تبریز-کالاهای چینی که واردات بی‌رویه آن تاکنون بیشتر اصناف و تولیدکنندگان را به ورطه سقوط و رکود کشانده است، حالا زیر پای تولیدکنندگان صنعتی ازجمله گروه تراکتورسازی ایران نشسته است.

تراکتورهای چینی بازار داخلی را شخم زدند

قدس آنلاین-گروه استان ها: بابک رحیمیان: این روزها تعرفه پایین ۴  درصدی واردات تراکتور، پای تراکتورهای چینی را به مزارع کشور بازکرده است.

این موضوع صدای بسیاری از نمایندگان بویژه نماینده مردم آذربایجان شرقی را در مجلس شورای اسلامی درآورده و حتی آن‌ها را در برابر وزیر صنعت دست به نامه کرده است، اما گویا خیال کوتاه آمدن ندارد.

بسیاری از متولیان و بویژه تولیدکنندگان که از منفعل بودن دولت در برابر واردات تراکتور در تعجب هستند بر این باورند که ادامه این روند به‌زودی صنعت تراکتورسازی را نابود خواهد کرد.

تولیدی که نصف شد

گروه تراکتورسازی ایران که بنا بر گفته ابوالفتح ابراهیمی مدیرعامل آن بیش از ۳۰ هزار دستگاه در سال تولید داشت حال با کاهش ظرفیت به تعداد ۱۵ هزار دستگاه در طول سال رسیده است.

وی اظهار می کند: متا سفانه واردات تراکتور با راحت‌ترین صورت و با تعلق کمترین و ناچیزترین تعرفه به کشور صورت می‌پذیرد که این مغایر با سیاست‌های حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی مورد تصریح مقام معظّم رهبری است.

ابراهیمی معتقد است: به ازای هر تراکتوری که وارد می‌شود، ده نفر بیکار می‌شوند و ده نفر در چین مشغول می‌شوند.

متأسفانه واردت تراکتورهای بی‌کیفیت چینی ضربات مهلکی به صنعت تراکتورسازی کشور وارد کرده و ضمن خروج ارز از کشور، خطر تعطیلی‌ کارخانه تراکتورسازی و بیکاری کارگران را هم تهدید می‌کندوی با تأکید بر لزوم حمایت از تولید ملی و تراکتورهای ایرانی اظهار می‌کند: بیش از ۹۰ درصد قطعات تراکتورها توسط خود تراکتورسازی و با مشارکت بیش از ۵۰۰ قطعه ساز در داخل کشور تولید می‌شود.

وی می‌افزاید: متأسفانه واردات تراکتور با راحت‌ترین صورت و با تعلق کمترین و ناچیزترین تعرفه به کشور صورت می‌پذیرد که این مغایر باسیاست‌های حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی مورد تصریح مقام معظّم رهبری است.

وی بابیان اینکه در کشور، شاید به خاطر برخی از محدودیت‌ها و تحریم‌ها ضعف‌هایی داشته باشیم ولی این راهش نیست که به‌جای توجه به این ملاحظات و محدودیت‌ها، از مبادی مختلف همچون مناطق آزاد به ورود تراکتورهای خارجی به‌ویژه تراکتورهای چینی و هندی اقدام کنیم.

ابراهیمی ادامه می‌دهد: واقعیت این است که واردات هر تراکتور خارجی به معنای زنگ خطری برای بیکاری کارگران ایرانی است و این کار در شرایط موجود کشور اصلاً به نفع کشور نیست.

خروج ارز  از کشور

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ازجمله معترضانی ست که از تصمیم دولت در خصوص واردات تراکتورهای چینی ابراز تعجب می‌کند.

نادر قاضی پور که طی نامه‌ای خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار جلوگیری از واردات تراکتورهای بی‌کیفیت چینی جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی شده است اظهار می‌کند: متأسفانه واردت تراکتورهای بی‌کیفیت چینی ضربات مهلکی به صنعت تراکتورسازی کشور وارد کرده و ضمن خروج ارز از کشور، خطر تعطیلی‌ کارخانه تراکتورسازی و بیکاری کارگران را هم تهدید می‌کند.

وی در این رابطه ابراز می‌کند: من نمی‌دانم باوجود تولید تراکتورهای باکیفیت در شرکت تراکتورسازی ایران که در تبریز واقع است و قیمت مناسب این تولیدات این شرکت، ‌به چه علت از خارج از کشور تراکتور وارد می‌شود و مسئولان مربوطه با کدام‌ نگرش و رویکرد نسبت به واردات تراکتور از خارج ادامه می‌دهند.

وی اظهار می‌کند: علی‌رغم تولید تراکتور در کشور توسط گروه تراکتورسازی ایران یا همان تراکتورسازی تبریز همچنان شاهد واردات بی‌رویه تراکتورهای بی‌کیفیت و بدون خدمات پس از فروش خارجی و چینی هستیم و مشخص نیست مسئولان مربوطه با کدام نگرش هم برای خروج ارز از کشور کمک می‌کنند و هم باعث بیکاری هزاران کارگر و تعطیلی شرکت‌های وابسته به تراکتورسازی می‌شوند درصورتی‌که می‌بایست روند صادرات این محصول را تقویت می‌کردیم.

نابودی صنعت

احمدعلی‌رضا بیگی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز ادعا می‌کند: دولت با این نگاه که تراکتورسازی به بنیاد تعاون سپاه متعلق است احساس مسئولیتی در قبال آن ندارد و کاهش تعرفه واردات تراکتور به ۵ درصد در مقایسه با واردات خودرو با تعرفه ۵۵ درصد، به نفع دولت و موجب تضعیف صنعت پایه آذربایجان شده است.

وی با اشاره به وزیر کشور مبنی بر رسیدگی به این مسئله افزود: به‌رغم قول رسیدگی وزیر، وی هیچ اقدامی در قبال ممانعت از واردات تراکتور از چین و هند با تعرفه ۵ درصدی تاکنون انجام نداده است.

به گفته این نماینده مجلس علت عدم افزایش این تعرفه، دخالت دولت در خودروسازی است و ادعای وزیر کشور در خصوص ارتباط تعرفه کم واردات تراکتور با کشاورزی، واقعیت ندارد و دولت به دنبال نابودی صنعت تراکتورسازی است.

وی واردات تراکتور از چین و هند، را عامل نابودی صنعت تراکتورسازی داخل دانست و گفت: واردات فوق با تعرفه بسیار کم صورت می‌گیرد.
این نماینده مجلس نگاه دولت به تراکتور را سیاسی خواند و تصریح کرد: متأسفانه تلاش عدیده‌ای برای زمین خوردن صنعت تراکتور صورت می‌گیرد تا روی جنازه آن جشن بگیرند.

پیشینه تولید

شرکت تراکتورسازی ایران در سال ۱۳۴۷ با ثبت سرکت به‌عنوان سهامی خاص در تبریز راه‌اندازی شد و بعدها در سال ۱۳۷۳ کارگاه ابزارسازی آن نیز به مجموعه این شرکت افزوده شد و سپس برای گسترش فعالیت‌های این شرکت در خط مونتاژ شرکت تراکتورسازی ایران در سال ۱۳۸۳ در کردستان به راه انداخته شد، همچنین در این سال امتیاز شرکت تراکتورسازی ارومیه که تراکتورهایی باقابلیت فعالیت درزمینهٔ باغی خریداری شد.

شرکت تراکتورسازی ایران در خارج از مرزهای ایران در کشورهایی، چون ونزوئلا و تاجیکستان دارای خط مونتاژ بوده و صادرات به کشورها را بر عهده‌دارند، ولی در حال حاضر زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه این شرکت موفق ایرانی دچار مشکلاتی از بابت فروش محصولات خود مواجه شده است که دلیل آن نیز به واردات بی‌رویه تراکتورهای چینی برمی‌گردد.


 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.