موگرینی، رئیس کمیته سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بلافاصله بعد از موضعگیری ترامپ علیه برجام به رسانه‌ها گفت: برجام یک قرارداد چند وجهی است و آمریکا نمی‌تواند یک جانبه آن را برهم بزند.

سیاه بازی توتال

قدس آنلاین- موگرینی، رئیس کمیته سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بلافاصله بعد از موضعگیری ترامپ علیه برجام به رسانه‌ها گفت: برجام یک قرارداد چند وجهی است و آمریکا نمی‌تواند یک جانبه آن را برهم بزند.

حالا مدیر ارشد توتال می‌گوید: برای امضای قرارداد نهایی (رقم تقریبی ۶ میلیارددلار) با ایران، صبر می‌کنیم تا موضع آمریکا روشن شود.

این اظهارات، زمانی شفاف‌تر می‌شود که موضعگیری دو پهلوی توتال راهم مطالعه کنیم که هم به بازار ایران چشم دارد و هم با ترامپ چت می‌کند.

هفته گذشته بیژن زنگنه، وزیر نفت گفته بود: توتال اعلام کرده که اگر شورای امنیت سازمان ملل با مصوبه‌ای ایران را تحریم کند، قراردادش را در پارس جنوبی لغو می‌کند و البته طبق قرارداد اگر توتال فرانسه کنار برود، چین جایگزین آن‌ها خواهد شد. زنگنه در عین حال تأکید کرده بود که توتال اعلام کرده که تابع آمریکا نیست و قراردادش را طبق زمان بندی با ایران جلو می‌برد.

سیاست دوگانه توتال

سیاست دوگانه توتال فرانسه با سخنان «پاتریک دلاشواردیر» مدیر ارشد مالی توتال حالا کمی روشن‌تر شده است. به گفته دلاشواردیر، این شرکت در حال بررسی طرح‌هایی است تا برای اجرای پروژه گاز پارس جنوبی در ایران، آن‌ها را به مناقصه بگذارد، اما قرارداد اصلی در ابتدای سال ۲۰۱۸، زمانی‌ که موضع دولت آمریکا مشخص شود، امضا خواهد شد.

این مواضع یعنی هدر رفتن همه تلاش اقتصادی تیم مذاکره کننده برجام که برای بدعهدی چشم آبی ها، به قول شفاهی جان کری، وزیرخارجه یانکی‌ها اعتماد کردند و امروز باید ده‌ها قرارداد در صنعت نفت، هواپیمایی و سایر زیرساخت‌ها را متزلزل ببینند.

جلیل رحیمی، عضو کمیسیون حقوقی مجلس در پاسخ به خبرنگار ما درباره اینکه تجربه دهه ۷۰ و رفتن اروپایی‌ها از بازار ایران پیش رویمان است، آیا ممکن است از یک سوراخ دوبار گزیده شویم، می‌گوید: قرارداد نهایی بسته نشده و چون توتال نگران است که کنگره آمریکا چه خواهد کرد، دست نگه داشته است. توتال اگر بداند که ممکن است تحریم آمریکا دامنش را بگیرد، در قراردادش تجدید نظر خواهد کرد، به هر حال ما باید با فرانسه رایزنی کنیم تا مشخص شود چه میزان مستقل از آمریکا عمل خواهد کرد.

به نظر می‌رسد، تحریم‌های کنگره آمریکا مانعی بزرگ بر سر راه سرمایه‌گذارانی چون توتال است که سرنوشت بانک فرانسوی و جریمه ۹ میلیارد دلاری که بابت نقض تحریم‌های ایران متحمل شده بود را دیده‌اند و امروز قبل از هرگونه قراردادی با ایران منتظر تصمیم‌های کنگره می‌مانند.

جلیلی تأکید می‌کند: توتال چشم به کنگره دوخته و اگر منافعش در خطر باشد، قرارداد پارس جنوبی ایران را لغو خواهد کرد.

وی در عین حال می‌گوید: اگر این نقض قرارداد از سوی توتال اتفاق بیفتد، دولت آمادگی دارد تا در هر شرایطی با این مسئله کنار بیاید، مگر ما زمانی که تحریم بودیم چه می‌کردیم، برنامه ریزی دیگری داشتیم.

وی تصریح می‌کند: رقم سرمایه گذاری توتال آن قدر نیست که نتوانیم کشور دیگری را جایگزین کنیم، ما هم گزینه‌های دیگری را مد نظر داریم که در صورت لغو قرارداد، با آن‌ها همکاری خواهیم کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.