کرمانشاه- فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: پرچم ایران در خلیج عدن در بین ۴۰ کشور دنیا به اهتزاز درآمده است.

پرچم ایران در خلیج عدن در بین ۴۰ کشور دنیا به اهتزاز درآمده است

به گزارش قدس آنلاین، امیردریادار حبیب‌الله سیاری عصر امروز در همایش اهمیت دریایی، اقتدار دریایی و نیروی دریایی راهبردی که در دانشگاه آزاد کرمانشاه برگزار شد با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از سطح کره زمین را آب گرفته و خشکی‌ها در آن محصور هستند اظهار داشت: ۸۰ درصد مردم در کنار دریا یا در فاصله ۲۰۰ کیلومتری زندگی آن می‌کنند و مهمترین و تأثیرگذارترین شهرهای دنیا در کنار دریا قرار دارند.

امیر سیاری با بیان اینکه ۹۰ درصد از تجارت جهانی از طریق دریا انجام می‌شود گفت: ۴۴ کشور جهان در خشکی محصور و دچار خفگی ژئوپولوتیکی هستند زیرا دریا فواید کلان و راهبردی بسیاری دارد.

وی با اشاره به اینکه این قرن و قرن‌های آینده را به عنوان قرن دریا می‌شناسند بیان کرد: به این دلیل که جمعیت جهان رو به افزایش است و مردم برای تأمین نیاز خود نیاز به منابع دارد و همه به دنبال منابع زمین هستند اما به مرور این منابع کم می‌شود و انسانها به ناچار به سمت دریا حرکت کرده‌اند.

امیردریادار با بیان اینکه تأمین‌کننده تمام نیازمندی‌های بشر در دریا است افزود: دریا منبع ثروت و قدرت است و هر کشوری که از دریا خوب استفاده کرده ثروتمند است اما کشوری که دریا دارد و توانایی استفاده ندارد به طور قطع بیشتر متضرر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بشر امروز با کوری دریایی مواجه است یعنی دریا را نمی‌شناسد عنوان کرد: امروزه همه در حال تلاش برای افزایش آگاهی، تسلط بر دریا و بهره‌مندی از آن هستند و ما به خواسته استعمار از دریا دور شده‌ایم.

امیر سیاری با بیان اینکه امروز نظریه بازگشت به دریا توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است گفت: این نظریه یعنی مردم تمدن دریایی را احیا کنند زیرا ملت ایران دارای تمدن دریایی بوده اما استعمار ما را از آن دور کرده است.

وی با اشاره به دلایل اهمیت دریا افزود: در بعد جهانی ایجاد سیستم تحرک برای تجارت جهانی، دسترسی به تمام خشکی‌ها، امکان تأثیرگذاری جهانی و فرصتی برای توسعه پایدار از جمله دلایل اهمیت دریاها هستند.

امیر سیاری با بیان اینکه امروز توسعه دریا محور باید در اولویت کشور باید عنوان کرد: دریا فرصتی برای کسب منزلت منطقه‌ای، لهرع‌برداری از امکانات خدادادی برای پیشرفت، توسعه روابط با ملت‌های سراسر جهان و بستری تمدن‌ساز است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ۹ گذرگاه برای اتصال دریاهای جهان وجود دارد گفت: در منطقه ما چند گذرگاه وجود دارد و این سبب اهمیت جایگاه جهانی ما شده است. 

وی با اشاره به اینکه سنگاپور در جنوب شرق آسیا نصف قشم است اما بزرگترین بندر جهان محسوب می‌شود افزود: دریا ارزانترین وسیله حمل و نقل کالا است به طور مثال یک کشتی ۴۰۰ هزار تنی برابر با ۲۵ هزار کامیون است.

امیر سیاری با بیان اینکه یک سوم مرزهای ما مرز دریایی است بیان کرد: ۶۳ درصد مرزهای ما زمینی است که تنها هفت درصد صادرات و واردات از آن طریق انجام می‌شود اما در ۳۷ درصد مرز دریایی ۹۳ درصد صادرات و ۸۳ درصد واردات کشور ما انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هرچقدر بشر به سمت بهره‌برداری از دریا حرکت می‌کند دریا شلوغ‌تر و به تبع ناامنی نیز افزایش می‌یابد گفت: برخی از منابع و منافع دریا شامل بهره‌برداری از منابع بستر و زیربستر دریا، ایجاد مزارع دریایی و استفاده از انرژی‌های نو همچون باد و امواج که تجدیدپذیر هستند، می‌شود.

امیر سیاری با بیان اینکه بزرگترین تردد جهان در بنادر سنگاپور، دبی و شانگهای انجام می‌شود خاطرنشان کرد: بالاترین منابع غذایی در دریا وجود دارد و ما با این همه منابع و منافع استفاده نشده نسبت به جهان عقب هستیم.

وی با اشاره به اینکه در شمال و جنوب کشور مرز دریایی وجود دارد اما مهمترین مرز سواحل مکران به طور مستقیم به دریاهای آزاد راه دارد افزود: ۶ ویژگی برای استفاده از دریا لازم است که کشور ما دارای ویژگی‌های جغرافیا، گستردگی سواحل، وسعت دریاهای سرزمینی و کیفیت سواحل است اما دو ویژگی مردم و سیاست‌های دولتمردان را ندارد.

امیر سیاری با بیان اینکه مردم باید به تمدن دریا بازگردند افزود: نگاه دولتمردان باید از دریا به ساحل باشد یعنی منابع دریا را برای ساحل استفاده کنند نه اینکه از دریا دور شویم زیرا در این صورت آسیب می‌بینیم.

وی با اشاره به اینکه سواحل مکران به عنوان مهمترین ساحل ما محروم‌ترین نقطه کشور است گفت: چنانچه به این ساحل توجه می‌شد اکنون بندر دبی وجود نداشت و این یعنی به دریاها توجه نشده و چنانچه پس‌کرانه‌ها آباد و در آن اشتغالزایی شود موفق می‌شویم.

امیر سیاری با اشاره به اینکه بنابر بیانات مقام معظم رهبری صرف دریانوردی نشانه قدرت علمی است اظهار کرد: بخش جنوبی و شمال شرقی کشور دارای منابع بسیار و دسترسی به دریا است اما به دلیل سیاست غلط آمایش سرزمینی بیشتر جمعیت در نیمه دوم کشور متمرکز شده است.

وی گفت: به خاطر سیاست غلط آمایش سرزمینی در بخش شمالی کشور متمرکز شده در حالی که بخش جنوب و جنوب شرقی دارای منبع بسیار و دسترسی به دریا است و این خواسته استعمار بوده است و این خواسته استعمار بوده است.

امیر سیاری با اشاره به دو اولویت توسعه سواحل مکران و استقرار در تمام آب‌های کشور تا مدار ۱۰ درجه به منظور تأمین امنیت اقتصاد کشور عنوان کرد: در صورت توسعه بنادر کشور در میزان هزینه و زمان صرفه‌جویی می‌شود.

وی با بیان اینکه برای ایجاد اقتدار در کشور طی هشت سال گذشته ۴۹ ناوگروه به منطقه اعزام شده گفت: تاکنون ۴۲۱۴ فروند کشتی تجاری از محلی که دزدی دریایی آسیب می‌رساند به سلامت عبور داده شده و ۱۸ برابر محیط کره زمین دریانوردی در آبهای آزاد انجام شده است.

امیر سیاری با اشاره به اینکه امروز پرچم ایران در خلیج عدن در میان ۴۰ کشور دنیا در اهتزاز است خاطرنشان کرد: ایران به عنوان یک کشور اثرگذار مطرح است که می‌توانیم از منافع خود در دنیا بهره ببریم.

وی با بیان اینکه یک پنجم خزر مربوط به ما و تحت کنترل ایران است گفت: در این ۲۰ درصد حوزه‌های نفتی بسیاری داریم و به هیچ عنوان اجازه ورود کسی را به منطقه ۲۰ درصد نخواهیم داد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.