در تیرماه امسال برنامه اشتغال فراگیر برای ایجاد ۹۷۰ هزار شغل از سوی جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

کاهش آمار بیکاری با طرح بیگاری

قدس آنلاین- در تیرماه امسال برنامه اشتغال فراگیر برای ایجاد ۹۷۰ هزار شغل از سوی جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

یکی از طرح هایی که قرار است در این راستا و برای اشتغال جوانان بخصوص اقشار تحصیلکرده اجرا شود، طرح کاج (کارورزی) است، به طوری که تاکنون ۹۴هزار نفر برای شرکت در این طرح نام نویسی کرده‌اند که کارشناسان حوزه کار واشتغال معتقدند این طرح راهکار مناسبی برای کاهش نرخ بیکاری نیست و به نوعی این طرح سنگ بنای کج ارزان سازی نیروی کار راپی ریزی خواهد کرد که البته در این رابطه نیز منجر به عادت کارفرمایان به استفاده از نیروی کار ارزان نیز می‌شود.

در تعریف طرح کاج آمده است: طرح کاج برای افزایش مهارت و اشتغال پذیری جوانان (شغل اولی‌ها)، ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب و پایدار جهت رفع مشکل جوانان جویای کار در قالب اجرای دوره مهارت آموزی در محیط واقعی کار، دوره کارورزی و برخی مشوق‌های کارفرمایی متناسب با قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه کل کشور در سال جاری، تحت عنوان کارانه اشتغال جوانان (کاج) طراحی و تدوین شده است که البته به گفته کارشناسان این طرح تضمینی برای تثبیت شغلی افراد در همان رشته کارورزی نیز نخواهد بود.

در قالب این طرح قرار است سالانه ۱۵۰ هزار دانش آموخته بیکار دارای شغل شوند ولی کارشناسان معتقدند که این طرح منجر به ارزان‌تر شدن نیروی کار خواهد شد.

* طرحی که اشتغال پایدار را روی هوا می‌برد

در این زمینه نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه طرح‌های اشتغالی وزارت کار با عنوان کارورزی وکاج یا مهارت آموزی نمی‌توانند پایه‌ای برای اشتغال پایدار محسوب شوند به خبرنگار ما گفت: این گونه طرح‌ها در اصل مغایر با قانون کار است؛ چرا که در بخش پنجم قانون کار موضوع کارورزی وشرایط آن به تفصیل شرح داده شده است.

علی خدایی افزود: به اعتقاد ما وزارت کار با ابداع واختراع واژه‌ها در حال دور زدن قانون است وبه عبارتی اسم کارآموزی را کارورزی ومهارت آموزی می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: از سویی عمده نگرانی ما یکی به علت احتمال سوءاستفاده از کارآموزان وکارورزان بوده و از طرفی نگرانی دیگر ما به دلیل این است که چنین مسئله‌ای روی مطالبات فعلی کارگران مشاغل مختلف تأثیر بگذارد.

وی ادامه داد: همچنین اجرای این طرح‌ها می‌تواند اشتغال کارگران تازه وارد بخصوص دانش آموختگان دانشگاهی را برای جذب رسمی به بازار کار به تأخیر بیندازد.

خدایی اظهارداشت: مشکل امروز بازار کار ما نبود مهارت نیست، بلکه رکود اقتصادی ناشی از کاهش شدید قدرت خرید مردم است.

به گفته وی به همین دلیل طرح‌های این چنینی به هیچ وجه نمی‌تواند مشکلات حوزه بازار کار را حل کند.

عضو شورای عالی کار درادامه با بیان اینکه دم خروس برخی از این سخنان قبلاً بیرون زده است، تصریح کرد: به عنوان مثال سال گذشته مدیر کل سابق توسعه اشتغال وزارت کار در نشستی که در اتاق بازرگانی برگزار شد، به صراحت خطاب به اعضای اتاق گفت که ما می‌دانیم دانش آموختگان دانشگاهی برای جذب بازار کار نیاز به رزومه دارند وشما نیز به دنبال نیروی کار ارزان هستید که ما این دو مؤلفه را تلفیق کرده و نیروی کار ارزان دراختیار شما قرار می‌دهیم واین طرح‌ها نیز در زمان همین فرد برنامه ریزی شده است.

وی خاطرنشان کرد: هدف نهایی طرح کاج ارزان سازی نیروی کار است که می‌تواند کارگر را بدون هیچ حمایتی از شمول قانون کار خارج کند وتعادل بازار کار را برهم بزند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بازار کار متعادل نیست وکفه حمایت بشدت به سمت حمایت از سرمایه داران سنگینی می‌کند وحمایت از نیروی کار در وضعیت بحرانی قرار دارد که اجرای این طرح‌ها وضعیت را بدتر می‌کند.

* حقوق‌های بخور ونمیر

بر اساس این گزارش، در این طرح کارورزی آمده که نیروی کار برای کار از ۶ صبح تا ۶ عصر تلورانس دارد و طبق قانون کار، کارفرمایی که وسیله نقلیه در اختیار کارگر قرار ندهد، جرم مرتکب شده و همچنین نکته جالب‌تر حقوق آن‌هاست که برای کاردانی حقوق ۲۷۰ هزار تومان، کارشناسی ۳۱۰ هزار تومان و دکتری ۳۵۰ هزار تومان تعیین شده است که به گفته فعالان بازار کار چنین مسائلی منجر به صدمه به وجهه بیش از پیش کارگران در جامعه و جایگاه و شأنیت آن‌ها خواهد شد.

دراین رابطه عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه هدف از اجرای طرح هایی مانند کارورزی و کارآموزی مانند کاج، آمارسازی در کاهش نرخ بیکاری است به خبرنگار ما گفت: ما باید به دنبال ایجاد مشاغل پایدار وماندگار باشیم وبه عبارتی شأن دانش آموختگان و افراد تحصیلکرده باید حفظ شود واین افراد نباید به بیگاری کشیده شوند.

سهرابی با اشاره به اینکه بازار کار ومصوبات شورای عالی کار بخصوص در مورد دستمزد نیز با این مصوبات به چالش کشیده می‌شود، افزود: در اجرای این طرح دوگانگی وجود دارد؛ به گونه‌ای که از یک سو نشان می‌دهد نیروی تحصیلکرده با یک سوم حقوق جذب بازار کار می‌شود و از سوی دیگر یک کارگر ساده با ۹۸۰ هزار تومان مشغول کار است که این موضوع توجیهی می‌شود تا برخی کارفرمایان نیز از نیروی تحصیلکرده سوءاستفاده کرده وآن‌ها را در شغل‌های غیر تخصصی به کار بگیرند که این شغل‌ها در حد شأن ومنزلت این افراد نخواهد بود.

وی اظهارداشت: در طرح هایی مانند کاج، مسئله بیمه افراد وحمایت‌های اجتماعی از آنان وهمچنین تضمین پرداخت دستمزد آنان مشخص نیست وبه عبارتی ساز وکار مشخصی برای اجرای مصوبات قانون کار وجود ندارد.

وی تصریح کرد: این مسئله به عبارتی پروژه ارزان سازی نیروی کار است وبه کارفرما می‌گوید که شما با ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان هم می‌توانید نیرو جذب کنید که چنین مواردی با بحث اهمیت نیروی انسانی از منظر قانون کار در تضاد قرار دارد. وی افزود: این طرح‌ها باید برای مقاطع دبیرستان و دانش آموزان به کار برده شود تا مهارت این قشر را برای سنین بالاترافزایش دهد نه برای افراد تحصیلکرده که می‌خواهند تشکیل خانواده دهند وشغل ثابتی داشته باشند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.