مرز مهران در جنوب ایلام این روزها پذیرای زائران اربعین حسینی است، اما برای آمدن به این مرز حتما باید به داشتن ویزا توجه داشت چراکه امسال کنترل‌ها شدیدتر شده است.

باید و نبایدهای سفر به مرز مهران/«ویزا» اصل مهم برای سفر

به گزارش قدس آنلاین، مرز مهران این روزها پذیرای هزاران زائر از سراسر کشور است سال گذشته در این مرز به دلیل ازدحام افراد بدون ویزا، مشکلات متعددی از جمله در بحث اسکان و بسته شدن مرز به جود آمد.

امسال سفر به مرز مهران باید با ویزا و گذرنامه باشد چراکه افرادی که به این مرز بدون ویزا و گذرنامه مراجعه کنند قطعا باتوجه به گیت های متعدد کنترلی از شهر مهران تا پایانه مرزی به مشکل بر خواهند خورد و با توجه به ایجاد یک قرنطینه سریعا با اتوبوس به شهرهای خود برگشت می خورند.

در اربعین ۹۶ اقدامات کنترلی از سوی ایران و عراق بسیار شدید است و زائران و مردم بدانند امسال خط قرمز، داشتن ویزا و گذرنامه است.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور روز گذشت در ستاد اربعین استان ایلام در محل پایانه مرزی مهران اظهار داشت: حتما زائران به داشتن ویزا و گذرنامه برای ورود به مرز مهران توجه داشته باشند چرا که در صورت تجمع افراد بدون ویزا و گذرنامه، عراقی ها امسال مرز را خواهند بست.

توجه جدی به رانندگی در جاده های ایلام

اصل دوم برای سفر به استان ایلام و مرز مهران توجه بسیار جدی به جاده های پر پیچ و خم استان ایلام است، حتما در رانندگی باید مراقبت کرد.

جاده ایلام-ملکشاهی-مهران نیز در حال بهسازی بوده و زائران باید در این دو مسیر توجه بسیار زیادی داشته باشند،  زائران بهتر است شب ها از مبدا حرکت کنند تا در روز وارد جاده های استان شوند.

طبق گفته رضا همتی زاده، رئیس پلیس راه ایلام، امسال بهسازی مسیرهای ارتباطی از جمله ایلام-مهران و ملکشاهی-مهران بهتر شده ولی یکی از مهمترین نیازها بحث وجود علائم راهنمایی و رانندگی و نیوجرسی است.

مسیرهای ارتباطی به مرز مهران

فاصله مهران تا کربلا ۲۸۰ کیلومتر، کاظمین۲۸۳، سامرا ۴۴۴ و نجف ۳۰۳ کیلومتر است و علاوه بر نزدیکی، امنیت بسیار بالای این منطقه و مسیرهای این مرز تا شهرهای مذهبی عراق باعث شده زائران بیشتر از مرز مهران در ایام اربعین استفاده کنند.

استان ایلام در غرب کشور با استان‌های کرمانشاه، خوزستان و لرستان همسایه است و از طریق این سه استان می‌شود خود را به استان ایلام و مرز مهران رساند؛ البته معمولاً بیشتر زائران از طریق استان کرمانشاه خود را به استان ایلام می‌رسانند.

از استان کرمانشاه می‌توان از دو طریق شهرستان چرداول و شهرستان ایوان خود را به استان ایلام رساند و ازآنجا به مرز مهران رفت، همچنین از طریق استان لرستان از طریق شهرستان‌های چرداول و شهرستان دره شهر نیز می‌توان به شهر ایلام و بعد مهران تردد کرد.

مسیرهای رسیدن به مرز مهران

۱- کرمانشاه-اسلام آباد-ایوان-ایلام-مهران

۲-کرمانشاه-حمیل-سرابله-ایلام-مهران

۳-خرم آباد-کوهدشت-سرابله-ایلام-مهران

۴-خرم آباد-دره شهر-بدره-ایلام-مهران

۵-خوزستان-اندیمشک، دهلران-مهران

البته در سفر به استان ایلام می توان علاوه بر جاده ایلام-مهران از طریق جاده ملکشاهی-مهران و دهلران-مهران تردد کرد.

زائران می‌توانند با توجه به استان‌های محل سکونت در شرق، غرب، شمال و جنوب کشور از نزدیک‌ترین مسیر به استان‌های کرمانشاه، خوزستان و لرستان وارد استان ایلام شوند.

نزدیک‌ترین مسیر برای رسیدن زائران اربعین از مرز خسروی به مهران

مرز خسروی به علت آماده نبودن طرف عراقی برای انجام امور زوار همچنان بسته است و مسئولان اعلام کرده‌اند تا اطلاع ثانوی از زوار تقاضا داریم، برای تردد به مرز خسروی مراجعه نکنند و به مرز مهران در استان ایلام مراجعه داشته باشند.

حالا اگر زائرانی که در مرز خسروی هستند و می‌خواهند  به مرز مهران مراجعه کنند می‌توانند از مسیر قصرشیرین-گیلانغرب-ایوان-ایلام-مهران به این مرز تردد داشته باشند.

این مسیر به‌رغم داشتن پیچ‌های زیاد نزدیک‌ترین مسیر تردد زائران از مرز خسروی برای رسیدن به مرز مهران است.

البته زائران مرز خسروی از مسیرهای دیگر ازجمله محور قصرشیرین-اسلام آباد-ایوان-ایلام-مهران نیز می‌توانند تردد داشته باشند.

شماره تماس‌های ضروری در استان ایلام

ترمینال مسافربری شهر ایلام- آدرس:ایلام - میدان مادر - بلوار نبوت - پایانه مسافربری ایلام، شماره تماس: ۰۸۴۳۲۲۴۴۴۰۴

فرودگاه ایلام-شماره تماس: ۰۸۴۳۲۲۳۶۸۰۰

فرمانداری مهران: ۰۸۴۳۸۲۲۲۵۰۵

تعزیرات استان ایلام: ۰۸۴۳۲۲۲۷۴۰۱

راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام: ۰۸۴۳۳۳۳۳۰۹۵۵ و ۰۸۴۳۳۳۳۳۱۸۲۲

زائران حتما به نرخ کرایه ها توجه کنند که برای این کار می توانند از سازمان حمل و نقل و پایانه های استان ایلام اطلاعات کسب کنند چراکه بعضا تخلفاتی در مورد اضافه کردن کرایه ها مشاهده می شود.

۲ پارکینگ برای اتوبوس های بین شهری و خودروهای شخصی

سید کمال الدین میرجعفریان مدیر کل راه و شهرسازی ایلام در خصوص پارکینگ ها نیز اظهار داشت: دو پارکینگ بزرگ با مساحت ۳۰۰ هکتار شامل پارکینگ بزرگ اربعین با مساحت تقریبی ۲۷۰ هکتار در ورودی مهران ساماندهی شده که برای پارک زائرینی است که با خودروهای شخصی قصد حضور در راهپیمایی اربعین را دارند و پارکنیگ دوم به نام  برکت با ۳۰ هکتار وسعت برای اتوبوس‌های برون‌شهری جانمایی شده و برای کسانی که با وسیله حمل و نقل عمومی قصد خروج از مرز مهران را دارند آماده شده است.

آخرین وضعیت جاده ایلام-مهران

از ورودی ایلام تا مهران حدود ۱۲۰ کیلومتر است که حدود ۵۶ کیلومتر از این میسر سال قبل در مقاطع مختلف به صورت چهار بانده مورد بهره‌برداری قرار گرفت و امسال نیز از ۶۴ کیلومتر باقی مانده ۳۰ کیلومتر آن به صورت ۴ بانده تکمیل شده است و باقی آن در سه قطعه با ۴ پیمانکار به صورت سه شیفت کاری برای تبدیل مسیر به چهار بانده در حال انجام هست، که تا دو سال آینده به اتمام خواهد رسید.

روند بهسازی و تعریض مسیر دوم ترددزائرین اربعین

با توجه به تردد زیاد زائرین حسینی از مرز مهران ، محور ارتباطی ایلام – صالح آباد- مهران با بار ترافیکی سنگین و مسدود شدن این محور روبرو می شود و این امر باعث می شود زائرین ، مسیر جایگزین ایلام – ملکشاهی – مهران را برای تردد انتخاب کنند.

جاده ملکشاهی – مهران به مسافت  ۷۰کیلومتر است که مسافت ۲۷ کیلومتر تا روستای گنبد در محدوده استحفاظی شهرستان ملکشاهی است و مسیر گنبدپیرمحمد به مهران محدوده استحفاظی شهرستان مهران است که هم اکنون در دست بهسازی وتعریض است.

طبق گفته رحمت سجادی رئیس اداره راه وشهرسازی شهرستان ملکشاهی، پروژه مرمت و بهسازی محور ارتباطی ترشابه از آذرماه سال گذشته آغاز و تا پایان سال جاری اتمام و به بهره برداری می رسد.

وی گفت: بهسازی و مرمت جاده ترشابه به طول چهار ونیم کیلومتر با اعتبار اولیه ۷۰ میلیارد ریال۲.۵ کیلومتر از پروژه تا قبل از اربعین زیر بار ترافیک می رود.

اتباع خارجی به مهران سفر نکنند

سردار نورعلی یاری، فرمانده انتظامی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مأموران انتظامی استان ایلام در ورودی های استان از ورود اتباع خارجی برای حضور در مهران جلوگیری می‌کنند.

وی گفت: مرز شلمچه به عنوان مسیر تردد اتباع خارجی در نظر گرفته شده است.

در همین رابطه مدیر گذرنامه پایانه مرزی مهران گفت: روز گذشته از تردد ۱۵ تبعه افغانی و پاکستانی در پایانه مرزی مهران ممانعت شده است.

سرگرد میلاد فتاحیان گفت: ۹۶ گیت در پایانه مرزی مهران برای تردد زائران اربعین حسینی (ع) آماده است و بر اساس تصمیمات ستاد اربعین اتباع کشورهای خارجی بایستی به مرزشلمچه مراجعه کنند.

وضعیت تردد در پایانه مهران

کامران بختیاری مدیر پایانه مرزی مهران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین وضعیت تردد در مرز مهران اظهار داشت: هم اکنون روز به روز به میزان ترددها در مرز افزوده می شود.

وی گفت: تردد زائران در کمال آرامش انجام می شود و نیروهای نظامی و انتظامی با برقراری نظم زمینه را برای تسهیل در تردد فراهم می کنند.

بختیاری اظهار داشت: از ۲۹ مهرماه تا چهارم آبان بیش از ۹۰ هزار زائر از مرز مهران تردد کرده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.