اصفهان- رییس ستاد بازسازی عتبات و عالیات استان اصفهان با اشاره به صدور مجوز ۵۷ موکب اصفهانی برای پذیرایی از زائران حسینی اربعین، گفت: بزرگ‌ترین موکب استان، با عنوان «شهدای مدافع حرم استان اصفهان» در کربلا برپا خواهد شد.

بزرگ‌ترین موکب استان اصفهان با عنوان «شهدای مدافع حرم»در کربلا برپا می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، مصطفی نوریان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موکب‌های زیادی از استان اصفهان در ارائه خدمات به زائران اباعبدالله الحسین در اربعین فعالیت‌هایی را آغاز و در حال انجام هستند.

وی با بیان اینکه از سال ۹۴ دولت برای ارائه خدمات به زائران در پیاده‌روی اربعین همت گماشت، گفت: دولت از سال ۹۵ وزارت کشور را مسئول اجرای راهپیمایی اربعین دانست و رسماً مسئول اجرای اربعین در کشور شد.

رییس ستاد بازسازی عتبات و عالیات استان اصفهان اظهار کرد: وزارت کشور از خردادماه هرسال دستور تشکیل ستاد اربعین استان‌ها را صادر می‌کند و در هر استان به ریاست استاندار ستاد اربعین ساختار پیدا می‌کند، که در دو سال اخیر استاندار اصفهان این وظیفه را بر عهده معاون سیاسی خود قرار داده است.

نوریان گفت: ۹۹ درصد اجرای کمیته اسکان، تغذیه و آرامش و آسایش برای انجام زیارت بر عهده ستاد بازسازی عتبات عالیات گذاشته‌شده است.

رییس ستاد بازسازی عتبات و عالیات استان اصفهان با بیان اینکه ۱۵ فرآیند اجرایی و آمادگی برای علاقه‌مندان به زدن موکب مدنظر قرارگرفته است، اظهار کرد: برای اولین بار طبق ساختار برای هر موکب یک مسئول اجرایی، سه نفر هیئت‌امنا و یک روحانی باید معرفی شوند.

وی با اشاره به صدور پروانه موکب داری در ایام اربعین حسینی برای اولین بار در سال جاری، گفت: در پایان مراسم از سوی بعثه مقام معظم رهبری، ستاد بازسازی عتبات، بازرسی کشور و وزارت کشور ارزیابی صورت خواهد گرفت.

نوریان، با بیان اینکه حداکثر ظرفیت موکب‌های استان اصفهان در عراق سه هزار ظرفیت اسکان دارد، اظهار کرد: موکب بازنشستگان صاحب‌الزمان(عج) در کربلای معلای ظرفیت پذیرش این تعداد را دارد.

رییس ستاد بازسازی عتبات و عالیات استان اصفهان با اشاره به اخذ ۵۷ مجوز برپا کردن موکب برای علاقه‌مندان اصفهانی، گفت: از این تعداد ۸ موکب در مرزهای داخلی به زائران اربعین حسینی ارائه خدمت خواهند داشت.

وی با بیان اینکه تابه‌امروز ۲۴ هزار و ۵۰۰ نفر محل برای اسکان و ۶۰ هزار نفر تغذیه ساماندهی شده است اظهار کرد: یک هزار و ۵۰۰ ویزای رایگان برای خادمان و مدیران این موکب‌ها صادرشده است.

نوریان گفت: موکب‌های ایرانی در کربلا از دهم آبان ماه سرویس‌دهی خود را به زائران آغاز خواهند کرد.

رییس ستاد بازسازی عتبات و عالیات استان اصفهان با بیان اینکه در عراق از اول صفر راهپیمایی‌های خود را آغاز می‌کنند، اظهار کرد: عراقی‌ها از زمان اول صفر موکب‌های خود را فعال می‌کنند ولی موکب‌های ایرانی برای مدت هفت روز برای تغذیه برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۵ موکب را در یک زمین و حدود ۱۰ هزار متر زمین با عنوان موکب شهدای مدافع حرم استان اصفهان برپا خواهد شد، هشت هزار و ۵۰۰ نفر اسکان و ۲۰ هزار تغذیه روزانه را انجام خواهند داد و در حال حاضر در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم است.

نوریان گفت: ۴۰ هزار نقشه راهنمای این موکب بزرگ برای زائران در عراق تهیه‌شده است.

رییس ستاد بازسازی عتبات و عالیات استان اصفهان تصریح کرد: طبق وظیفه اعلامی زیرساخت‌های لازم در عراق را باید ستاد اربعین کشور انجام می‌داده است که دو سال است اصلاً این وظیفه خود را انجام نداده  و ستاد بازسازی خود تمامی هزینه‌هایش را پرداخت کرده است.

وی گفت: موکب‌هایی در شهرستان‌های آران، نطنز و کاشان در حال انجام است که مانند زمان جنگ برای پیاده‌روی اربعین از قبل فرارسیدن این ایام به‌صورت خانه به خانه خود مشغول جمع‌آوری نذورات و کمک‌های خود برای این ایام هستند.

نوریان تأکید کرد: ستاد بازسازی با مشارکت مردمی به بازسازی عتبات می‌پردازد و به‌هیچ‌وجه از بودجه دولتی در این زمینه صورت می‌گیرد.

رییس ستاد بازسازی عتبات و عالیات استان اصفهان با اشاره به برخی از فعالیت‌های این ستاد در عتبات، گفت: ساخت صحن حضرت زینب(س) با ۱۲۰ هزار مترمربع یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های در حال انجام و آزادسازی‌ها این مساحت انجام‌شده است.

وی ادامه داد: در عملیاتی دیگر گنبد حرم حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هشت متر بلندتر خواهد شد که از ۲۰ کیلومتری پیدا خواهد بود و مردم از آن فاصله می‌توانند بارویت گنبد عرض ارادت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.