قدس‌آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم گشایش رسمی نمایشگاه مطبوعات خواستار توجه رسانه های کشور به نیازهای واقعی مردم و مردم مداری به جای مقامات سالاری شد.

ضرورت توجه رسانه ها بر مردم مداری به جای مقامات سالاری

به گزارش خبرنگار ما سید عباس صالحی با اشاره به اینکه رسانه مدنی مرز میان جامعه مدنی و جامعه جاهلی است، گفت: محور عملکرد رسانه مدنی ، ادب، منطق و مداراست و اینچنین رسانه ای نقد می کند اما با منطق و انصاف.

وی  با اشاره به شاخص های رو به رشد فعالیت های مطبوعات در کشور گفت: در طول دوره دولت یازدهم، میزان مجوزهای صادر شده برای مطبوعات از 15 هزار به 56 هزار مجوز رسیده است و این نشان دهنده نگاه این دولت به توسعه مطبوعات است. همچنین تعداد مسئولان زن رسانه ها از 7 درصد به 13 درصد رسیده است. رسانه های برخط و سایت ها نیز از 200 عدد به حدود 2 هزار و 800 عدد رسیده است، ضمن اینکه بیمه شدگان رسانه ها از 5 هزار نفر به 16 هزار نفر افزایش یافته اند.

وی با اشاره به تلاش دولت برای سامان دهی قوانین مرتبط با عملکرد مطبوعات، اضافه کرد: لایحه سازمان نظام رسانه ای کشور هفته قبل به دولت آمد، لایحه قانون مطبوعات کشور نیز مراحل نهایی خود را طی می کند، ضمن اینکه لایحه تبلیغات بازرگانی نیز مراحل نهایی را طی می کند.

رسانه مولد می خواهیم، نه رسانه دلال

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رویکردهای دولت دوازدهم درخصوص رسانه ها، تأکید کرد: تقویت بنیه ملی رسانه ها نخستین رویکردی است که در این دولت به دنبال آن هستیم چرا که معتقدیم رسانه در کنار غذا و سلاح به رکن سوم امنیت تبدیل شده است.

صالحی با بیان اینکه جامعه ای با رسانه کم اعتماد در معرض تهدید است، افزود: جامعه ای که خبرهای دقیق و سریعش را از بیرون مطالبه کند و نتواند در تحلیل خبر به رسانه های داخلی اعتماد کند، ناامن است.

وی با اشاره به گسترش فناوری های جدید گفت: مرجعیت رسانه های حرفه ای دربرابر اغتشاش رسانه های غیرحرفه ای در  معرض تهدید است و باید رسانه را به عنوان رکن سوم امنیت ملی جدی گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت رسانه های خصوصی را دومین رویکرد دولت دوازدهم در برخورد با رسانه ها اعلام کرد و خودداری هیئت نظارت بر مطبوعات در صدور مجوز برای رسانه های دولتی را در دوره جدید ناشی از این رویکرد دانست.

وی افزود: در همین راستا یارانه ای به رسانه های دولتی در سال های اخیر پرداخت نشده است و تعرفه غرفه های نمایشگاه برای رسانه های دولتی دوبرابر رسانه های خصوصی محاسبه شده است.

وی تنگ شدن عرصه رقابت برای رسانه های خصوصی را به دلیل رقابت نابرابر مالی و اطلاعاتی با رسانه های دولتی باعث رواج ناامنی در فضای رسانه ها و برای شغل خبرنگاری دانست.

وزیر ارشاد همچنین با انتقاد از رواج دلالی و نقالی رسانه ای به جای تولید، رویکرد سوم دولت در دوره جدید را تقویت و ارتقای کیفی رسانه ها اعلام کرد و گفت: رسانه باید جایگاه نقد و اطلاع رسانی منصفانه باشد و نه پرخاشگری و تولید نفرت. برهمین اساس رسانه ایرانی می تواند با تکیه بر فرهنگ ایرانی می تواند رسانه ای پرتلألو در افق جهان امروز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.