بجنورد- مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی گفت: یکی از اولویت های مهم وزارت جهاد کشاورزی برای حوزه زعفران جهانی سازی این محصول است چرا که کشور ایران صاحب اصلی زعفران در دنیاست.

جهانی سازی زعفران از اولویت های مهم وزارت جهاد کشاورزی است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی؛ پیمان یوسفی آذر در نخستین جشنواره زعفران (طلای سرخ) به میزبانی شهرستان فاروج اظهار داشت: زعفران کشور به رغم پیشینه ۳ هزار ساله بی هویت است و با تهیه شناسنامه در حقیقت به دنبال معرفی طلای سرخ کشورمان در جهان هستیم.

وی افزود: باوجود اینکه ۸۸ درصد تولید زعفران جهان را در اختیار داریم، تنها سهم کشورمان از این محصول دارویی ۳۰۰ میلیون دلار است.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد ۱۰۰ سال آینده دنیا براساس دو صنعت آی تی، و سلامت با رویکرد بازگشت به سمت داروهای گیاهی خواهد بود.

یوسفی آذر اظهار داشت: در خصوص تولید زعفران دنیا بیشترین میزان به کشور ایران تخصیص یافته است و ما ۹۰ درصد تولید جهانی را دارا هستیم و هم چنین در زمینه تولید و کاشت گل محمدی نیز ایران از جمله کشورهای پیشتاز محسوب می شود.

وی تصریح کرد: اما در خصوص بازاریابی جهانی مشکلات زیادی بر سر راه ما قرار دارد و اگر بخواهیم به عرصه رقابت ورود پیدا کنیم باید ابتدا تولید و سرمایه گذاری روی محصولات سالم را مدنظر خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: برگزاری این همایش ها  و جشنواره ها می تواند دروازه ای برای ورود تولیدکنندگان به عرصه های رقابت باشد لذا بهتر است این گونه همایش ها و جشنواره ها را سالانه تقویت کنیم.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی سهم زعفران از کسب و کارهای کشاورزی در تجارت جهانی را ۸ میلیارد دلار عنوان کرد.

یوسفی آذر درباره صادرات زعفران ایران در سال گذشته گفت: بیش از ۲۰۳ تن زعفران به ارزش ۲۸۶ میلیون دلار در سال ۹۵ از کشور صادر شد.

وی متوسط عملکرد تولید زعفران کشور را ۳.۳ کیلوگرم در هر هکتار بیان کرد و اذعان داشت: سال ۹۵ از ۱۰۵ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران، حدود ۳۳۶ تن محصول تولید شد.

فرماندار فاروج نیز در این جشنواره گفت:امروز یکی از قطب های اصلی تولید زعفران کشور شهرستان فاروج است.

هادی رجایی نیا تصریح کرد:هدف از برگزاری جشنواره زعفران معرفی این محصول به بازارهای هدف چه داخلی و چه در حوزه بین المللی است زیرا زعفران فاروج به دلیل شرایط اقلیمی از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: برای سالجاری ۱۱ تن سرگل زعفران را برداشت می کنیم و ۳هزار و ۸۵۰ نفر بهره بردار در سطح شهرستان فعال هستند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.