در دل یکی از محله‌های قدیمی تهران مسجدی است که به گفته مردم محله بیش از ۱۰۰سال قدمت دارد؛ مسجدی که خاطرات بی شماری از لحظات پر التهاب جنگ و کمک‌های پشت جبهه را دل خود دارد.

مسجد داری و توسعه فرهنگ دینی به سبک خانوادگی

قدس آنلاین- در دل یکی از محله‌های قدیمی تهران مسجدی است که به گفته مردم محله بیش از ۱۰۰سال قدمت دارد؛ مسجدی که خاطرات بی شماری از لحظات پر التهاب جنگ و کمک‌های پشت جبهه را دل خود دارد.

 اما این مسجد قدیمی که تا امروز به فعالیتش ادامه داده، حالا ۶ سالی می‌شود که به همت و اراده زوجی از سلسله جلیله سادات که هم تحصیلات دانشگاهی دارند و هم از درس استادان برجسته حوزه بهره برده‌اند؛ جایگاه ویژه‌ای در میان مساجد پایتخت و کشور پیدا کرده است.

از مسجد خاتم الانبیا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) یا همان مسجد سنگی معروف می‌گویم که این روزها با همدلی و همراهی همه اهالی محله اداره می‌شود. مسجدی که در خیابان ری واقع شده و معماری زیبای ایرانی- اسلامی، مناره‌های سربه فلک کشیده و گنبد فیروزه‌ای‌اش از فاصله دور هم در اتوبان پیداست.

 بنای چند وجهی این مسجد و معماری زیبای آن همواره پذیرای دوستداران مسجد در همه گروه‌های سنی است؛ در روزهای گرم تابستان فرصت‌های فراغت اهالی کوچک و بزرگ محله را با کلاس‌های آموزشی گوناگون پر می‌کند و در روزهای مدرسه هم به کلاس‌های آموزشی متناسب با درس بچه‌ها تبدیل می‌شود.

«حجت الاسلام سیدمحمد خلیلی تهرانی» امام جماعت مسجد سنگی و همسرش «زهرا سادات موسوی» از همه ظرفیت‌های مسجد استفاده کرده‌اند تا مسجدداری و توسعه فرهنگ دینی در خانه خدا و به سبک خانوادگی شکل بگیرد.

همسایگی دیوار به دیوار مسجد

حجت الاسلام خلیلی تهرانی درباره نحوه ورود به این مسجد و آغاز فعالیتش می‌گوید: وقتی اداره این مسجد به بنده واگذار شد از آنجا که یکی از مسائل مهم برایم جذب همه اهالی محله برای همراهی در اداره مسجد بود، به همراهی همسرم تصمیم گرفتیم منزلمان را به نزدیک مسجد منتقل کنیم و شدیم همسایه دیوار به دیوار مسجد. از وقتی آمدیم همسایگی مسجد، کارها با سرعت بیشتری دنبال می‌شود و بنده و همسرم در ساعات مشخصی در کنار اهالی محله هستیم و در صورتی که مشکلی داشته باشند و کاری از ما بربیاید، برای آن‌ها انجام می‌دهیم.

امام جماعت مسجد سنگی تأکید می‌کند: همراهی همسرم به پیشرفت کارها کمک کرده و به باور من، این الگوی خوبی برای همه اهالی محله بوده که بدانند همدلی و همراهی زن و شوهر رمز توفیق در مسیر زندگی مشترک است.

برنامه‌های آموزشی برای همه گروه‌های سنی

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی گوناگون در مسجد می‌گوید: یکی دیگر از نکات جالب در اجرای برنامه‌های آموزشی و معرفتی مسجد این است که خانواده‌ها باز حضور دارند و ما برنامه‌ها را با همراهی اعضای خانواده‌های محله دنبال می‌کنیم که هم برای تابستان و اوقات فراغت بچه‌ها و والدین برنامه داریم و هم برای زمان تحصیل بچه ها. آموزش‌های کمک درسی در این مسجد نیز برقرار است.

خلیلی تهرانی می‌گوید: برنامه‌های آموزشی کمک درسی، مشاوره، ورزشی، جلسات بحث اعتقادی، حلقه‌های معرفتی، سیره شناسی اهل بیت(علیهم السلام)، جلسات قرآن و ایجاد فضای شاد و مفرح برای کودکان و نوجوانان از جمله برنامه‌های این مسجد است.

اداره مسجد یا همان «آتش به اختیار» مورد تأکید آقا

اما «زهرا سادات موسوی» همسر امام جماعت مسجد که دکترای مشاوره امور خانواده دارد، در کنار اداره مسجد در نهادها و اماکن گوناگون مشاوره می‌دهد و البته اهالی محله هم از دوره‌های مشاوره ایشان بهره می‌برند.

وی با اشاره به علاقه‌اش در همراهی همسر برای اداره مسجد می‌گوید: حاج آقا فردی فعال در عرصه‌های گوناگون، از اداره مسجد گرفته تا آموزش و مشاوره هستند و من هم از ابتدای زندگی مشترک، از این همه همت و تلاش همسرم الگو گرفته‌ام و اعتقاد دارم زندگی مشترک اگر با همراهی و همدلی زوجین اداره شود، حتماً موفقیت‌های زیادی به همراه دارد.

همسر امام جماعت مسجد سنگی، با بیان اینکه اداره مسجد به عنوان مهم‌ترین پایگاه اعتقادی همان «آتش به اختیار» مورد تأکید آقاست؛ ادامه می‌دهد: وقتی آقا به مسئله «آتش به اختیار» تأکید می‌کنند بدان معناست که هر فردی در هر کسوتی می‌تواند در تحقق این مسئله مهم و گسترش آن در جامعه سهم داشته باشد.

موسوی اضافه می‌کند: وقتی بنده و همسرم با علاقه کار اداره مسجد را آغاز کردیم، مردم هم بتدریج به ما پیوستند و همه محله شدیم اداره کننده امور خانه خدا و این همان آتش به اختیار است که حالا در محله ما جریان دارد.

 وی تأکید می‌کند: اینجا عصرها دوره‌های مشاوره و حلقه‌های معرفتی در خدمت اهالی محله هستم که البته بیشتر آن‌ها خانوادگی از این دوره‌ها استفاده می‌کنند.

عبادت همراه با طعم شیرین بازی

حاج آقا خلیلی و همسرش با آمدن به این مسجد بانی خیر شده‌اند و حالا همه بچه‌های محله شوق عبادت را در کنار بازی‌های کودکانه در مسجد تجربه می‌کنند.

علیرضا ۶ ساله به همراه مادرش به مسجد آمده و مشغول بازی است. وقتی از او درباره حال و هوای مسجد می‌پرسم با ذوق کودکانه می‌گوید: همراه بابا و مامانم به مسجد می‌آیم نماز می‌خوانم و بعد هم با همسن و سال هایم بازی می‌کنم.

«محمد» دوست کوچک دیگری که سخت مشغول بازی است، می‌گوید: من مسجد را دوست دارم، همیشه منتظرم وقت اذان برسد و همراه خانواده‌ام برای نماز به مسجد بیایم که پس از نماز، بازی کنیم.

جذب نوجوانان و جوانان در مسجد

اما «آتش به اختیار» امام جماعت مسجد سنگی، حالا پای جوانانی را به مسجد باز کرده که کودکی هایشان هم پای منبر همین مسجد گذشته و حالا با گذشت سال‌ها خودشان مربی بچه‌های کوچک‌تر هستند.

«امیرجعفری» یکی از مربیان مسجد است که کلاس‌های قرآن را اداره می‌کند. خودش می‌گوید؛ در همین مسجد قرآن را یاد گرفته و حالا هم به بچه‌های کوچک، قرآن تعلیم می‌دهد.

جعفری ادامه می‌دهد: اینجا آموزش قرآن در سطح‌های مختلفی برگزار می‌شود و همه بچه‌های محله از این کلاس‌ها استفاده می‌کنند.

محمد نوری یکی دیگر از مربیان مسجد است که درباره علاقه‌اش به مسجد می‌گوید: اخلاق و سیرت خوش حاج آقا خلیلی همه را به مسجد علاقه مند کرده و من که هم محله‌ای مسجد هستم، در اوقات فراغت بچه‌ها به آن‌ها سیره اهل بیت(علیهم السلام) را درس می‌دهم.

وی تأکید می‌کند: من خودم عاشق مسجد هستم و بهترین جایی که توانستم خودم را پیدا کنم، مسجد است.

محلی برای دورهمی‌های اهالی محله

این روزها با همت و اراده این زوج اهل مسجد، زندگی خیلی از مردم محله تحت تأثیر قرار گرفته؛ همه شده‌اند یک پا «آتش به اختیار» که در هر شرایطی هر کاری از دستشان بر می‌آید برای دیگران انجام می‌دهند.

حالا اینجا صرفاً یک مکان عبادی نیست، بلکه همه مردم محله اینجا احساس آرامش می‌کنند، چون می‌دانند خانه خدا خانه آرامش آن هاست و می‌توانند مسائل زندگی اجتماعی خودشان را نیز در این محل نورانی پیگیری کنند.

اهالی این محله حالا می‌دانند وقتی رهبر معظم انقلاب از «آتش به اختیار» سخن می‌گویند تحقق آن فقط به همت و همدلی نیاز دارد نه صرفاً تخصیص بودجه.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.