران آتش‌نشانی به خطر می‌افتد و هم خسارت بیشتری به مغازه‌ها وارد می‌شود.

وی خواستار ساماندهی مشکلات  مغازه‌داران خیابان ۱۳ آبان  و انتقال آن‌ها به مکانی مجهز و دارای ایمنی بیشتر است و از مسئولان استان می‌خواهد تا جدیت بیشتری در این رابطه نشان دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.