یزد - فرماندار یزد گفت: وضعیت سرانه مطالعه یزد در شأن کشور و استان نیست همه باید تلاش کنیم زیرساخت‌های کتابخوانی را برای افزایش مطالعه مردم فراهم کنیم.

وضعیت سرانه مطالعه یزد در شأن کشور و استان نیست

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی سالاری، در جلسه مشترک انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد با اشاره به افزایش اعتبارات تعمیر و تجهیز کتابخانه‌های شهرستان در سال‌های اخیر، اظهارداشت: در سال جاری اعتبارات تعمیر و تجهیز کتابخانه‌ها با رشدی قابل ملاحظه همراه بوده است و امیدواریم بخش اعظمی از این پیش‌بینی‌ها، محقق شود .

وی به همکاری و تعامل مطلوب شهرداران و شوراهای اسلامی شهرها با مجموعه کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و افزود: امیدواریم این همکاری و همدلی با حضور شهرداران جدید تداوم یابد و شاهد رشد کیفی هرچه بیشتر کتابخانه‌ها در آینده باشیم.

سالاری وضعیت سرانه مطالعه را در شأن کشور و استان ندانست و گفت: برخی مواقع از مردم توقع داریم به حوزه‌های فرهنگی توجه و عنایت ویژه داشته باشند، ولی زیرساخت‌های این امر را فراهم نکرده‌ایم و در موضوع افزایش سرانه مطالعه نیز همین توقع وجود دارد که در کنار این انتظار از مردم و جامعه، همه ما نیز باید تلاش کنیم فضای مطالعه و کتابخوانی را بهبود بخشیم و به استانداردها نزدیک کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز با تبریک تداوم صدرنشینی یزدی‌ها در قبولی کنکور سراسری، این موفقیت را حاصل تلاش همه دستگاه‌های فرهنگی دانست و گفت: کتابخانه‌های عمومی و کتابداران خدوم استان نیز با فراهم کردن محیطی امن و آرام برای مطالعه، نقش مؤثری در این موفقیت بزرگ داشته و دارند.

رقیه دوست فاطمی‌ها ایجاد پویایی و شادابی در کتابخانه‌های استان طی سه سال گذشته را مهم‌ترین فعالیت اداره کل کتابخانه‌های عمومی دانست و افزود: تلاش ما این بوده است که فضایی شاداب، امن و دلپذیر را برای اعضا و مراجعان کتابخانه‌های عمومی فراهم کنیم که در این راستا چندین کتابخانه در سطح استان بهسازی و بخش‌های کودک همه کتابخانه‌ها در این مدت شاداب‌سازی شده‌اند.

وی به رشد شاخص‌های کتابخانه‌ای در شهرستان یزد طی سه سال گذشته اشاره کرد و افزود: این شهرستان در همه شاخص‌های نرم‌افزار مدیریت کتابخانه‌ای «سپهر» رشد چشمگیری داشته و جزو شهرستان‌های اول تا سوم استان است.

شهردار یزد هم ، بر همراهی شهرداری با کتابخانه‌های عمومی تأکید کرد و گفت: بنده و همکارانم به هیچ عنوان خود را از مجموعه کتابخانه‌های عمومی جدا نمی‌بینیم، چراکه موفقیت و افتخارآفرینی هریک از بخش‌های شهر، برای همه اجزای شهر مایه افتخار است

مهدی جمالی‌نژاد افزود: همراهی با کتابخانه‌ها در خصوص پرداخت به موقع و کامل نیم‌درصد درآمد شهرداری‌ را وظیفه خود می‌دانیم و تلاش خواهیم کرد در دیگر بخش‌ها نیز یاری‌گر کتابخانه‌ها باشیم.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزدهم  با توجه به تغییر در ترکیب انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرها، به بیان برخی قوانین این انجمن‌ها و معرفی اعضای جدید پرداخت و گزارشی از  فعالیت‌های فرهنگی و عمرانی اداره متبوع خود در در دو سال گذشته ارائه کرد.

محسن رفیعی برگزاری نشست‌های متعدد کتاب‌خوان ویژه، کتابخانه‌ای و مدرسه‌ای، بهسازی و شاداب‌سازی بخش کودک در همه کتابخانه‌های شهرستان، همکاری مؤثر در برگزاری ششمین و هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، برگزاری دوره‌های قصه‌گویی و نمایشنامه‌خوانی در کتابخانه‌ها، برگزاری دوره‌های اوقات فراغت تابستانی در بیشتر کتابخانه‌های شهرستان و برپایی غرفه در نمایشگاه بزرگ کتاب استان را از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی اداره متبوع خود عنوان کرد.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود به اهم برنامه‌های اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد در هفته کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و افزود: در روز نخست این هفته، مسئولان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی یزد با حضور در مسجد روضه محمدیه به مقام شامخ سومین شهید محراب و امام جمعه فقید یزد ادای احترام می‌کنند.

رفیعی تصریح کرد: عیادت از کودکان بستری در بیمارستان شهید صدوقی و اهدای کتاب به آنان، برگزاری آیین نمادین کتاب و کتابخوانی به مناسبت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» در یکی از مدارس شهر یزد و عضویت رایگان در همه کتابخانه‌های شهرستان یزد در روز ۲۴ آبان‌ماه، نیز از دیگر برنامه‌هایی است که توسط اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد در هفته کتاب اجرا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.