شهرکرد-خانواده های افراد معتاد همیشه در میان مردم احساس خجالت و سرخوردگی ‌دارند. وجود معتاد در خانواده به زندگی همه اعضا صدمه می‌زند و گاهی حتی افراد خانواده برای ادامه زندگی مجبور می‌شوند برخلاف میل باطنی، فرد معتاد را از منزل بیرون کنند.

تلاش برای سم‌زدایی جامعه

قدس آنلاین- گروه استان ها- سمیرا شیرمحمدی: خانواده های افراد معتاد همیشه در میان مردم احساس خجالت و سرخوردگی ‌دارند. وجود معتاد در خانواده به زندگی همه اعضا صدمه می‌زند و گاهی حتی افراد خانواده برای ادامه زندگی مجبور می‌شوند برخلاف میل باطنی، فرد معتاد را از منزل بیرون کنند.

احساس ترس و تنهایی

یک فرد بهبودیافته در این باره به قدس گفت:  برای من خیلی سخت بود، تسلیم بشوم چراکه در برابر اعتیادم عاجزم. با تسلیم شدن مسئولیت کارهایم به گردن خودم می‌افتاد. من کسی بودم که در مورد مشکلاتم عوامل بیرونی را مقصر می‌دانستم، اما یاد گرفتم، اگر می‌خوام،   پاک بمانم و بهبود یابم، لازم است، مسئولیت کارهایم را بر عهده بگیرم. وقتی اقرار کردم که در برابر اعتیاد عاجزم، فهمیدم به کمکی که اعضای NA قرار است به من بدهند، محتاج هستم. می‌بایست آماده می‌شدم که هر کاری برای بهبودی‌ام لازم است، انجام دهم.

به ما یاد داده‌اند که نسبت به بهبودمان مسئولیم. این یعنی باید عمل کنیم، هیچ‌کس این کار را برایمان نمی‌کند. ما باید یاد بگیریم که چگونه از خودمان محافظت کنیم. وقتی می‌خواستم از مرکز درمانی ترخیص شوم، احساس ترس و تنهایی می‌کردم. داشتم، یک مکان امن را ترک می‌کردم. چه طور قرار بود، پاک بمانم؟ یکی از اعضای معتادان گمنام پیشنهاد کرد که به‌محض ترک مرکز درمانی در یک جلسه NA شرکت کنم. به من گفت، اگر بخواهم، دیگر هیچ‌وقت لازم نیست، تنها بمانم. او گفت، باید در جلسه اول از احساسم حرف بزنم و از اعضای دیگر شماره تلفن بگیرم. با او که حرف زدم، احساس تنهایی نمی‌کردم. بعد از مشارکت با این فرد بعضی از ترس‌هایم در مورد ترک مرکز درمانی فروکش کرد. قدم اول را بایستی با اقرار به عجزم شروع می‌کردم. همان‌طور که مواد مخدر از بدنم خارج می‌شد، متوجه شدم که چقدر زندگی‌ام آشفته شده. فهمیدم که دیگر نمی‌توانم، دیگران را بابت مشکلاتم مقصر بدانم. در حال حاضر تغییرات قابل‌توجهی در احساسات، افکار، نگرش و رفتارم ایجاد شده است. کمک به دیگران را آغاز کرده‌ام. متوجه شده‌ام به‌محض بیرون آمدن از دوره درمان می‌توانم، بهبودی‌ام را با شخصی که هنوز در دوره درمان است در میان بگذارم. یاد گرفته‌ام هر چه به دست آوردم ببخشم تا حفظ شود. به دیگران باید خدمت کرد. همان‌طور که ترس‌ها و رنج‌هایم کاهش پیدا می‌کرد، احساس آرامش غیرقابل‌توصیف پیدا می‌کردم. من از مرگ تدریجی رهایی پیدا کردم.

مراجعه ۱۶ هزار نفر به مراکز ترک اعتیاد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: سال ۹۵ تعداد ۱۶ هزار نفر به‌منظور ترک اعتیاد به مراکز درمانی ترک اعتیاد و کمپ‌های‌ استان مراجعه کردند و همچنین برای این افراد دوره و کارگاه‌های آموزشی توسط فنی‌ و حرفه‌ای برگزار خواهد شد.

مرتضوی افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط در حوزه پیشگیری از مواد مخدر اقدام‌های قابل‌توجهی انجام داده و کشفیات‌ مواد مخدر در چهارمحال و بختیاری‌ نسبت‌ به مدت‌ مشابه سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته و همچنین طرح‌ امید برای بهبودیافتگان‌ مواد مخدر و جلوگیری ورود دوباره به‌ زندان اجرا خواهد شد.

وی گفت: سال گذشته ۷۰۰۰ فرد معتاد به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کردند که حدود ۵۴۰۰ نفر از آن‌ها در مراکز درمانی اختیاری پذیرش شدند.

وی تصریح کرد: تعداد ۹ خانه ورزش در روستاهای استان باهدف ایجاد نشاط و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بویژه اعتیاد جوانان تجهیز و راه‌اندازی خواهد شد.

دبیر شورای هماهنگی و مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: باید برای رشد اعتمادبه‌نفس و خودباوری، مهارت خویشتنداری و منطقی شدن فرصت قائل شد.

مرتضوی بابیان اینکه معتادان گمنام متشکل از اعضایی هستند که چگونگی زندگی کردن بدون مواد مخدر را از یکدیگر یاد گرفته و از عوارض اعتیاد در زندگی‌شان بهبود پیدا می‌کنند، تصریح کرد: هرکسی که بخواهد، مصرف مواد مخدر را قطع کند، می‌تواند، عضوی از انجمن معتادان گمنام باشد که سبب می‌شود تا معتادان بدون ترس از ممانعت‌های اجتماعی و قانونی در جلسات شرکت کنند.

اجرای طرح جوادالائمه

فرمانده سپاه قمر بنی‌هاشم چهارمحال و بختیاری نیز گفت: به‌منظور مبارزه با مواد مخدر طرحی با عنوان طرح قرارگاه جوادالائمه در قالب چهار کمیته امنیتی، فرهنگی، درمان و بسیج سازندگی در استان تشکیل شد و ۱۵۰ نفر مصرف‌کننده و ۸۰ فروشنده مواد مخدر در مناطق آلوده سطح استان شناخته‌شده‌اند.

سردار علی‌محمد اکبری خاطرنشان کرد: در راستای اجرای طرح جوادالائمه ۵۵ نفر از معتمدین مناطق آلوده مواد مخدر با دستگاه‌های مربوطه همکاری لازم را دارند و ۱۵۰ نفر از افراد در معرض خطر مشاوره شده‌اند و همچنین ۳۰ نفر از فروشندگان شناسایی و به مراجع قانونی تحویل داده شدند.

وی تأکید کرد: در کمیته بسیج سازندگی برای حفاظت از بهبودیافتگان ۱۶ پروژه برای مناطق آلوده در استان با پیش‌بینی دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اجرا خواهد شد.

خانواده عامل تضمین‌کننده

معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: سال گذشته بیش از ۲۵۰ نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد در چهارمحال و بختیاری برگزار شد که نسبت به سال قبل از آن چهار برابر رشد داشته است.

شهرام مقدس گفت: خانواده یک موجود زنده است و بیماری هرکدام از اعضا بر سلامت خانواده تأثیر می‌گذارد. همچنین لازم است، خانواده روش‌های مدیریت شرایط سخت ازجمله کمک به فرد معتاد را بیاموزد و سلامت رابطه در خانواده یک عامل مهم تضمین‌کننده سلامت است بخصوص خودداری از تحقیر و سرزنش را باید مورد توجه قرار دهند. معلمان و متولیان آموزش‌وپرورش هم باید با نشانه‌های رفتارهای پرخطر آشنا باشند و بهتر است مهارت‌های دوست‌یابی و ویژگی‌های دوست خوب، بیان اثرات گروه و نحوه مقابله با فشارهای گروهی به نوجوانان آموزش داده شود.

وی تصریح کرد: مواد مخدر، قلب، پرفشاری خون، سرخرگ، ریه، مغز، معده، پوست، باروری، استخوان، چشم و دهان و دندان فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و سبب بروز بیماری‌های واگیر مانند سل و هپاتیت انواع سرطان و کاهش عمر سلول‌ها خواهد شد و همچنین ۱۲ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی، ۶۴ درصد برونشیت و سرطان ریه و ۳۸ درصد بیماری‌های حاد تنفسی به مصرف کنندگان دخانیات اختصاص دارد.

معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی استان در ادامه تأکید کرد: سال ۹۵ در ۲۰۶۰ دوره و کارگاه آموزشی به ۶۹ هزار و ۵۳۵ نفر درزمینهٔ مهارت‌ زندگی، نحوه تربیت فرزند و پیشگیری از مصرف مواد مخدر آموزش‌های لازم داده شد که نسبت به سال ۹۴ میزان ۱۲ درصد افزایش‌یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.