انجام «عمل جراحی قلب» در بعد از ظهر، خطر کمتری دارد!

قدس آنلاین- اگر عمل جراحی قلب هنگام بعد از ظهر انجام شود، عوارض کمتری پس از عمل بیمار را تهدید می‌کند. نتایج پژوهش‌های منتشر شده در نشریه پزشکی The Lancet نشان می‌دهد، انجام عمل جراحی قلب در ساعت‌های بعد از ظهر با احتمال موفقیت بیشتری همراه است. در واقع، خطر پیشرفت عوارض جدی عمل جراحی در ساعت‌های دیگر روز دو برابر بیشتر از عمل‌های قلبی است که بعد از ظهر انجام می‌شود!

پژوهشگران مرکز دانشگاهی بیمارستانی شهر لیل فرانسه به مدت ۵۰۰ روز وضعیت ۶۰۰ بیمار را که تحت عمل جراحی قلب باز یا دریچه قلب در ساعت‌های مختلف صبح و شب قرار گرفته بودند، بررسی کردند؛ پس از آن مشخص شد بروز عوارض جدی پس از عمل در افرادی که بعد از ظهر به اتاق جراحی رفته بودند، بسیار کمتر از بقیه بود؛ یعنی ۴/۹درصد در برابر ۱/۱۸درصد؛ البته تفاوت‌های این عوارض در طولانی مدت و میان مدت نیز در این بیماران مشاهده شد.

به گفته یکی از پزشکان این طرح، ساعت‌های مختلف روز و در نتیجه ریتم بیولوژیک بدن در پاسخ بیمار به عمل جراحی تأثیرگذار است که قطعاً اهمیت بالایی دارد. به عقیده پژوهشگران، تفاوت در بروز عوارض ناشی از ایسکمی (کمبود اکسیژن سلول‌های قلبی طی توقف موقت عضلات قلب برای انجام جراحی) است که طی عمل صورت می‌گیرد. با این حال، مطالعه انجام شده روی موش‌ها نشان می‌دهد که پروتئین «Reverb alpha» که به ژن‌های ساعت بیولوژیک مرتبط است، در صبح بیشتر دیده می‌شود که در صورت برداشته شدن طی دوره بیداری، حساسیت حیوان به ایسکمی تغییر می‌کند.

این کشف می‌تواند در آینده به عنوان یک برنامه مؤثر در جراحی و پیوند قلب در نظر گرفته شود. شناسایی فرایندهای مولکولی مرتبط با مقاومت قلب نسبت به ایسکمی نیز می‌تواند درمان‌های نوینی علیه بیماری‌های قلبی عروقی را پیش روی متخصصان قرار دهد.

منبع: www.Science et avenir.fr