زیارت اربعین مورد تأکید اهل بیت (علیهم‌السلام) علمای دین بوده است، درچند سال گذشته که داعش برای انحراف جهان از اسلام تشکیل شد این زیارت به شکل نمادین به حرکت بزرگی بدل گشت؛ حرکتی که توانست تا حدودی خلاء سوءمدیریت‌ها و ناتوانی‌های فرهنگی درمعرفی اسلام و تشیع را که سازمان‌ها و نهادهای مختلف درمقابل حرکت داعش باید از خود بروزمی‌دادند پرکند. بسیار تاسف‌انگیز است وقتی می‌شنویم که مثلاً در برزیل تا مدتها داعش مساوی با شیعیان ایرانی معرفی شده بود تا این‌که به خواست خدا با برگزاری مسابقات المپیک برزیل و تهدید ایرانیان توسط داعش این جنگ دروغین رسانه‌ای برملا شد.

باید جهانیان را به واسطه اربعین بیدار کنیم

قدس آنلاین- زیارت اربعین مورد تأکید اهل بیت (علیهم‌السلام) علمای دین بوده است، درچند سال گذشته که داعش برای انحراف جهان از اسلام تشکیل شد این زیارت به شکل نمادین به حرکت بزرگی      بدل گشت؛ حرکتی که توانست تا حدودی خلاء سوءمدیریت‌ها و ناتوانی‌های فرهنگی درمعرفی اسلام و تشیع را که سازمان‌ها و نهادهای مختلف درمقابل حرکت داعش باید از خود بروزمی‌دادند پرکند. بسیار تاسف‌انگیز است وقتی می‌شنویم که مثلاً در برزیل تا مدتها داعش مساوی با شیعیان ایرانی معرفی شده بود تا این‌که به خواست خدا با برگزاری مسابقات المپیک برزیل و تهدید ایرانیان توسط داعش این جنگ دروغین رسانه‌ای برملا شد. اما هم برای ثواب عظیمی که به آن سفارش شده و هم برای آن که درمعرفی تشیع به صورت مردمی و در نبود سازمان‌ها و ارگان‌های مدعی حرکت درستی صورت گیرد چند سالی است به طور خودجوش انجمن اربعین حسین اروپا توسط جمعی از جوانان مسلمان در اروپا به سرپرستی علیرضا رجبی شکل گرفته است. درهمین رابطه با ایشان که یک تنه بدون حمایت هیچ سازمان و یا ارگان برای دفاع از تشیع و نیز احیای یک فعالیت فرهنگی ومعنوی آستین همت بالا زده است و اصرار به گمنامی دارد به گفت‌وگو نشستیم. نکته جالب آن است که این مجاهد گمنام برخلاف تصورمان نه روحانی مبلغ بود و نه یک شخصیت آکادمیک که از جایی حمایت بشود بلکه وی درهلند به کار آزاد مشغول است که در راه اهل بیت همت گماشته است:

در ابتدا بفرمایید چطور شد به فکر راه اندازی کاروان اربعین شدید؟
انجمن اربعین حسینی اروپا چند سالی است که شکل گرفته البته قبل ازاین هم کاروان داشتیم ولی به صورت رسمی ثبت نشده بود اما دوسه سال قبل انجمن رسمی شد و همچنان درخدمت زائران امام حسین(ع) دراروپا هستیم تا برای اربعین عازم عراق شوند. آقایان رحیم پورازغدی و پناهیان ما را در این حرکت یاری کردند و به نوعی به واسطه ایشان اربعینی شدیم دوسه سال پیش که برای راهپیمایی اربعین به عراق رفته بودیم با همراهی‌شان کار رسمی‌تر شد زیرا نمی‌خواستیم تنها تماشاچی باشیم چون حضور خوب است اما می‌بایست کاری حداقلی هم انجام داد و از آنجا که در اروپا هستم و به کشورهای مختلفی رفته‌ام دوست داشتم تا در کنار زائران هموطن بستری ایجاد شود تا از آن طرف دنیا هم بتوانند در اربعین شرکت کنند و از برکات آن استفاده ببرند.


در حال حاضر دفتر انجمن شما در کدام کشور است؟
مقر اصلی انجمن اربعین اروپایی در شهر «آرنهم» هلند قرار دارد، اما ثابت نیستیم و در تمام کشورهای اروپایی قرارگاه‌های این انجمن از روزهای آغازین ماه محرم برپا شده است و فعالیت مستمر دارند.


از چه کشورهایی برای اعزام با شما ثبت نام کرده‌اند؟
لطف و عنایت خدا و امام حسین(ع) شامل شد تا وارد این مسیر بشویم ان‌شاءالله که نیت و فعالیت هم برای رضای خدا باشد. از چند سال پیش بچه‌های انجمن که از جوانان مؤمن و مسلمان افغانی، ایرانی، عراقی، ترکیه‌ای، هلندی، فرانسوی و ... هستند وارد این کار شدند. سال اول ‌گروه زیارتی ما کوچک بود تعدادی از آلمان و هلند و بلژیک شرکت کردند که بسیار تاثیرات زیادی داشت برای همین تصمیم گرفتیم کار را وسیع‌تر و بزرگتر کنیم بنابراین در اروپا ‌فراخوان دادیم تا علاقه‌مندان به زیارت کربلا در راهپیمایی اربعین ثبت‌نام کنند بعد از آن از آمریکای جنوبی و آمریکایی شمالی، آفریقا و نقاط مختلف دنیا ابراز تمایل کردند و برای ثبت نام حاضر شدند و همراه ما راهی شدند. به کمک خدا خیلی‌ها به ندای لبیک یا حسین پاسخ دادند و اگر خدا بخواهد خادم این عزیزان هستیم.


چقدر این زیارت در میان مسلمانان اروپایی شناخته شده است؟
متأسفانه اربعین امام حسین(ع) و اهل بیت بین خود ما مسلمانان و محبین اهل بیت هم غریب و ناشناخته است چه برسد به غیرمسلمانان آن هم افرادی که در فضای کاملاً غیراسلامی هستند. از نظر کمی جماعت خیلی کمی می‌آیند و متوجه شدند و از نظر کیفی هم هنوز ما خودمان چیزی از اربعین آن طوری که باید بفهمیم متوجه نشدیم هر سفری که توفیق پیدا می‌کنیم یک مقداری درمی‌یابیم و آن هم لطف امام حسین(ع) است لذا اگر کار شود اربعین ظرفیت این را دارد تا دنیا را زیر و رو کند. مثلاً اعضای انجمن اربعین اروپایی در ایام محرم برای معرفی امام حسین(ع) در خیابان بروشور و بطری آب پخش می‌کنند و از حادثه عاشورا برای عابرین و مردم می‌گویند.


فراخوان شما برای جذب افراد برای حضور در کاروان چگونه است؟
فراخوان برای حضور و ثبت نام درکاروان زیارتی قبل از این به صورت ارسال ایمیل بود اما از وقتی که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همه گیر و زیاد شدند ازطریق واتس‌آپ یا فیس بوک کار انجام شد بعد از آن سایتی زدیم و آنجا اطلاعات لازم را منتشرکردیم اخیراً هم دوستان در شبکه‌های افق و قرآن ما را همراهی کردند زیرا این شبکه‌ها در خارج از کشور بین مسلمانان مخاطبان زیادی دارد و راه مناسبی برای فراخوان ما هستند.


چه قشر یا سن و جنسی بیشتر تمایل برای سفر دارند؟
به حمدالله زائران اربعین از همه اقشار درهر سن و جنس وموقعیتی بوده‌اند و ما هم دنبال این نیستیم تا قشرخاصی را ثبت نام کنیم چراکه معتقدیم دین اسلام و عشق به امام حسین(ع) حد و مرز ندارد هر کس با هر ملیت و نژاد و موقعیت خاصی اگر خدا بخواهد راهی راهپیمایی اربعین می‌شود برای همین ما در فرم‌های ثبت نامی این طور موارد را قید نمی‌کنیم.


چقدر با دانشگاهیان ارتباط دارید؟
ما در انجمن در فضای دانشگاهی و با دانشجویان ارتباط زیادی داریم و با برپایی نمایشگاه‌های مختلف به زبان هنر اعم از عکس و فیلم و میزگردهایی برای بحث با افرادی که اهل انصاف هستند و دوست دارند در این سیر نظام سازمانی جهانی نقشی داشته باشند این تعامل را بیشتر می‌کنیم.


هزینه‌های سفر چطور تأمین می‌شود؟
هزینه‌ها را خود افراد متقبل می‌شوند البته برای این‌که فشار مالی کمتری ایجاد بشود و همه علاقه‌مندان بتوانند به کاروان اربعین بیایند و امکان ثبت نام داشته باشند چون همه در یک سطح مالی نیستند در طول سال بچه‌های انجمن تمام شرکت‌های هواپیمایی را رصد می‌کنند تا بتوانند با کمترین هزینه زائران را اعزام کنند و مشکلات مالی زیادی برایشان نباشد.


برنامه‌ها و فعالیت‌های شما در کاروان چطور است؟
برنامه‌های کاروان جدا از کارهای خدماتی است برای همین در طول مسیر رفت و برگشت برای اعضای کاروان یک سری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در نظرداریم. هر سال تلاش می‌کنیم با کمک آقایان پناهیان و ازغدی به لحاظ تئوریک و نظری محتوای غنی و خوبی داشته باشیم و از ایشان استفاده کنیم تا یک بستر فرهنگی و معنوی مطلوبی توأمان برای کاروان ایجاد کنیم و بتوانیم از ظرفیت اربعین استفاده کنیم چون اعضا از کشورهای مختلفی هستند این فرصت خوبی است تا هرکدام سفیر اربعین در کشور خودشان بشوند.


بیشتر از چه کشورهایی مسافر کاروان شما هستند؟
تاکنون از حدود سی کشور برای راهپیمایی اربعین حضورداشته‌اند. کشورهای اروپایی اعم از آلمان، هلند، بلژیک، فرانسه، اسکاندیناوی، ایسلند و...همچنین از کشورهای آمریکایی و آفریقایی هم ثبت نامی داشتیم که امسال به لطف خدا تعداد افراد متقاضی برای ثبت‌نام به نسبت سالهای قبل بیشتر شده است و امیدوارم بتوانیم تاثیرگذاری مثبت و درستی دراین قضیه مهم داشته باشیم و عطش علاقه‌مندان برای حضور در راهپیمایی اربعین را به اندازه وسع برطرف سازیم.


رسالت و هدف انجمن اربعین حسینی اروپا چیست؟
فعالیت‌های این انجمن در راستای وحدت بیشتر مسلمانان و همه ادیان و گروه‌های مذهبی در اروپا پیش می‌رود و برگزاری کلاس‌های آموزشی مانند آموزش زبان عربی، فارسی، کلاس‌های آشنایی با احکام، آموزش قرآن و خدمات امور خیریه و برگزاری تورهای زیارتی به ایران، سوریه، عراق و حتی اعزام به حج تمتع از دیگر فعالیت‌های این انجمن است لذا باید گفت هدف و رسالت اصلی ما در راه‌اندازی کاروان اربعین در اروپا و یا آمریکا وحدت بیشتر مسلمانان و همه گروه‌های مذهبی است تا با استفاده از ظرفیت‌های بی‌نظیراربعین حسینی در مسیر زمینه‌سازی ظهور امام عصر قدمی هرچند کوچک برداشته باشیم.


چه مشکلات و موانعی برسر راه داشته‌اید؟
مشکلات این است که زیرساخت‌ها کمی راحت بشود بهتر است، زیرا از اینجا نمی‌توان هزار نفر هزار نفر آماده و اعزام به عراق کرد چون که همه مردم آماده و مشتاق هستند و دوست دارند به اربعین برسند؛ متأسفانه ازهیچ کانالی برای انجمن اربعین اروپا کمک خاصی نرسیده است، درباره نحوه ساماندهی این کاروان‌ها در عراق هم امسال در نحوه اسکان کاروان‌ها با مشکل مواجه شده‌ایم و به هر سازمان و نهادی که برای کمک رو انداختیم، جواب منفی شنیده‌ایم. همه اینجا در اروپا هتل دیده هستند و برای سفر تفریحی و گردشگری هم ثبت نام نمی‌کنند تا به دنبال هتل و اسکان خوب باشند، بلکه هدفشان ابرازعلاقه و ارادت به امام حسین (ع) و شرکت درمراسم عزاداری است همچنین برای لبیک به ندای امام زمانشان عازم می‌شوند لذا فقط اگر حداقل‌هایی برای اسکانشان هم در نظر گرفته شود بسیارخوب است تا شرمنده این عزیزان نشویم، مکان‌هایی مانند استادیوم ورزشی یا مدرسه به ما بدهند کافی است خیلی کار خوب و به‌موقع و بزرگی را می‌توان انجام داد، تا ما هم بتوانیم افراد بیشتری از اروپا به عراق برای راهپیمایی اربعین اعزام کنیم.


سیاست غرب بخصوص رسانه‌ها در مواجهه با اربعین و چنین کاروان‌هایی چطور است؟
سیاست غرب که مشخص است آنها به خوبی می‌دانند این مسیر اسلام ناب محمدی است همان اسلامی که امام خمینی(ره) در انقلاب اسلامی ایران آن را زنده کرد که باعث بیداری مردم جهان می‌شود برای همین نسبت به چنین رخداد بزرگی تعمداً سکوت اختیارکرده‌اند، وگرنه رسانه‌های غربی بسیارفعال هستند، اینجا کوچکترین خبری اتفاق بیفتد بلافاصله در تمام رسانه‌های حقیقی و مجازی به اشکال مختلف منعکس می‌شود، آن وقت اخبار و تصاویر راهپیمایی عظیم و جهانی اربعین که از نظر کمیت و کیفیت بی‌نظیراست و دنیا را تکان می‌دهد را مطرح نمی‌کنند. به مدد خدا ما هر سال تازه مسلمانان بیشتری به اربعین می‌آوریم تا خودشان ازنزدیک ببینند رسانه‌های غربی چه حرکت بزرگی را نشان نمی‌دهند آن‌ها نمی‌توانند جلوی این اتفاق را بگیرند و مانع روشنگری افکارعمومی بشوند.


به نظرشما برای مقابله چه باید کرد؟
 چون خدا نمی‌خواهد مسئله عاشورا و کربلای امام حسین (ع) در سکوت و انزوا بماند خودش یاری می‌کند تنها باید با نیت خالص و برای رضای او قدم برداشت به همین خاطر در مقابل دشمنی آگاهانه دشمنان اسلام ما می‌بایست به انعکاس همه جانبه و گسترده اربعین در اشکال مختلف بپردازیم اعم از برپایی نمایشگاه‌های عکس، ساخت فیلم، خبر و مطلب و... یعنی در عمل سعی کنیم تابوی رسانه‌های غربی را بشکنیم و به همه دنیا اربعین حسینی را معرفی کنیم. البته این را هم بگویم آن‌ها عددی نیستند که بخواهیم مقابله کنیم اگر برای اربعین درست کار بشود خودش بهترین شیوه است؛ متأسفانه هنوز برای اربعین درست کار نکرده‌ایم و این اتفاق مهم بین خود ما هم مظلوم است و نیاز به کار دارد؛ وقتی که ما درست کار کنیم وهمه جای دنیا ستاد اربعین زده شود اهل هنر و فکر و رسانه و تمام گروه‌ها در کنارهم و با هم کارکنند با یک دید بین‌المللی و جهانی یقین بدانید خودش یک مقابله آن هم درعمل است، هدف ما اگر این باشد که ازسر تکلیف و ادای وظیفه وارد میدان بشویم تا دنیا را به واسطه اربعین بیدارکنیم کافی وتاثیرگذار است حالا هرچقدر رسانه‌های غربی بیایند و درقبال اربعین سکوت کنند راه به جایی نخواهند برد.


با توجه به تبلیغات داعش برای ایجاد ترس و رعب محدودیت‌ها و موانع برای سفر چیست؟
تبلیغات سوء غرب و سیاه‌نمایی آن‌ها زمانی طالبان بود و حالا داعش که تا ظهور ادامه داد البته در سال اول و دوم تاثیراتی داشت، اما حالا جواب عکس داده و خودشان دارند می‌بینند که درعراق صلح و امنیت وجود دارد. براساس نامه دوم مقام معظم رهبری این حرکت فراملی و مذهبی یک درد مشترک بین همه انسان‌هاست درنمایشگاهی هم که گذاشتیم به این مسئله اشاره می‌کنیم. ما اینجا به اروپاییان زائر می‌گوییم این حرکت تنها یک درد اسلامی نیست (البته برای قابل فهم بودن آنها این را می‌گوییم والا درد اسلامی است) این درد مشترک همه ماست. چه برای من مسلمان وچه برای شمای هلندی و آلمانی و هرملیتی که هستید گرهگشاست. امام حسین به خاطر من و شما شهید شد تا ما به رشد و تعالی برسیم همه ما مدیون امام حسین(ع) هستیم اگردراین زمینه کارکنیم همراه می‌شوند و کسی ترس و وحشتی از داعش و بازی‌های تبلیغاتی‌اش ندارد، داعش دیگر دوره‌اش تمام شده و حاج قاسم سلیمانی هم پیام داد که بساطش جمع شده اینها عددی نیستند اگر ما کارمان را درست انجام بدهیم می‌توانیم اینها را دور بریزیم، اگر براساس تئوری اهل بیت(ع) درست کار کنیم هیچ کسی جلودار و مانع نمی‌شود ما نیازی به ادبیات ترس و رعب نداریم زیرا دین ما منطقی و عقلانی است هر کجا در هر مسیری هست می‌توانند وارد عمل شوند با ظرفیت اربعین و با مدد الهی می‌توان دنیا را زیرو رو کرد.

* ویژه نامه روایت امروز روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.