مجلس نماینــدگان آمریکا بــا اجماع کامل و در حرکتی مشترک طرح تحریم های موشــکی ایران را با ۴۲۳ رأی موافق به تصویب رســاندند.

ائتلاف حامیان ترامپ و اوباما علیه برنامه موشکی ایران

مجلس نماینــدگان آمریکا بــا اجماع کامل و در حرکتی مشترک طرح تحریم های موشــکی ایران را با ۴۲۳ رأی موافق به تصویب رســاندند. تنها ۲ نماینده در نشست پنجشــنبه مجلس آمریکا به این طرح رأی مخالف دادند. بدین ترتیــب دموکرات های حامــی اوباما و جمهوری خواهان حامی ترامپ یــک صدایی خود را در تقابل با ایران بر مبنای راهبرد تهاجمی و جدید دونالد ترامپ، علیرغم انتقادهای ظاهری و نمایشــی در رســانه ها نمایان کردند. این طرح را باید اولین گام اجرایی از سوی کنگره در مسیری همسو با راهبرد جدید و تهاجمی دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایــران تلقی کرد. اقدامی که پس از لفاظی هــای رئیس جمهور آمریکا در مورد حمایت ایران و به ویژه سپاه پاسداران از تروریسم، برای دومین بار در هفته های اخیر خطوط قرمز تهران را در زمینه محورهای دفاعی و امنیتی خود شکســته است.

این طرح گرچه تحریم های تازهای را علیه ایران اعمال نمی کند اما مفادی را به تصویب می رساند که طی آن آمریکایی ها می توانند با توسل به بهانه خطر آزمایش موشکی و توسعه توان دفاعی کشورمان، تحریم های جدید و سخت تری را علیه ایران اتخاذ کنند. در این طرح، با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که از ایران خواسته روی تولید و آزمایش موشک های بالستیکی که توانایی حمل کلاهک هسته ای را دارند کار نکند، آمده است: «سیاست ایاالت متحده این است که از هرگونه فعالیت ایران در ارتباط با موشــک های بالستیکی که برای داشتن توانمندی حمل کلاهک هسته ای طراحی شده اند، از جمله شلیک یا استفاده از چنین فناوری های موشکی، جلوگیری کند».

این طرح در حالی اســت که مقامات کشــورمان بارها اعلام کرده اند آزمایشات موشکی در چارچوب دکترین دفاعی جمهوری اسلامی است و موشک هایی که تا به حال ساخته و آزمایش شده اند، فاقد توانایی حمل کلاهک هسته ای هستند و به طور کلی چنین فناوری ای در این موشک ها تعبیه نشده است و از سویی تمامی نهادهای بین المللی از جمله شورای امنیت تاکنون آزمایش های موشکی ایران را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ ندانسته اند. بر اساس این طرح، دولت ترامپ موظف شده است تا حداکثر ۹۰ روز پس از قانونی شدن آن، گزارشی درباره افراد و نهادهایی که از برنامه موشکی ایران حمایت و پشتیبانی کرده اند را به کنگره ارائه کند.

توسعه برنامه موشکی آمریکا به موازات تحریم ایران

در این طرح رئیس جمهور آمریکا موظف شده تا افراد و شرکت های حامی برنامه موشکی ایران را در لیست تحریمی خود قرار دهد. گرچه مجلس آمریکا به زعم خود و در ظاهر بدون لغو توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ تحریم های جدید موشکی را تصویب کرده، اما این تحریم ها به صورت سیستماتیک محدودیت های جدیدی را در پی هر آزمایش موشکی ایران به جریان خواهد انداخت که دامنه آن می تواند موضوعات برجامی را هم در بر گرفته یا تحت تأثیر قرار دهد. طرح جدید مقابله با برنامه موشکی نشانه آشکار نقض توافق بین المللی برجام است زیرا در این توافق قرار بود تمامی تحریم های اعمال شده علیه کشورمان برداشته شود. اما آمریکایی ها با عدم پایبندی به برجام، باز هم تحریم های دیگری را ضد جمهوری اسلامی به تصویب رساندند. ادعاهای آمریکایی ها مبنی بر خطر آزمایش های موشکی ایران در حالی مطرح می شود که همزمان مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند پنتاگون قصد دارد با هدف مقابله با ایران و کره شمالی در برنامه موشکی خود بازنگری کند و فناوری های جدید را به آن اضافه کند. آمریکا با ادعای اقدام به بازنگری و تغییرات در وزارت دفاع آمریکا برای مقابله با ایران و کره شــمالی، در واقع در پی پیش بردن برنامه توسعه موشکی و افزایش تسلیحات است و از این رهگذر، بیشتر در پی مشروع و به حق جلوه دادن اقدامات تنش آفرین خود در غرب آسیا و نیز در پیرامون کره شــمالی اســت. این بازنگری در حالی از سوی وزارت دفاع آمریکا برای مقابله با کشورمان دنبال می شــود که از سوی دیگر، وزیر اطلاعات اسرائیل اعلام کرده که اگر تلاش های ترامپ کارســاز واقع نشود، اسرائیل مستقلا برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزارهای هسته ای به شکل نظامی عمل خواهد کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.