شکست کردها در کرکوک شکست ایالات متحده است؛ هنگامی که ایالات متحده از خاورمیانه بیرون برود، دشمنانش جای خالی او را پر خواهند کرد.

تقابل ایران و آمریکا در کرکوک

قدس آنلاین-  شکست کردها در کرکوک شکست ایالات متحده است؛ هنگامی که ایالات متحده از خاورمیانه بیرون برود، دشمنانش جای خالی او را پر خواهند کرد.

 وقت عمل ترامپ
دونالد ترامپ نقش بی‌ثبات کننده تهران در خاورمیانه را دلیلی برای تأیید نکردن برجام عنوان کرد. تنها چند روز بعد از صحبت رئیس‌جمهور ایالات متحده، شبه نظامیان شیعیان عراقی در حمله‌ای هماهنگ با ایران به نیروهای پیشمرگه کرد در منطقه نفت خیز و مورد مناقشه کرکوک یورش بردند. اکنون ترامپ این شانس را دارد ثابت کند صحبت‌هایش درباره ایران بیش از یک خودنمایی بوده و او قصد جدی برای مبارزه با آنچه تلاش ایران برای افزایش «درگیری، ترور و آشفتگی» در خاورمیانه توصیف کرده است را دارد.
از سال ۲۰۱۴ شبه نظامیان شیعه تحت حمایت ایران خلأ ناشی از فروپاشی ارتش عراق را پر کردند. این سازمان شبه نظامی که با نام حشد الشعبی (PMF) شناخته می‌شود، آن‌ها نقشی کلیدی در جنگ با داعش ایفا کردند، و به همین دلیل ایالات متحده تاکنون حضور آنها را تحمل کرده است.
این کار باید اکنون پایان یابد. با فروکش کردن غبار جنگ با داعش، ایالات متحده دیگر نمی‌تواند بیکار بنشیند. شبه نظامیان شیعه رقبای عراقی بسیاری دارند، نه تنها پیشمرگه‌های کرد بلکه اعراب سنی، احزاب میانه‌رو شیعه، طوایف و روحانیونی که نمی‌خواهند عراق را در حالی ببینند که بیش از پیش در مدار نفوذ ایران باشد! عراق لیاقت حمایت آمریکا را دارد و نه کمتر از آن، زیرا آنها از نظم سیاسی عراقی حمایت می‌کنند که مطابق با منافع ملی ایالات متحده باشد.

 شکست کردها، شکست ایالات متحده بود
در ۲۴ ساعت گذشته، شبه نظامیان هماهنگ با ایران همراه با نیروهای امنیتی عراقی کرکوک را بازپس گرفتند. حتی برخی نیروهای دولت عراق نیز تحت مدیریت این شبه نظامیان هستند؛ برای مثال بخش واکنش سریع وزارت کشور تحت کنترل و سلطه تیپ بدر می‌باشد که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در سال ۱۹۸۰ طی جنگ ایران و عراق تشکیل شده است. فرمانده بدر، هادی العامری و ابو مهدی المهندس، فرمانده حشد الشعبی و کتائب حزب الله امروز پرچم کردستان را در شورای ایالتی کرکوک پایین کشیدند.
شکست کردها در کرکوک، شکست ایالات متحده بود. اما واشنگتن می‌تواند جای پای خود را در عراق مجدداً به دست آورده و محکم کند. برای این کار ایالات متحده باید خطوط قرمزی را برای تهران در منطقه تعیین کند و همچنین تهدید کند که نیروهای کرد را آموزش داده و مسلح می‌کند تا علیه نیروهای ایرانی بجنگند! کردها بدون حمایت ایالات متحده همچنان برای کرکوک خواهند جنگید؛ اهمیت این شهر مورد مناقشه برای کردهای عراق مانند اهمیت شهر مقدس نجف برای شیعیان ایرانی است. ایالات متحده باید این هدف را همزمان با سیاست‌های خودش درباره ایران پس از درگیری کرکوک و رفراندوم تجزیه‌طلبانه کردها دنبال کند تا مبادا این پیشرفت تدریجی در اختیار دشمنان منطقه‌ای او باشد.

 سرمایه‌گذاری با ارزش ایران جواب داد
بیش از همه ایالات متحده باید به تصویر کلی منطقه توجه کند. یک نظم سیاسی از پس ویرانه‌های جنگ سوریه و عراق در حال ظهور است و دشمنان ایالات متحده در حال تثبیت سهم خود در آینده منطقه هستند. دولت محلی کردستان نیز با رفراندوم تجزیه‌طلبانه که چند هفته پیش و برخلاف خواست آمریکا برگزار کرد، همین کار را می‌کرد؛ به هرحال آنچه در عراق و خاورمیانه در حال شکل گیری است بسیار بزرگ‌تر از استقلال کردستان است و نه تنها ژئوپلتیک منطقه در دهه‌های پیش رو را تعیین می‌کند، بلکه نشان می‌دهد آیا وقایع آینده در مسیر تأمین منافع ایالات متحده و هم پیمان‌های او است یا خیر!؟
اگر ایالات متحده از خاورمیانه خارج شود، دشمنانش جای خالی او را پر می‌کنند. این اتفاقی است که سال ۲۰۱۱ افتاد و ایران تأثیر خود در بغداد را پس از خروج نظامیان آمریکایی رو به افزایش دید. تهران نه تنها سهم بیشتری در عراق به دست آورد، بلکه فضا را برای افزایش منابع و کانال‌های خود پس از جنگ داخلی سوریه که تهران در آن بقای رژیم بشار اسد را تأمین کرد مهیا دید.
سرمایه‌گذاری ایران روی مستشاران نظامی خود در جهان عرب به سوددهی رسیده است؛ درحالیکه بسیاری از بازیگران برای نظم درحال ظهور منطقه، که در آن گروه‌های مسلح در برخی مکان‌ها جایگزین دولت‌های متزلزل شدند، آماده نبودند؛ ایران تجربه‌ای با ارزش چندین دهه کسب کرده است. جنگ سهم خود را در این تجارت دارد؛ حزب الله لبنان پس از تصرف شهر استراتژیک قصیر در سال ۲۰۱۳، نقش تعیین کننده‌ای در سوریه داشته است و شبه نظامیان شیعه بسیار زیادی برای جنگ در کنار رژیم به سوریه رفتند که بسیاری از آنها پس از چندین دهه جنگ با نیروهای آمریکا و انگلیس در عراق، نیروهای آبدیده‌ای شده‌اند.
در شمال عراق، ایالات متحده این شانس را دارد که زمین بازی را متعادل کند. پیشمرگه‌ها به این دلیل بر کرکوک مسلط شدند که ارتش عراق در سال ۲۰۱۴ پس از حمله داعش به این استان، از هم پاشید و استان را تسلیم کرد. اگر این محدوده نفت‌خیز تحت کنترل کردها می‌ماند، به طور جدی روابط بین بغداد و اربیل را خصوصاً در زمانی که طیف سیاسیون شیعه به دلیل بیکاری، فقدان خدمات و امنیت با بحران اقتدار مواجه هستند، تغییر می‌داد. برای ایران، کردستان جسور، معادل قوی‌تر شدن ایالات متحده است که به دنبال ساخت پایگاه‌های نظامی دائمی در کردستان است. در ضمن کرکوک در مجاورت تل‌عفر است؛ شهری که در آن کانال‌های ایران موقعیت خود را طی جنگ با داعش تثبیت کرده‌اند و همچنین نقطه ترانزیت بسیار مهمی برای پشتیبانی جنگجویان در سوریه می‌باشد.
زمان چشم پوشی از تحرکات شبه نظامیان شیعه و حامیان آنها در عراق که پس از ترک این کشور توسط ایالات متحده آغاز شده بود، پایان یافته است. حداقل این گروه‌ها باید وادار شوند تا موقعیت آمریکا را در محاسبات خود در نظر بگیرند. اهمیت سیاسی و نمادین حضور ایالات متحده در عراق نباید دست کم گرفته شود و این کار بسیار حیاتی خواهد بود اگر با تحمیل خطوط قرمز واضح به ایران و هم پیمان‌های او در عراق پشتیبانی شود.

* ویژه نامه روایت امروز روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.