۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 571409

جلسه رأی اعتماد به دو وزیر باقی مانده دولت دوازدهم روز گذشته در مجلس برگزار شد. وزارت علوم که مدتی با سرپرست اداره می‌شد، اما با حاشیه‌های انتخاب گزینه رو به رو بود.

اصلاح طلبان و بحران ناکارآمدی درمجلس

قدس آنلاین- جلسه رأی اعتماد به دو وزیر باقی مانده دولت دوازدهم روز گذشته در مجلس برگزار شد. وزارت علوم که مدتی با سرپرست اداره می‌شد، اما با حاشیه‌های انتخاب گزینه رو به رو بود. تندروها سعی داشتند با فشار به رئیس جمهور گزینه‌ای را راهی وزارتخانه کنند تا محصول آن را در دانشگاه درو کرده و فضای سیاسی مدنظر خود را پیاده کنند.
در ماه‌های اخیر، اسامی گوناگونی اعلام شد و در بین گروه‌های سیاسی بازتاب‌های فراوانی داشت. با طرح نام غلامی -رئیس دانشگاه همدان- که البته پیشینه اصلاح طلبی او انکارناپذیر است، یکباره فضایی علیه او ایجاد شد که غیر طبیعی می‌نمود.
غلامی اصلاح طلب، مخالفانش اصلاح طلبان بودند و بتدریج تندروها نسبت به وی موضع گرفتند. جالب‌ترین نکته در مخالفت اصلاح طلبان، تندرو نبودن وی بود. آن‌ها انتظار داشتند حسن روحانی فردی را متناسب با منویات سیاسی آنان معرفی کند، اما به نظرمی رسید رئیس جمهور در دوره پایانی می‌خواهد با یک گزینه اصلاح طلب اما آرام دولت را به پیش ببرد.
فراکسیون امید در مجلس که با شعارهای خاص توانست در تهران و برخی نقاط نظرها را جلب کند، پس از داستان بی طرف این بارهم تجربه تلخی دیگر را در میزان اقبال و توان به چشم دید.
با نتیجه نگرفتن فراکسیون امید برای رأی عدم اعتماد به غلامی و نطق اعضای آن علیه وزیر پیشنهادی علوم، وزیرشدن غلامی با ۱۸۰ رأی، بار دیگر ناتوانی سیاسی عارف و رفقایش در مجلس را اثبات کرد.
درموضوع رأی نیاوردن بی طرف، مسائل منطقه‌ای و بومی پررنگ جلوه داده شد، اما انتقادها از عملکرد ضعیف فراکسیون امید و عارف مطرح بود.
این بار که آن مسائل نبود، بازهم ظرفیت وجودی و توان این فراکسیون محک خورد تا اصلاح‌طلبان که مدعی پیروزی در انتخابات مجلس بودند به طورجدی به عملکرد نمایندگان خود شک کنند.
به نظر می‌رسد، اینک کمتر کسی به فراکسیون امید، امیدوار باشد. شعارهای انتخاباتی پوچ بود و درصحن مجلس هم فقدان اثرگذاری سبب شد اعضا نیز انگیزه‌ای برای فعالیت تحت نظر عارف نداشته باشند. بدترین قسمت ماجرای رأی اعتماد وزیر علوم آنجا بود که فراکسیون امیدی‌ها هیچ دلیل و منطقی بر عملیات علیه غلامی نداشتند و صرف سیاسی کاری با او مخالفت کردند و در نهایت عیارشان در مجلس بار دیگر بر همگان روشن شد. در مجموع باید دید، آنچه این دسته نمایندگان سیاسی محور به دنبال آن هستند کجای مطالبات مردم است و مشکلی از آنان را حل میکند و در نهایت باید از آن که می‌گفت «تکرار می‌کنم»... سؤال کرد: نمایندگانی که شما حامی آنان بودید در مجلس چه اثری داشته‌اند و در طول مدت حضور خود چه کرده‌اند؟

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.