اهواز_کارشناس صنعت آب کشور  با اشاره به اهمیت کارون برای خوزستان عنوان کرد: تداوم فعالیت این چنینی وزارت نیرو ادامه اثرات فعالیت ۶۰ ساله اش در بلعیدن حجم بزرگی از منابع مالی کشور بدون بازدهی اقتصادی، سیاسی است.

تصدیگری دولتی آب جایش را به پایشگری دهد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ فاطمه ظفرنژاد در نشست مشترک محیط زیست، وزارت نیرو و نمایندگان مجلس که شامگاه جمعه در اهواز برگزارشد، اظهارکرد: در مقاله ای به نام مصائب کارون که در نشریه جلگه چاپ شد به مسائلی که در طی این شش سال برای کارون پیش آمده است اشاره کرده ام. کارون که عنوان تنها رودخانه کشتی رانی کشور را به خود اختصاص داده است، در اثر مدیریت های ناصحیح سازه های آبی به آبراهه تبدیل شده است.
وی از نمایندگان خواست از مدیریت متمرکز آب  در پایتخت دست بردارند و ادامه داد: ما می خواهیم مطالبه گر باشیم و شرکت هایی که کاملا جانبدارانه به این مسئله نگاه می‌کنند، جلوگیری کنیم، بخش بزرگی از رودخانه ها، دریاچه ها، تالاب ها و سفره های زیر زمینی در طی این چند دهه به کویر تبدیل شده است و گذشته از زیست بوم ها، جوامع بومی که به این پیکره های آبی وابسته هستند دچار محدودیت شده اند.
کارشناس مسائل آب با اظهار اینکه کارون و کرخه رگهای حیات استان خوزستان هستند، گفت: ما در شش دهه گذشته ۶۴۷ سد ساختیم، ۱۴۶ سد در حال ساخته شدن داریم و ۵۳۷ سد نیز در دست مطالعه داریم که امروز یا فردا کلید می خورد و وارد اجرا می شود. با این ساخت و ساز های افراطی دیگر رودخانه ای برای ما نمانده است و تمام رگ های حیات و پیکره های آبی ما در حال از دست رفتن است.  
ظفرنژاد با بیان اینکه ششمین انتقال آب از کارون بدون مجوز زیست محیطی در حال انجام شدن است افزود: این انتقال ها جلگه خوزستان نیز مثل سایر جلگه هایی که با مدیریت ناصحیح از بین رفتند با مشکلات جدی مواجه می کند.
وی  از مردم خواست وارد عمل شوند و در خصوص حوزه های آبی موجود در کشور اعمال نظر کنند و افزود: مطمئنا اگر نظر مردم برای مدیریت آب کارون در نظر گرفته می شد، امروز این رودخانه با ۶ طرح انتقال آب مواجه نبود.  
کارشناس صنعت آب کشور با اشاره به پدیده نوظهور حکمرانی آب در حال حاضر گفت: مسئولین در وزارت نیرو هیچ توجهی به بازخورد کارهای خود ندارند و اثرات و نتایج کارهایشان را مورد بررسی قرار نمی دهند به همین دلیل است که خط ششم انتقال آب از کارون را شروع کرده اند و می خواهند کلید نهایی را بزنند.
ظفرنژاد درباره آلودگی هوا هم گفت: اگر مسئولین یک بار در این استان نفس بکشد و بچه هایشان هوایی که ما دیدیم را استشمام کنند، شاید این تصمیم ها را نگیرند، چنین تصمیم گیری هایی باید یک بار برای همیشه کنار گذاشته شود.
وی تصریح کرد: نامه هایی برای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، آب و کشاورزی نوشته شده است تا بیایند آب را با دیگر منابع طبیعی تطبیق بدهند و اجازه دهند حوزه های آب خیز توسط شورای راهبردی خود آن منطقه اداره شود و تنها اینکار است که می تواند از فجایعی که در حال وقع است جلوگیری کند.
کارشناس صنعت آب کشور با تاکید بر اینکه بخش آب و مدیریت سازه ای باید از وزارت نیرو حذف شودبیان کرد: این بخش باید توسط منابع طبیعی، محیط زیست و مردم مدیریت شود و تحقق این امر نیاز به یک عزم ملی دارد. مسئولان ما نیز باید به جای فرافکنی، به محتوای مطالبه گری ما بیاندیشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.