زاهدان _ معاون سیاسی اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با ثبت جهانی روستای کلپورگان سراوان در آذر ماه امسال، ایران مقام اول دنیا را در ثبت جهانی میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرها و روستاها به دست آورده است.

جشن ثبت جهانی روستای گلپورگان هفتم آذر ماه سال جاری برگزار می شود

به گزارش قدس آنلاین  به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان؛ علی اصغر جمشید نژاد در نشست شورای راهبردی گردشگری استان که ظهر امروز در استانداری برگزار شد، اظهار  داشت: جشن ثبت جهانی و اهداء لوح ثبتی روستای کلپورگان سراوان، هفتم آذرماه امسال با حضور مقامات بین المللی و ملی برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه در سطح کشور روستاهای بسیاری وجود دارد که دارای شهرت و ویژگی های منحصر بخود هستند گفت: انتخاب روستای کلپورگان در رقابت با این روستاها حاصل توجه دولت به استان و مدیریت خوب استان است.

وی با بیان اینکه سفال کلپورگان بدون استفاده از چرخ سفالگری و نقوش خاص خود با قدمت ٦هزار سال توسط بانوان روستای کلپورگان ساخته می شود، تصریح کرد: مطالعه در زمینه سفال کلپورگان از حدود ١٥٠ سال قبل آغاز شده است و همواره مورد توجه محققین و باستانشناسان قرار دارد. معاون سیاسی و اجتماعی استاندار با اشاره به ارزشمند بودن ثبت جهانی این روستا، إظهار داشت: نگهداشت ثبت جهانی از اهمیت بسیاری برخوردار است که دستگاه های مربوطه باید مراقبت و توجه لازم را در طرح های توسعه ای این روستا لحاظ کنند تا موجب خروج این روستا از فهرست آثار جهانی نشود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم خواستار همکاری همه ی سازمان ها برای هرچه بهتر برگزارشدن این جشن شد. مازیار مشتاق گوهری از خوشحالی شهروندان سراوانی نسبت به ثبت جهانی روستای کلپورگان خبر داد و ابراز امیدواری کرد: این روستا به عنوان قطب گردشگری، محل جذب گردشگران خارجی و داخلی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.